A NAIM múltja, jelene és jövője

2017. szeptember 11., hétfő, 14:30

Naim audio hifi lejátszó erősítő Naim hifi NAIM audio hálózati lejátszó high end high end hifi

Mark Raggett, a NAIM Audio külkereskedelmi vezetője Magyarországra látogatott, hogy átfogó képet nyújtson a cég jelenlegi státuszáról, törekvéseiről és hogy bemutassa, mi is áll a nagy múltú angol hifi elektronikagyártó hátterében.

A legnagyobb kihívás

Raggett úr egyből az aktualitásokra tért, mivel ez az esztendő minden korábbinál nehezebb feladattal szembesíti őket. Nevezetesen a hálózati média lejátszást lehetővé tevő, egydobozos komponensekből álló Uniti család az, ami igen megfeszített munkatempóra sarkallja a céget. Ugyanis a NAIM termékek zöme az Egyesült Királyságban készül (eltekintve a kompakt, minden az egyben hangrendszert képező Mu-so szériától, amelynek tervezése, komponenseinek kiválasztása szintén Angliában zajlott, gyártását azonban távol-keleti régióra bízták). A 180 főt alkalmazó székhely heti hat napon, három műszakban kell, hogy szorgoskodjon, mivel csak az első hullámban (ami a kiállításokra és bemutatótermekbe szánt eszközöket tartalmazza) 1 500 db Uniti készüléknek kell elkészülnie és az elkövetkező 4,5 hónapban további 3 500-nak kell a boltok polcaira kerülnie. Ezzel új, korábban általuk eddig nem használt technológiákat is kellett alkalmazniuk, beleértve a Linux-alapú szoftverfejlesztést és a Google ill. Apple cégektől származó kliensek beágyazását. Egy szó, mint száz, a NAIM emberei nem unatkoznak.

NAIM Uniti széria

Hol is kezdődött?

A NAIM 1973-ban született, ugyanabban az évben, mint a Linn és a Rega Research. Ezek a hifi, és a zeneipar hőskorának nagy nevei voltak, az otthoni zenehallgatás, a hangreprodukcióra szolgáló eszközök akkoriban még a legtöbb ember TOP 10-es bakancslistáján helyet kaptak. Ma az emberek zöme (jó esetben) a lista 20. vagy inkább 30. pozíciójáig teszi a hifi rendszer építését. Mindezt a NAIM is érzékelte, hiszen míg kitartottak alapelveik és értékrendjük (mindig is felső- és csúcskategóriás eszközök gyártásával foglalkoztak) mellett, a zenehallgatási szokások, igények teljesen átformálódtak. Ezért lett számukra fontos mérföldkő a Mu-so, mert a termék gyártási ciklusa alatt (jelenleg már kb. 30 000 db fogyott belőle) rengeteg olyan felhasználó döntött a NAIM mellett, akiknek 80 %-a korábban sosem hallott e névről.

NAIM Mu-so

Alapelvük négy pillére sosem változott, közéjük tartozik a kritikus fontosságú komponensek számára szükséges hely biztosítása és az áramkörben fellépő kölcsönhatások lehető legalacsonyabb szintre való leszorítása. Továbbá a tudatos anyaghasználat és a folyamatos technológiai fejlődés az, ami miatt a NAIM és a hozzá hasonló gyártók mai napig képesek voltak megmaradni, e szigorú szempontok nélkülözése sok nevet visszaszorított az élbolyból, majd végleg ki is zárt a hifi piacról. A komoly elvárásokhoz bizonyos szintű konzervativizmus is társult, gondolunk itt egyfelől a dizájnra. A legtöbb NAIM eszköz csak fekete színben vásárolható meg, viszont mindegyikük készülékháza alumínium, ami az alkatrészek védelme mellett a hűtőborda kiegészítéseként is funkcionál, hasonlóan a MacBook laptopokhoz.

Sokaknak úgy maradt meg a NAIM, mint a DIN csatlakozót dicsőítő márka. Mai napig általánosan kijelenthető, hogy NAIM hifi rendszert csak akkor érdemes venni, ha teljes egészében a gyártó elkötelezettjei vagyunk, ugyanis legtöbb termékükön továbbra is speciális csatlakozófej segíti a többi egységgel való összekötést. További érdekesség a hátoldalon fordítva megjelölt jobb- és baloldali hangfal kimenet, ami utalás a régi időkre. Anno még rack szekrénybe kerültek a NAIM eszközök, háttal a felhasználónak, hogy könnyebben hozzá lehessen férni a csatlakozókhoz. Ennek tradícióját hordozza a rendhagyó jelölés, amely egyébként a Uniti sorozat esetében már nem lesz jelen.

Több lábon állva

A NAIM kínálata és tevékenységi köre meglehetősen szerteágazó. Példának okáért nem csak erősítőket és lejátszókat gyárt; tartozik alá lemezkiadó részleg és foglalkozik kábelek és hifi állványok forgalmazásával is.

NAIM Mu-so QB

Készülékcsaládjának hierarchiája a Mu-so Qb kocka alakú egydobozos vezeték nélküli hangrendszernél kezdődik és a Statement elő-végerősítő monstrumnál végződik. Az úgymond pénz nem számít megközelítéssel felépített, rendhagyó módon függőleges kialakítású eszköztrió két monoblokk (darabja 100 kg) és egy előerősítő modulból áll, e kompozíció végösszege összkomfortos családi kertesház árával vetekszik. Bármilyen furcsának tűnik, ez a termék is segített kiszélesíteni a NAIM tulajdonosok táborát, ugyanis sokan úgy vettek Statement alapú rendszert, hogy előtte sosem hallottak a márkáról. Az eddig ismert legnagyobb megrendelést egy amerikai magánszemély adta le, aki hétcsatornás rendszerének minden egyes hangsugárzóját Statement végfokkal hajtotta meg. Vélhetőleg az ottani disztribútor elégedett lett az éves mérlegével...

NAIM Statement

Az internetes műsorközvetítés (vagy angolosan csak streaming) és a multiroom hangrendszerek terjedésével egészen más igényeknek kell ma megfelelni, de attól még a jó hangot mindenki felismeri és díjazza. A NAIM is lépést tart az átalakuló piaccal, és a gigantikus Mu-so eladások láttán érkeztünk a jelenbe, amikor is a következő logikusnak tűnő lépést meg kell tenni, piacra bocsátani egy új funkció/minőség mutatóval rendelkező átmenetet, ez lesz a Uniti.

NAIM Uniti Nova

Egy kis bemutató

A prezentáció, melynek helyszíneként az Allee bevásárlóközpontban lévő Denon márkabolt szolgált, termékbemutatóval végződött. Először a Mu-so villantotta ránk foga fehérjét 1-1 akusztikus, klasszikus és pop műfajú felvétellel. Nem kellett több egy percnél ahhoz, hogy rájöjjünk, minek köszönheti sikerét a lapos dobozka. Az eleinte soknak tűnő, kb. 380 000 Ft-os ár hamar érthetővé vált, kiindulva a nagy hangerőn is várakozáson felüli intenzitású és árnyaltságú basszusból, a könnyed középső hangokból és a jól kivehető, kristálytiszta magas frekvenciákból. A sztereó szórásról le kellett mondanunk, ami érthető is, hiszen a 6 db, egyenként 75 W-os erősítővel hajtott hangszóró mindössze 63 cm széles házból kellett, hogy produkáljon valamit. A hifis karakter érzékelhető volt épp úgy, mint az angolos könnyedség.

NAIM Magyarországon

Ezt követően ugyanazokat a felvételeket végig füleltük egy Uniti Atom hálózati médialejátszóval egybeépített, integrált sztereó erősítővel. A cipősdoboznál is kisebb készülék temérdek energiát zúdított ránk a Focal Sopra párosításával, 2 x 40 W teljesítménye is elég volt ahhoz, hogy alaposan megrázza a márkabolt moziszobájának légterét. Megjegyezzük, hogy a Sopra hangfalak őszinteségük miatt a digitális jelfolyam sajátosságait sem tudták elrejteni, de ettől még tény, hogy erőben nem volt hiány. Kíváncsivá tett minket az Atom, mert hozzá illő hangsugárzóval biztos, hogy rendkívüli méret/teljesítmény aránnyal rendelkező rendszer építhető belőle.

NAIM Magyarországon

Leszögezzük, hogy a fotókon lévő, hifi állványra helyezett szabványos hifi eszközök csak az esemény megbélyegzésére lettek kipakolva, azokat nem hallgattuk meg (a Focal Sopra magával ragadó hangját ismerve akkor alighanem még egy órára ottragadtunk volna). Raggett úr elnézést is kért azért, hogy az elő-végfok rendszer nem high end lánchoz méltó módon, szeparált polcokra lett helyezve, de a hely- és idő szűke miatt ez érthető is volt.

A rövid ott töltött idő alatt ennyi mindent megtudhattunk a NAIM névről. Akinek felkeltette érdeklődését és érdeklődik a high end (vagy hálózati médialejátszás és multiroom) iránt, az testközelből is megismerkedhet a gyártó termékeivel a Denon márkaboltban és az exkluzív viszonteladói üzletekben.

 

Forgalmazó:

Horn Distribution (HU) Kft.

+36-1-3470020

1191 Budapest, Ady Endre út 28.

hu.horn.eu

 

További cikkek:

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a marketing@av-online.hu címre.