ISE 2015 kiállítás

2015. február 17., kedd, 06:05

ISE ISE 2014 kiállítás beszámoló audio hangfal házimozi multiroom Dolby DTS Atmos Dolby Atmos Auro-3D DTS-X

Körbesétáltunk az idei ISE kiállításon, mely remek lehetőséget nyújtott a Dolby Atmos és Auro-3D rendszerek megismerésére, eközben megcsodálhattunk jó néhány projektor-szörnyet is. A konzumer termékek háttérbe szorultak, ezért a korábbi évekhez képest érezhetően kevesebbet láttunk belőlük, de azért a látogatásra szánt három nap alatt, tanulhattunk is eleget!

Az ISE, az elmúlt évek alatt, rohamosan kezdte ?kinőni? magát, persze a profi szervezés és a trendek alapos felmérése után továbbra is ideális helyszínként szolgált rengeteg cég számára, legyen szó akár szakmai bemutatókról, találkozókról vagy előadásokról. Az utóbbi 2-3 évben egyértelműen érzékelhettük, hogy a számunkra fontos célterület, vagyis a konzumer szórakoztató elektronika szegmens lényegesen leszűkült, már ami a komplett kiállításon megjelenített termékeket és bemutatókat illeti. Magyarán: kevesebb fogható, látható és hallható termékkel találkoztunk, mint korábban, ettől függetlenül az ISE hasznosnak bizonyult, hogy bővítsük ismereteinket a hifi és házimozi világáról. E frissen szerzett tapasztalatok jelentős részét megosztjuk Önökkel mai beszámolónkban.

Látszólagos vetélytársak: Atmos vs. Auro-3D

A ?látszólagos? szót azért használjuk, mert szerkesztő munkatársaink (beleértve a környezetünkben lévő szakértőket) sejtése szerint, az Auro-3D valószínűleg halott ügy, legalábbis nem az otthoni házimozik világára nézve tűnik ígéretesnek, talán a hagyományos mozitermekben egyszer, valamikor ténylegesen elterjedhet. Évek óta húzódó projekt, és az Atmos megoldásához képest látványosan szerényebb demonstrációs tartalmat nyújtott. A gyerekcipő effektust igazolta, hogy háromnapos túránk alatt, a komplett kiállításon mindössze két szobát találtunk, melyekben kipróbálhattuk az Auro-3D képességeit, és ezek közül mindkettő csupán rövid demókkal nyújtott betekintést. Ráadásul az egyik helyszín alulmúlta várakozásunkat, annak ellenére, hogy teljes egészében aktív, professzionális minőségű Genelec monitorokkal szerelték fel. A személyzet láthatóan komoly termékeket vetett be a hatásos bemutató érdekében, és valóban érezhettünk a fejünk fölött és a terem különböző pontjaiból különböző effektusokat, ettől függetlenül a rendszer hangmezeje nehézkesen állt össze, a magas frekvenciák pedig bántóak voltak, persze egy több mint negyven négyzetméteres, csupasz falú és hatalmas belmagasságú termet nehéz igényesen behangosítani. Az akusztikai korrekció érdekében mindössze fekete súlyfüggönyt alkalmazhattak, melyek a visszhangokat valóban jól szűrték, de csodát nem várhattunk tőlük. Az Auro-3D érdemi előnyét leginkább egy gyenge képminőségű (ám csukott szemmel hátborzongatóan jó térhatású) zenekari videofelvétellel és a How To Train Your Dragon (Így Neveld a Sárkányodat) c. rajzfilm előzetesével tapasztalhattuk meg, mindeközben a szoba és a hangrendszer hiányosságait vizsgáltuk, ezért az önfeledt moziélmény elmaradt.

DOLBY ISE 2015

Annál nagyobb élvezettel járkáltunk a kiállításon fellelhető, dedikált házimozi szobák között. E kompakt, 5-10 fős közönség befogadására alkalmas ?kamrák?, komoly tervezői munkával, számos cég együttműködésével jöttek létre, és mindegyikbe lépve, teljesen más hangulatú világban találtuk magunkat. Az ISE zsúfolt csarnokait járva több ilyen szobácskát is találtunk. Mindenhova jó pár órával előre kellett foglalni időpontot, hogy egyáltalán bejuthassunk, cserébe amint beléptünk, az odakint zsibongó tömeget gyakorlatilag kívül hagyva, nyugodt körülmények között vehettünk részt 20-30 perces Dolby Atmos vagy high end házimozi bemutatókon. Ezekből a dedikált moziszobákból féltucatnyit végigpróbáltunk, hangminőség tekintetében a dobogó első helyét egyértelműen a THX Ultra2 minősítésű, JBL Synthesis Atlas hangrendszer foglalta el. Igaz, náluk a helyiség és akusztikája nem volt a legtökéletesebb, viszont a hihetetlenül agresszív, ugyanakkor rendkívül gyors és szilárd S1S-EX mélysugárzók minden felvételnél kivívták elismerésünket. Az Atlas frontsugárzók elképesztően jó terhelhetőségről tanúskodtak, a Two Guns c. film akciójelenetei során sikerült őszinte döbbenettel megtapasztalnunk a rendszer által biztosított, elementáris, ugyanakkor határozottan nyers erőt. A Synthesis szobájában éreztük leginkább egybefüggőnek és stabilnak a rendszert, zenével és filmmel egyaránt. A térhatásért 10 db S4Ai háttérsugárzó felelt, melyekből 4 darabot a mennyezetben helyeztek el a megfelelő Atmos-os térhatás érdekében.

JBL Synthesis ISE 2015

A ?moziszoba-dobogó? tisztességes második helyezettjének a Wisdom Audio-t jelöltük ki, akik nem a mennyezetbe épített háttérsugárzó slágertémáját lovagolták meg, helyette néhány céggel karöltve, közösen bemutattak egy rendkívül jó akusztikájú helyiséget, melyben saját elektronikájukról hajtva demonstrálták ?Line Source? technológiával ellátott hangsugárzóik képességét. A 7.4 kiosztású rendszer speciális, ún. Renerative Transmission Line mélysugárzókat tartalmazott, melyek erőben és dinamizmusban kicsivel elmaradtak a Synthesis rendszerétől, ettől függetlenül itt is gyors és megfogott basszusokat hallhattunk. Például a Drive c. film egyik üldözős jelenete előtt, amint először fegyverlövés hallatszott, mindannyian megugrottunk ijedtünkben, a rendkívül megfogott hangkép segített elmerülni a képi eseményben. Egyébként a Wisdom Audio szobájában három méter széles, akusztikailag áteresztő Screen Excellence vetítővásznat és egy Sony VPL-VW500ES házimozi projektort alkalmaztak képmegjelenítésre, utóbbi a leheletnyi kromatikus aberrációt leszámítva, kellemes vizuális mélységet és meggyőző kontrasztot produkált.

Procella ISE 2015

Voltak olyan cégek, akik viszonylag egyszerű szobában mutatták be rendszerük tudását, ettől függetlenül némelyikük, konkrétan a Procella Audio példaértékű módon helyezte el a háttérsugárzóit, ráadásul náluk volt lehetőség Dolby Atmos összehasonlító tesztre is, tehát meghallgathattuk ugyanazt a tesztanyagot ki/bekapcsolt mennyezeti hangfalakkal is. A Bowers & Wilkins idén is rendkívül csinos házimozi szobát épített fel, mely dizájn szempontjából megérdemelte volna az aranyérmet, függetlenül attól, hogy akusztikailag már-már túlcsillapították, így a falba süllyesztett, topkategóriás CI 800-as hangsugárzókat és a négy elrejtett, szintén B&W típusú mélysugárzót jócskán meg kellett dolgoztatni az ideális hangnyomás érdekében. Ebben a szobában 21:9 képarányú, fix keretes vetítővászonra egy 3 chipes, high end, SIM2 LUMIS UNO házimozi projektor vetített képet, míg a meghajtásról a B&W testvérmárkájaként ismert Classé végerősítők gondoskodtak.

Bowers and Wilkins ISE 2015

Ezek voltak a legmeghatározóbb élményeink, mindazonáltal a hagyományos mozivetítők terén is láthattunk fejlődést, például egyre több helyen találkoztunk 4K jelöléssel. Nem mehettünk el szó nélkül a produkciós célra szánt berendezések mellett sem, immár a vezeték nélküli használat, a rendkívül nagy képfelbontás és a felhasználóbarát vezérlés alapkövetelménnyé vált minden igényesebb gyártónál. Erre remek példa a Black Magic Design Studio Camera terméke, mely videokamera létére, hátulról könnyedén összetéveszthető valamilyen kompakt monitorral, tekintettel a testébe épített, 1920 x 1200 pixeles, 10 col átlójú kijelzőre.

ISE 2015

Jó volt látni, hogy az exkluzív termékkategóriák népszerűsége cseppet sem hagyott alább: különféle olasz és amerikai cégek standján jártunk, akik prémium kategóriás házimozi foteleket kínáltak. Ezekben elhelyezkedve valóban rendkívüli kényelemben volt részünk, természetesen a zseniális komfort mellé (motoros lábtámasz, többfajta gerincpihentető program, érintésérzékeny kezelőszervek, beépített világítás, választható bőrbevonat) hasonlóan kiemelkedő árcédula is társult.

Tannoy ISE 2015

Elmentünk néhány népszerű hangfalgyártó (ELAC, DALI, Revel, Tannoy) standja mellett, de a nagy tömegre való tekintettel, ritka esetben találtunk ténylegesen üzemelő hangsugárzókat. Ettől függetlenül sokat meghallgattunk, és egy-két igazi csemegét is megismerhettünk pl. az omni-direkcionális MBL és a leginkább diszkó hangosításra termett, szenzációs basszusokat keltő Artcoustic vagy Martin Audio hangdobozok személyében.

Artcoustic hangfal ISE 2015

Az ISE 2015 megmutatta, hogy milyen nehézkesen terjednek a legújabb generációs térhatású hangrendszerek, és hogy a látható minőség nem csak a 4K-n múlik. A standokon, bemutató szobákban látott apró hibákból eleve sokat tanultunk, persze nem árt hozzátenni, hogy a nagyfelbontású kép és hang jobban érvényesült, mint azelőtt bármikor. Multimédia oldalról nézve a fejhallgatós őrület alább hagyott, helyette javarészt az okostelefonok köré épített szolgáltatások domináltak. Az Atmos és az Auro-3D között fennálló viszonyt semmiképp sem nevezhetjük rivalizálásnak, hiszen utóbbi inkább kísérleti projektnek tűnt, igazán a DTS-X megjelenése fog valódi versenyt és konkurenciát jelenteni a Dolby számára. Addig is, ha kacsingatunk a hifi/házimozi világa felé, ne féljünk kikérni az itthoni szakemberek véleményét, hiszen újdonságok mindig vannak még akkor is, ha Önök nem jutottak ki Amszterdamba, csak nyitott szemmel, és nyitott füllel kell járni!

Bowers and Wilkins ISE 2015

 

További cikkek:

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a marketing@av-online.hu címre.