quadral SIGNO AVANTGARDE 70 házimozi hangfalszett teszt

Egy villámrandevú krónikája

2015. április 14., kedd, 09:05

quadral audio hifi házimozi hangfal hangfalszett hangszóró hifi hangfal quadral hangfal házimozi hangfalszett akciós hangfal quadral akció hangfal teszt hangfalszett teszt házimozi hangfalszett teszt quadral hangfal teszt

A német hangfal specialista, a quadral rendkívül széles választékából egy 5.0 házimozi szettet hallgattunk meg, melyet most akciós áron kínál a forgalmazó. Természetesen nem csak moziztunk, hanem a két frontsugárzót önállóan, sztereó konfigurációban is vallatóra fogtuk.

quadral SIGNO AVANTGARDE 70 házimozi hangfalszettquadral SIGNO AVANTGARDE 70 házimozi hangfalszettquadral SIGNO AVANTGARDE 10 BASE centersugárzóquadral SIGNO AVANTGARDE 70 RiCom-V magassugárzóquadral SIGNO AVANTGARDE 70 hangszórókquadral SIGNO AVANTGARDE 70 hangfalquadral SIGNO AVANTGARDE 70 hangfalquadral SIGNO AVANTGARDE 10 BASE centersugárzóquadral SIGNO AVANTGARDE 10 BASE centersugárzóquadral SIGNO AVANTGARDE PHASE 15 háttérsugárzóquadral SIGNO AVANTGARDE 20 állványos hangfalquadral SIGNO AVANTGARDE 20 állványos hangfalquadral SIGNO AVANTGARDE 70 házimozi hangfalszettquadral SIGNO AVANTGARDE hangfalakquadral SIGNO AVANTGARDE 70 hangfal impedancia-jelleggörbequadral SIGNO AVANTGARDE 70 hangfal szobában mért frekvencia-átvitel tercsávos átlagolású mérési diaquadral SIGNO AVANTGARDE 70 hangfal süketszobai frekvencia-átvitel mérési diagramjaquadral SIGNO AVANTGARDE 70 hangfal frekvencia-torzítás diagramquadral SIGNO AVANTGARDE 70 hangfal keresztváltó működési tartományaquadral SIGNO AVANTGARDE 70 hangfal - a hangsugárzó forgatásának hatása a frekvenciamenetre

Szemrevételezés

Az akciós szett gerincét a felső-középkategóriás SIGNO AVANTGARDE sorozatba tartozó két 70-es álló hangfal, és egy 10 BASE centersugárzó alkotja, ezek egészülnek ki két PHASE 15 háttérsugárzóval. Az összeállítás már első pillantásra elegáns látványt nyújt, a hófehér, karcsú frontoknak köszönhetően. Az ívelt oldallapok miatt hátrafelé keskenyedő doboz optikailag még könnyedebbnek tűnik, mint a hasonló méretű, de ?baltával faragott? négyzetes hasáb hangfalak.

A doboztestek kidolgozása feltétlenül elismerésre méltó, a magasfényű lakkozott felület minőségi megjelenést kölcsönöz nekik. Szívesen írnánk, hogy az illesztések rendkívül precízek, de "sajnos" nem tehetjük, mert egyszerűen nincsenek illesztési hézagok, a tükörsima fedőrétegből adódóan úgy tűnik, mintha az egész doboz egyetlen monolitikus darabból állna. Az előlapi védőselyem kerete mágneses rögzítésű, így nincsenek a felerősítésre szolgáló furatok, melyek "elcsúfítanák" a homogén felületet. A fázishelyes lesugárzás érdekében a magassugárzót célszerű a mély- és középhangszórók síkjánál hátrább helyezni. A SIGNO AVANTGARDE esetén a quadral ezt egy enyhén ék alakú talapzattal oldotta meg, amely elől megemeli a dobozt, így kissé hátrafelé dől a front oldal.

quadral SIGNO AVANTGARDE 10 BASE centersugárzó

A 10 BASE jelzésű centersugárzó hasonlóan színvonalas kivitelű, mint a 70-esek. Látható illesztések nélküli, ívelt tető- és alaplapú, hátrafelé keskenyedő dobozú. A talapzatához képest állítható a dőlésszöge, így szabályozható, hogy az elhelyezéstől függően (TV alatt/fölött, esetleg a vászon mögött) mennyire nézzenek felfelé vagy előre a hangszórói.

quadral SIGNO AVANTGARDE PHASE 15 háttérsugárzó

A surroundok szerepét, jelen esetben két PHASE 15 tölti be. A quadral ugyanis - racionális megfontolásból, teljesen érthető módon - nem gyárt minden termékvonalához külön dipól sugárzót, hanem a sorozatra jellemző paraméterekkel bíró állványos dobozokat ajánlja háttérnek vagy az itt is használt PHASE 15 lehet a jolly joker. Ezek egyaránt léteznek fekete és fehér magasfényű, lakkozott kivitelben, így stílusra, kinézetre tökéletesen illeszkednek a három elől lévő hangfalhoz.

Technológia, műszaki adatok

Mind a front, mind a center hangfal háromutas, három hangszórós konstrukció. A quadral - több más sorozatához hasonlóan - a SIGNO AVANTGARDE család tagjainál is a saját speciális, neodímium mágnessel szerelt RiCom-S magassugárzóját alkalmazza. Ez a a két leginkább elterjedt, dóm és ribbon (szalag) sugárzóktól eltérően egy harmadik konstrukciós elv szerint épül fel. Titán membránja gyűrű alakú, emiatt inkább a ribbon sugárzókkal mutat rokonságot. Magas határfrekvencia jellemzi, a tesztünkben szereplő 70-es és 10 BASE hangsugárzók mindegyike 50 kHz-ig megy el a felső tartományban. Ez szükséges is a nagyfelbontású (SACD, DVD-Audio) zenei anyagok megszólaltatásához.

quadral SIGNO AVANTGARDE 70 hangfalA frontsugárzók basszreflex megoldásúak, hátoldali reflexcsővel. A mély- és középhangszórók egyaránt 17 cm-es, titánium-PP membránúak. Ennek a kompozit anyagnak a nagy szilárdsága és a csekély tömege miatt kicsi a tehetetlensége, ami alacsonyabb torzítást eredményez, és csökken a rezonanciára való hajlandóság is. A hangfalak belső kábelezése a francia Real Cable cégtől származik. Apró érdekesség, hogy a hátoldali, kettős kábelezést/erősítést lehetővé tevő, aranyozott aljzatok nem merev átkötő idomokkal vannak rövidre zárva, hanem egy-egy ugyanilyen márkájú kábellel. A hangfal alsó határfrekvenciája 30 Hz, a keresztváltó vágási frekvenciái: 300 és 2600 Hz.

A zárt dobozú center magassugárzója megegyezik az állódobozokéval, a közép- és mélyhangszórók szintén titánium-PP membránúak, de valamivel kisebbek, csupán 13,5 cm átmérőjűek. Emiatt az egész hangfal egy kicsit magasabbra van hangolva, alsó határ: 49 Hz, keresztezési frekvenciák: 350 és 2700 Hz.

A két PHASE 15 a félköríves háttérsugárzók szokásosnak mondható felépítését követi: két 2,5 cm-es szövet dóm magassugárzó fogja közre a 13,5 cm-es középsugárzót. Egy hátoldali, háromállású kapcsolóval lehet választani a dipól vagy bipól üzemmód között. Dipól módban (ezt kisebb helyiségek esetén ajánlja a quadral) a két tweeter ellenfázisban dolgozik, diffúzabb hangteret hozva létre. Bipól módban azonos fázisban sugároznak, míg a kapcsoló harmadik pozíciójában csak az egyik magassugárzó működik. Az aszimmetrikus sugárzás miatt figyelni kell az oldalhelyes felszerelésre, a dobozok hátoldalán jelölve van, hogy melyik a bal- és melyik a jobboldali.

Tes(z)tközelből hallgatva mozin...

A meghallgatásra az importőr Stream Audio bemutató termeiben került sor. Ez együtt járt annak minden előnyével és hátrányával egy otthoni teszthez képest. A hátrány a rendelkezésre álló idő viszonylagos rövidsége volt, hiszen csak tartósabb együttélés során fedezhetjük fel egy házimozi rendszer egyéniségének rejtett vonásait. Ezt azonban kompenzálta a helyzeti előny, hogy egy már bejáratott, korrektül összeállított láncot fülelhettünk meg, egy akusztikailag optimálisra hangolt teremben. Így mostani tesztünk inkább csak egy villám randevúnak felelt meg.

quadral SIGNO AVANTGARDE 70 házimozi hangfalszett

A mozi helyiségben a surroundok bipól üzemmódra voltak kapcsolva, és az 5.0 szettet egy (természetesen) quadral aktív mélynyomó egészítette ki, a Qube sorozat legnagyobb tagja, a 12-es. A hangsugárzók meghajtásáról egy Cambridge Audio Azur 551R V2 házimozi erősítő gondoskodott. A hangfalszett pár mozdulattal átköthető lett volna egy milliós értékű Primare erősítőre is, de a hazai realitásoknak, inkább a beállított konfiguráció felelt meg. A Cambridge Audio elektronika a maga háromszázezer Ft alatti árával a szélesebb kör számára elérhető kategóriába tartozik. Ráadásul egy ilyen elrendezés esetén, kisebb valószínűséggel éri az embert olyanfajta csalódás, hogy a boltban milliós árú erősítőn hallgatva hangfalakat, hazaszállítás után már meg sem közelíthető a korábban hallott hangzás.

A filmrészletek vegyesen tartalmaztak akciójeleneteket és koncertfelvételeket. Elsőként a Jack Reacher kőfejtői küzdelmében a robosztus munkagépek acéllemezeibe csapódó, vagy a sziklákon gellert kapó lövedékek hangja kegyetlen életszerűséggel vett körül bennünket. Utána, a The Book of Eli utcai lövöldözéses jelenetben, a dörrenéseket követő visszhang, majd annak lecsengésének valósághűsége már nem is hatott a reveláció erejével, hozta az elmúlt néhány percben "megszokott" minőséget. Ellenben az akció kezdete előtti csendben, a kihalt utcán a bakancstalpak alatt megcsikorduló kavicsok, a párbeszédek, a háttérzajok apró rezdülési rendkívüli "itt és most" jelenlétérzést hoztak létre. Azért jelentős mértékben hozzájárult ehhez a JVC DLA-X500 házimozi projektor által vetített briliáns kép is.

A szett a többi filmrészlet (Tron, I Robot, The Incredible Hulk) mindegyikében szintén mérnöki precizitással és lehengerlő dinamizmussal tárta elénk az aktuális történéseket. A mélytartomány kidolgozott robosztusságát csak azért nem dicsérjük, mert az nagyobbrészt a QUBE 12-nek volt köszönhető, így kívül esik tesztünk látókörén. (Majd zenén...). Az viszont mindenképpen az AVANTGARDE 70-ek (és a centersugárzó) javára szól, hogy nem szakadt szét a hangzás alja és közepe, kellő energiával kellően mélyre tudtak menni, hogy "hézagmentes" legyen az átmenet a két tartomány között. A magasabb régiók részletgazdagsága azonban már teljes egészében az ő érdemük: a morajokból és dübörgésekből a párbeszédek jól definiáltan emelkedtek ki, nem vesztek el a pusztítás okozta fém, üveg, tégla és minden egyéb fajta törmelék zajában. Nemcsak frekvenciamenetben, térben is kiegyensúlyozott volt a hangkép, nem különült el helyiség eleje és hátsó területe. A két PHASE 15 harmonikusan dolgozott össze a másik három hangfallal, a mozgások folyamatosak, jól követhetők voltak.

quadral SIGNO AVANTGARDE 70 RiCom-V magassugárzó

Ennyi "durvulás" után eljött az ideje, hogy a quadralok megmutassák, nem csak eseménydús akciókat, hanem egy koncertszínpadot is elénk tudnak varázsolni. Al Jarreau és Kurt Elling duója által előadott Take Five esetében az energikus, természetes ének és a feszes ritmus ezt bizonyította is, és megelőlegezte, hogy sztereóban is minőségi élményben lesz majd részünk. Marcus Miller slappelése közben szinte tapinthatóan éreztük a basszusgitár húrjainak rezgését. Josh Groban koncertjén a Rómeó és Júlia betétdalánál a cselló telt, meleg hangját plasztikus ének követte, majd Diana Krall riói fellépésén a zongora/ének páros, egyszerűsége ellenére sem fulladt unalomba, semleges, de határozott karakterrel rendelkezett.

...és zenén

A meggyőző mozis produkció után a két SIGNO AVANTGARDE 70 átkerült a zenei demóhelyiségbe, hogy megtapasztalhassuk, hogyan ?muzsikálnak? sztereóban. A NAS-on tárolt anyagokat egy Lumin hálózati zenelejátszó fogadta, majd HiDiamond összekötőn adta tovább egy Vincent SV-237 integrált erősítőnek, amely Dynavoice Silverstar kábelekkel csatlakozott a hangfalakhoz.

A Dire Straits első albumának nyitó száma, a Down to the Waterline bevezető részében a gitárszólam alatti - más rendszereken elmosódó, el-eltünedező - dallamfutamok most meglepően tisztán, precízen jelentek meg. Ugyanezt tapasztaltunk a Jazz at the Pawnshop I"m Confessin' számában is. Máskor szinte tudatosan fülelni kell, hogy a zene alól kihalljuk az evőeszközök zaját, a háttérzajokat, a halk beszélgetés foszlányokat. Most magától értetődően kapjuk ezt a részletgazdagságot, mintha újabb információk kerülnének elő a már sokszor hallott anyagokból. A koncertfilm után sztereóban sem hagyhattuk ki Dave Brubecktől a Take Five-ot. Az előadás minden szinten ki tudott teljesedni, nem csak hangzásában, hanem fizikai kiterjedésében is. A színpad nem csak balról jobbra, egy vonal mentén helyezkedett el, hanem az összes dimenziójában. Megjöttek a mélységi információk is, a dobos határozottan a szaxofonos mögött helyezkedett el, akinek ha nagyon akartuk volna, talán a magasságát is meg tudtuk volna becsülni.

quadral SIGNO AVANTGARDE 70 hangfal

Presser Electromance száma felszabadultan áradt szét a teremben, még ha nem is nagyfelbontású formátumú volt a forrás, de így is megmutatta a RiCom-S magassugárzók kvalitásait, milyen könnyedén, de erőteljesen jelenítik meg a legfelsőbb tartományokat is. A kézben tartott, izmos basszus pedig demonstrálta, hogy nem kamu adat a műszaki adatok között a 30 Hz-es alsó határfrekvencia.

Általános, műfajtól független tapasztalat volt, hogy a két quadral, mentes a gyatra dobozok hibájától, melyeknek csak nagy hangerőn van dinamikájuk. Lejjebb tekerve az erősítőt sem laposodott el a zene, nem vált erőtlenül vérszegénnyé. Halk zenéléskor is kontrasztos, finom részletezettségű maradt az előadás, határozott távolsággal a dinamika-tartomány alsó/felső határai között.

Árak, értékek, arányok

Összegezve, a hangfalszett a teljes meghallgatás alatt rendkívül analitikus, precíz, kiegyensúlyozott, színezetlen, de izmos teljesítményt mutatott. Egy kis kitérő: a hallottak jellemzésre, első ötlettől vezérelve, a cikk elkezdésekor a "Német minőség és precizitás" alcímet adtuk volna, de még időben rájöttünk, hogy ez (a) túl sablonos, (b) túl didaktikus, (c) lelőjük vele a poént. Így maradtunk a semlegesebb változatnál.

A megtapasztalt minőséggel (mind kidolgozás, mind hangzás terén) tehát elégedettek voltunk, viszont ilyenkor merül fel mindig a nagy kérdés, hogy "de mindezt mennyiért?" A már említett akció eredményeképpen az ár/minőség koordináta rendszerben a quadral SIGNO AVANTGARDE hangfalszett a korábbinál jóval barátságosabb pozícióba került. A maga 500 000 Ft-os árával, 150 000 Ft előnnyel rendelkezik a különálló komponensekből számítható árhoz képest. Ez már egyáltalán nem elhanyagolható különbség. Ha esetleg valaki nem házimozi rendszerben, hanem csupán sztereóban gondolkodik, akkor a két állódoboznak 90 000 Ft-tal alacsonyabb az akciós ára. Így ha a felső-középkategórián belül a kiváló ár/érték arányú szettek között szándékozunk keresgélni, akkor a SIGNO AVANTGARDE 70 összeállítást mindenképpen érdemes a látóterünkben tartani.

A CIKK MÉG NEM ÉRT VÉGET, KÉRLEK LAPOZZ!

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a info@av-online.hu címre.