JBL Arena 170 házimozi hangfalszett teszt

Egy korrekt társaság

2015. július 14., kedd, 20:20

JBL Arena audio hifi házimozi hangfal hangszóró hangfalszett mélyláda házimozi hangfalszett JBL hangfal JBL házimozi JBL hangfalszett hangfal teszt hangfalszett teszt JBL házimozi hangfalszett házimozi hangfalszett teszt

Az elmúlt hetekben a JBL nemrég piacra került újdonságát, a kedvező árú, Arena házimozi hangfal szettet hallgattuk meg. Kíváncsiak voltunk, hogy vajon milyen kompromisszumok árán sikerült összehangolni az alacsony árat a JBL-től elvárható minőséggel?

JBL Arena hangfalszettJBL Arena hangfalszettJBL Arena 170 hifi hangfalJBL Arena 170 hifi hangfalJBL Arena 120 háttérsugárzóJBL Arena 120 háttérsugárzóJBL Arena 125C centersugárzóJBL Arena 125C centersugárzóJBL Arena 125C centersugárzóJBL Arena 125C centersugárzóJBL Arena 125C centersugárzóJBL Arena SUB 100P aktív mélyládaJBL Arena SUB 100P aktív mélyládaJBL Arena SUB 100P aktív mélyládaJBL Arena SUB 100P aktív mélyládaJBL Arena SUB 100P aktív mélyládaJBL Arena SUB 100P aktív mélyládaJBL Arena házimozi hangfalszettJBL Arena házimozi hangfalszettJBL Arena házimozi hangfalszettJBL Arena házimozi hangfalszettJBL Arena házimozi hangfalszettJBL Arena 170 hifi hangfal impedancia-jelleggörbeJBL Arena 170 hifi hangfal szobában mért frekvencia-átvitel tercsávos átlagolású mérési diagramjaJBL Arena 170 hifi hangfal süketszobai frekvencia-átvitel mérési diagramjaJBL Arena 170 hifi hangfal - a hangsugárzó forgatásának hatása a frekvenciamenetreJBL Arena 170 hifi hangfal kumulatív spektrális eloszlás (vízesés diagram)

Szélsőségektől mentesen

A kizárólag bombasztikus paraméterekben, teljesítményben (és árakban) gondolkodó maximalista házimozisok nehezen hihetik el, hogy vannak, akiknek a kevesebb is elég, de ennek ellenére nem valami igénytelen noname kacattal akarják telepakolni a nappalijukat. Inkább a jó nevű gyártók, belépő kategóriás termékei között válogatnának.  Teszik ezt abban bízva, hogy a több évtizedes tapasztalat, a kiforrott gyártástechnológia a kedvező árú modellek minőségében is megmutatkozik.

Az előbb említett vásárlói kört célozta meg a JBL, az igazán barátságos árfekvésű Arena családdal, melyet a 2015-ös CES-en bocsájtott útjára. Az Arena sorozat elemkészlete lehetőséget ad több teljesítmény variációban, kisebb és nagyobb helyiségekre optimalizált rendszerek kiépítésre: két álló (170 és 180) és egy állványos hangdoboz (130), egy centersugárzó (125C), egy falra szerelhető háttérsugárzó (120), valamint egy mélyláda (SUB 100P) alkotja a teljes választékot.

JBL Arena házimozi hangfalszett

Ezekből a hangfalakból kerültek kialakításra a különböző elrendezésű 5.0 és 5.1 akciós szettek. Az általunk tesztelt 5.1 konfiguráció a kisebbik állódobozt, a centersugárzót és a fali háttérsugárzót tartalmazta, az ára alig több mint 200 000 Ft. Ugyanez a készlet mélynyomó nélkül, 5.0 változatban kevesebb, mint 150 000 Ft. Mindkét összeállítás igazán előnyös vételnek tűnik, a kérdés csupán annyi (az olcsó hús és a híg lé esetéből kiindulva), hogy a JBL-nek sikerült-e ésszerű kompromisszumot megvalósítani az ár és a minőség kiegyensúlyozáskor?

Forma...

A hangfalak megjelenésére a sallangmentes, letisztult dizájn jellemző. Az MDF-ből készült dobozoknak csak az oldalait borítja fekete, faerezetű fólia, az elő- és hátlap, valamint a hátrafelé lejtő tető, szemcsés felületű. Ezen az árszinten nem igazán várhatunk el magasfényű lakkozott vagy furnér borítást. Ennek ellenére nem keltenek olcsó benyomást, a már említett lejtős tetőlap, a hátrafelé összetartó oldalak és a sarkok lekerekített élei nem csak akusztikailag előnyös tulajdonságokkal ruházzák fel a család tagjait, hanem könnyedebbé és elegánsabbá teszik a kinézetüket. Ez főleg a karcsú állódobozok esetén igaz. Tény, hogy mivel mentesek mindenféle trendi megoldástól, nem kell félni attól, hogy pár év múlva divatjamúltnak hatnának, viszont nem is lehet elkápráztatni velük a szomszédot, hogy milyen lenyűgözően látványos rendszert építettünk ki.

JBL Arena 170 hifi hangfal

A hangszórókat takaró védőrács alsó és felső peremén futó matt, alumínium hatású (de műanyagból készült) díszcsíkok szintén hozzájárulnak a diszkrét eleganciához. A rács használata nem csak a membránok védelme, hanem (szubjektív véleményünk szerint) a megjelenés miatt is javasolt, mert a hangszórókosarakat és a hullámvezető tölcséreket rögzítő csavarok, valamint a takarólap felerősítésére szolgáló furatok tömkelege, kissé diszharmonikus kinézetet eredményez. Az aprócska takaró rácson egy kissé indokolatlannak is tűnik hat darab patent kialakítása. Így az erre a kis területre zsúfolódó tizennyolc furat és csavar eléggé "lyukacsossá" teszi az előlapot, mintha egy automata kézifegyverrel sorozták volna meg. Ízlés kérdése, de szerintünk az Arena család elemei a hangfal-univerzum azon tagjai közé tartoznak, melyek jobban mutatnak védőselyemmel, mint nélküle.

JBL Arena 120 háttérsugárzó

A zárt konstrukciójú háttérsugárzókat kimondottan falra helyezésre tervezték, ezt támasztja alá csekély mélységük, a hátalapjukon kialakított nyílások és a vezetékek elhelyezésre szolgáló, süllyesztett kábelcsatornák. Könyvespolcra téve még szintén praktikusan használhatók, de állványos hangfalként, szabadon állva már kicsit sután mutatnának a doboz arányai miatt. Olyan elrendezésnél inkább a kicsit nagyobb, 130-as típus használata tűnik célszerűbbnek.

JBL Arena 120 háttérsugárzó

A tekintélyes méretű és súlyú, hátsó reflexnyílású, aktív szubláda stílusa megegyezik a háttérsugárzókéval: vaskos gumi tappancsok, imitált alumínium díszcsíkos védőrács, lejtős tető és hátrafelé összetartó oldallapok. Ennek köszönhetően nem robusztus és monolitikus kockaként trónol a szobában. A konstrukció által meghatározott kötöttségek ellenére, egész harmonikus alakzatot sikerült összehozni a formatervezőnek.

JBL Arena SUB 100P aktív mélyláda

Összességében korrekt, az adott árszintnek megfelelő építési minőséget képvisel az Arena család, nem kóklerkedik, nem próbálja magasabb árkategóriásnak láttatni magát.

...és tartalom

A szett tagjai hasonló elvek szerint, közel azonos elemekből épülnek fel. A magassugárzó mindegyik hangfal esetében egy 25 mm-es lágy dóm, és a felső frekvenciák jobb diszperzióját segítő hullámvezető tölcsér mélyén helyezkedik el. Ez a HDI (High Definition Imaging) technológia a legendás JBL M2 Master Reference Monitor öröksége. Ez a megoldás egyforma, 40 kHz-es határfrekvenciát eredményez, ami a mai nagyfelbontású zenei állományok világában rendkívül szimpatikus érték. Az összes hangfal mágnesesen árnyékolt, így ha valaki még visszafogottabb konfigurációban gondolkodik, akkor a kisebb dobozok is minden probléma nélkül elhelyezhetők a régi, katódsugárcsöves TV közelében, frontsugárzóként.

Kétutas konstrukciójúak, a keresztváltójuk harmadrendű szűrőt tartalmaz, ami 18 dB/oktáv meredekségű. A keresztezési frekvenciák valamivel 2 kHz felett vannak, ez már típusonként eltérő, ahogy az alsó határfrekvenciák is. Legmélyebbre a munka oroszlánrészét vállaló, basszreflex állódobozok mennek le (44 Hz), őket követi a szintén reflex centersugárzó (90 Hz) és végül a két zárt háttérsugárzó (100 Hz). A mély/közép hangszórók egyaránt policellulóz membránúak, a két 170-esben 178 mm átmérőjű, a centersugárzóban és a hátsó dobozokban pedig 140 mm átmérőjű található.

JBL Arena 170 hifi hangfal

Az állódobozok (és a mélyláda) masszív, jól megtermett gumilábakat kaptak, melyek hatékonyan választják el őket a környezeti rezgésektől. A csomagolásban négy becsavarozható tüskét is mellékelnek hozzájuk, szőnyegpadlón való elhelyezés esetére.

A hátoldali csatlakozó aljzatok aranyozottak, kettős kábelezésre/erősítésre nincs lehetőség. Reálisan nézve, ebben az árkategóriában ez nem igazán róható fel hiányosságnak, főleg hogy az utóbbi időben már jóval drágább hangfalak esetén is hanyagolni szokták ezt a szolgáltatást a gyártók.

JBL Arena SUB 100P aktív mélyláda

A mélyládában egy 100 wattos, D osztályú végfok hajtja meg az előre sugárzó, szintén policellulóz membrános hangszórót. Bár nem malomkerék méretű, de 250 mm-es átmérője a garancia arra, hogy kellő mennyiségű légtömeget meg tud majd mozgatni. Viszonylagos olcsósága ellenére egyáltalán nem egy végletekig leegyszerűsített, fapados példány, az elvárható szolgáltatásokat nyújtja: a hátoldali panelen lehet állítani a fázisfordítást, 50 és 150 Hz között a vágási frekvenciát és aktiválni az "auto power" funkciót.

Használat közben

A meghallgatást - a most futó negyedik rész apropóján - egy igazi "teszt-klasszikussal", a több mint 20 éves Jurassic Parkkal kezdtük. Itt igazán kiélhette magát a mélyláda, de józan mértékletességet tanúsított. Nem telepedett rá az effektekre, nem vált zavaróan dominánssá, úgy is mondhatnánk, hogy "nem lopta el a showt". Tette, ami a dolga, testesebbé, erőteljesebbé izmosította a hangzást. A dinoszauruszok üvöltésénél szinte érezni lehetett a hatalmas tüdőkből áradó óriási levegőmennyiséget. De a SUB 100P kulturált működése nem annak a jele, hogy híján lenne a teljesítménynek, és a megfelelő jeleneteknél ne tudná lesugározni a szükséges energiát. A dübörögve futó T. Rex azért tisztességesen megrezegtette a padlót. Hasonlóan a John Wick első negyedénél, a pincében az aljzatbeton feltörésekor nem sok hiányzott, hogy a szomszéd átjöjjön és megérdeklődje, miért akarjuk lebontani a lakást.

JBL Arena 125C centersugárzó

Két beszéd-centrikus film, a Drive és a The Drop (Piszkos pénz) csendes dialógusaiban a centersugárzóé lett a főszerep. A halk epizódok sem szenvedtek dinamika hiányban, a jól artikulált párbeszédekben tisztán, életszerűen jelent meg az egyes szereplők orgánuma.

A The Book of Eli etalonnak számító akció jelenetében, a határozott térleképzésből adódóan, a hátunk mögül induló vagy oda becsapódó lövedékek röppályája pontosan követhető volt. A kis háttérsugárzók gyorsak és precízek, kellő életszerűséggel jelenítették meg az üvegcsörömpölést, a bádog és acéllemezek keltette zajt.

Koncertfilmen (Led Zeppelin: Celebration Day) nagy lendülettel és elsöprő erővel indított a szett, kiválóan tolmácsolta a színpadról áradó energiákat. Itt újra jócskán szerephez jutott a mélyláda, és élt is a lehetőséggel. De a műsoranyagtól függően a háttérsugárzók sem tétlenkedtek: a No Quarter csendes, bevezető orgonaszólója alatt a minket körülvevő közönség reakciójának minden apró rezdülése kiválóan hallatszott.  

Sztereón, különböző műfajú zenékkel próbára téve a két álló hangfalat, nem tudunk igazán szélsőséges tapasztalatokról beszámolni. Kirívó hiányosságok nem fordultak elő, a két 170-es kellemes partnernek bizonyult, ugyanakkor elmaradt az a bizonyos ?hűha? érzés, amikor megelevenedik a zene, és az előadó kézzelfogható jelenléte fotelba szögezi a hallgatót. Rockon kellően dinamikusnak tűnt, viszont hiányzott belőle bárminemű felesleges, tolakodó agresszivitás. Ennek tudható be, hogy Leonard Cohen Best of albuma nyugodt visszafogottsággal töltötte be a helyiséget.

JBL Arena házimozi hangfalszett

Az állódobozok a filmek alatt remekül teljesítő SUB 100P támogatása nélkül is határozott mélytartományt produkáltak. Ez főleg a basszusgitároknál volt jól érezhető, mert a dobok néha kicsit puffanósan szóltak, hiányzott a testességük. A magastartomány végig kulturáltan volt jelen, egyik lemezen sem vált forszírozottá. Viszont egy kis hiányérzet a legtöbb zeneszám esetén (de főleg az akusztikus jazz alatt) maradt bennünk. Mindig arra gondoltunk, hogy jó lenne egy kicsivel több részletezettség, egy kicsit precízebb sztereó tér. Ez főleg a vízválasztónak számító Jazz at the Pawnshop albumon volt érezhető. Félreértés ne essék, kezdő hifista korunkban, a vasfüggöny innenső oldalán élményszámba ment volna egy ilyen márkás, kiegyenlített teljesítményű hifi hangfalpár, de azóta leomlott a fal, kiszélesedett a világ, rengeteg audiofil berendezés vált elérhetővé (nem csak a prospektusok lapjain), megnövekedtek az igények.

Értékelés, ajánlás

A teszt elején felvetett kérdést megválaszolva, a JBL nagyon jól eltalálta az egyensúlyt az ár és a minőség között, ezért az Arena hangfalszett feltétlenül a legjobb osztályzatot érdemli az ár/érték tantárgyban. Filmeken a 100 wattos szubláda tisztességesen helytállt, aki nem kilowatthoz közelítő teljesítményben gondolkodik, az bőven megfelelőnek találhatja. És nem csak garzonlakásban élőkre célzunk, mi egy 30 m2-nél nagyobb nappaliban hallgattuk az összeállítást, és ha volt is kifogásunk, az nem a hangerőt érintette. Természetesen ezeknek a hangfalaknak megvannak a maguk korlátai, de együtt lehet élni velük. Kisebb kompromisszumokkal nem csak mozizásra, hanem zenehallgatásra is jól használhatók.

Kétszázezer forintért egy ilyen minőségű, komplett 5.1 szett mindenképpen gondolkodóba ejtheti a potenciális vásárlókat. Sőt megkockáztatjuk, hogy nagyon kellene keresgélni egy olyan összeállítást, amely ennyi pénzért jobb hangminőséget, vagy színvonalasabb kivitelezést kínál, igyekezni kell annak a gyártónak, amelyik ezen az árszinten akarja legyőzni a JBL-t.

A CIKK MÉG NEM ÉRT VÉGET, KÉRLEK LAPOZZ!

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a info@av-online.hu címre.