quadral történelem

2015. március 3., kedd, 16:45

quadral audio hifi házimozi hangfal hangszóró interjú hifi hangfal quadral hangfal AURUM hangfal

Nemrég Budapesten, a Stream Audio-nál járt Volker Schwerdtfeger a quadral kereskedelmi igazgatója, akivel egy egész délelőttöt átbeszélgethettünk.

Mindig élmény egy-egy cég területi képviselőjével beszélgetni. Érdekes a cég fejlődéséről kicsit tájékozódni és még ennél is érdekesebb olyasvalakit megismerni, aki mindennek aktív részese volt. Akkor is, ha a műszaki részleteket csak felületesen tudjuk átbeszélni, és akkor is, ha a beszélgetés egy jelentős részét nem oszthatjuk meg olvasóinkkal.

Mint minden ilyen beszélgetés, ez is a vállalat történetének rövid áttekintésével kezdődött

A quadral-ról sokan tudják, hogy német, de csak kevesen sejtik, hogy a profilja inkább az import és a nagykereskedelem köré épült. A cég 1972-ben All-Group néven alakult meg és eredetileg elektronikai alkatrészekkel, illetve All-Akustik néven, szórakoztatóelektronikai termékek importjával foglalkozott. Akkoriban a Nakamichi, Sansui, Luxman, ma már legendás termékeit és a Fuji mágnesszalagjait forgalmazták. A kezdetekben a hangfal kereskedelem még elsősorban nagyobb megrendelők, márkázott termékekkel való kiszolgálására koncentrált. 1974-ben vezető váltás történt és az új vezetőség gondolatai a saját márka irányába terelődtek! Vagyis ekkor született meg a gondolat, hogy a cég saját terméke saját névvel jelenjen meg a piacon. Az Ő ötlete volt a quadral név is, ami az akkoriban divatos quadrofónia és a cég eredeti nevének, az All-Akustik-nak az egybegyúrásából született. Valamiért a q kisbetű a logón, ezért mi is ezt az írásmódot vettük át. A cég saját márkás termékei, vagyis a quadral hangfalak 1978-ban kerültek a piacra, elsőként természetesen Nyugat-Németországban.

quadral AURUM TITAN I-IV hangfalak

1981-ben készült el az első TITAN, eredetileg csak egyetlen pár. Ez a típus sok szempontból felkavarta az állóvizet. A TITAN hangfalakra jellemző volt a nagy méret, ami a Transmission Line kialakításnak volt köszönhető. Ezek a hangdobozok nagyon alacsony alsó határfrekvenciával, majdnem, hogy a szubszonikus hangokat is képesek voltak kellő hangnyomással hallhatóvá, vagy inkább érezhetővé tenni. Az akkoriban még nagyon ritkaság számba menő ribbon magassugárzó volt a TITAN másik erőssége, ami rendkívül nagy felbontóképességet, egyenletes sávszélességet nyújtott az akkori technológia mellett. A típus célja eredetileg csupán annyi volt, hogy megmutassa, mire képes a fiatal cég, azonban a sajtó rajongása és a hirtelen felmerülő piaci igény meggyőzte a vezetőséget, hogy a sorozat többre hivatott, a prototípus jellegnél. Ettől fogva a TITAN a legmagasabb minőséget képviselte a quadral kínálatában, és ez most már több mint 30 éve változatlan.                                             

Érdekes, hogy forgalom szempontjából 1992 volt a cég legjobb éve, aminek gerincét a Fuji szalagok adták. Gondoljunk csak bele, hogy ekkor még a magnó és videó kazetták a hétköznapok részei voltak! A kilencvenes években született meg a saját fejlesztésű ALTIMA alkatrészcsalád, ami a hangszóró alumínium, titán és magnézium ötvözetű anyagára utal és ma már rengeteg quadral modellben megtalálható.

quadral WAF

1998-ban a külső megjelenés tervezése közben bevezették a WAF (Women Acceptance Factor) alkalmazását. Ez talán mókás, talán férfi soviniszta rövidítés arra az állandó problémára vezethető vissza, hogy a családokban többnyire a nők azok, akik megvétózzák a hangfalvásárlást, annak bumfordi megjelenése miatt. Vagyis a WAF-ot szem előtt tartva tervezett dobozok többnyire karcsúbbak, és mindenképpen az aktuális bútor trendekhez igazodó borítást kaptak. Így pedig sokkal könnyebb volt a nők meghódítása. 2004-ben a quadral különlegesen karcsú, formatervezett hangfalakkal bővítette kínálatát.

quadral AURUM TITAN VII hangfal

A formatervezés iránt egyre elkötelezettebb cég 2006-ban a TITAN család 25. évfordulója alkalmából bemutatta a TITAN VII-es modellt, aminek a külleme radikálisan más volt, mint amit a közönség megszokott. A várt siker nem volt átütő erejű és a hang méltatása mellett a sajtó és a vásárlók is inkább a szokatlan méretekkel foglalkoztak. A vezetés belátta, hogy a forma túl merész volt és három évvel később, egy sokkal visszafogottabb dizájnnal álltak elő. Addig azonban még volt egy nagyon fontos változás a cég életében. A részvényesek második generációja, J. Brinkmann és E. Semmelhaack kivásárolták az alapítókat, ezzel egy időben pedig részesedést juttattak a harmadik generációnak, ezzel a quadral vezetése, tulajdonosi és döntéshozó háttere is megfiatalodott.

quadral AURUM TITAN VIII hangfal

A TITAN VIII kinézete az elődjéhez képest könnyebben befogadható és szerethető lett. Az AURUM WOTAN VIII formaterve pedig annyira jól sikerült, hogy még az iF Design díját is sikerült besöpörnie! Ugyanebben az elismerésben részesült a PLATINUM M4 is 2010-ben.

quadral AURUM WOTAN VIII hangfal

Bár itthon ezekkel még nem találkozhattunk, de a quadral 2011-ben saját elektronikákkal is előállt. A saját fejlesztésű CD-lejátszók, integrált erősítők, elő és végerősítők, elsősorban a német piacon vannak jelen.

AURUM ELECTRONIC

Itt fontos megjegyezni, hogy az AURUM ELECTRONIC készülékek egyetlen mérnök vezetésével készülnek, aki korábban már saját termékeivel sikeres volt, de nem tudott az üzleti élettől elválaszthatatlan pénzügyi stabilitást felépíteni a cége számára. Vagyis a mérnöki tehetség nem párosult elegendő üzleti érzékkel. A quadral csapata ezt a gondot levette a fejlesztő válláról. A mérnök foglalkozzon a tervezéssel, a menedzsment pedig a cég vezetésével és a pénzügyekkel! Ez így van rendjén.

AURUM ORKAN AKTIV és ALTAN AKTIV hangfal

2013-ban ismeretlen vizekre merészkedett a quadral, amikor az ORKAN és ALTAN aktív változatit piacra dobták. Érdekes, hogy miközben a legtöbb terméket konkréten meghatározható piaci igényekre válaszolva tervezik meg, itt ez hiányzott. Lényegében senki nem kérdezte, hol vannak az aktív hangfalaitok? Egyfajta kísérlet volt a Németországban gyártott aktív modellek bevezetése. A piac azonban jól fogadta azokat és miközben már a harmadik gyártási sorozat készül belőlük, a quadral már tervezi a további aktív típusokat is.

AURUM ALTAN AKTIV hangfal

2015-ben mire számíthatunk?

Az idei évben is érkeznek új típusok és új technológiák, amelyek közül a legizgalmasabbakat első alkalommal a müncheni HIGH END 2015 rendezvényen láthatjuk majd. Megpróbáltuk Volker-ből kicsikarni, mi is lesz a legérdekesebb idei termék, de csak annyit mondott nevetve, hogy Ő nem technikai ember, így ha elárulhatná, sem tudná elmagyarázni.

A következőket azért még így is megoszthatjuk kedves olvasóinkkal: már az idén láthatunk egy új alkatrészt, egy formabontó hangszórót, ami Hannoverben készül. Mivel új megoldásról, új technológiáról van szó, természetesen ezt egy felső kategóriás termékben kell majd keresnünk. Az év első újdonsága mégsem ez lesz, hanem egy karcsú, középkategóriás hangfalcsalád, ami már tavasszal bemutatkozik. Az idén több, már most is kapható sorozat is kiegészül új háttérsugárzókkal. Az egyre divatosabb Dolby Atmos hangrendszerekhez is tervez a quadral hangdobozokat illetve hangsugárzókat. Elsőként az egyszerűen a frontsugárzók tetejére tehető, mennyezetre irányított típust mutatják be még a tavasz folyamán. Később várható a mennyezetbe építhető modell. Persze a Dolby Atmos és a hozzá hasonló hangrendszerek miatt nem áll meg a többi termékcsalád fejlesztése. Maga Volker is elismerte, hogy még Ők sem látják biztosnak a magassági csatornák jövőjét, de természetesen azt nem engedhetik meg maguknak, hogy lemaradjanak a trend követésében. Az AURUM sorozat hamarosan falra szerelhető, lapos modellekkel is kiegészül. Ebből több változat már gyártásban van, és hamarosan megérkezik a kereskedőkhöz. Előzetes hírek szerint a MEGAN és ALTAN modellek hangszórókészlete lesz az új típusok alapja, de ennél részletesebb információval csak akkor szolgálhatunk, ha azok már megjelentek. Bár magunk sem gondoltuk komolyan, mégis rákérdeztünk, hogy fejhallgató gyártást terveznek-e? A válasz egy megnyugtató és határozott "nem" volt. Volker véleménye szerint a piac már így is telített.

A CIKK MÉG NEM ÉRT VÉGET, KÉRLEK LAPOZZ!

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a marketing@av-online.hu címre.