IFA 2011 - Szemüveg nélküli 3D

2011. szeptember 9., péntek, 14:10

IFA2011 kiállítás 3D szemüveg

Az idei IFA egyik nagy ígérete a szemüveg nélkül is élvezhető 3D volt. Ennek jegyében több standon is láthattunk látványosnak szánt bemutatókat, ám igazi sikerrel csak egy gyártó dicsekedhetett.

A szemüveg nélküli 3D jelenlegi legelhivatottabb támogatója egyértelműen a Toshiba. A klasszikus Japán óriáscég jól látható módon mindent bevet a szemüvegek búcsúztatásáért. (az új 3D készülékükről bővebben a következő bejegyzésben írunk)

A kiállítás egyik visszatérő látványa egy fehér szemüveg volt, ami szinte minden második látogatón ott volt. Ennek sötét lencséin a BYE BYE felirat volt olvasható. Bizony búcsúztatni akarjuk az aktív és passzív szemüvegeket egyaránt, bár utóbbiak körül egészen elképesztő nyüzsgés bontakozott ki a színes és divatos kereteket kínáló tartozékgyártóknak, valamint az örökké design orientált Philipsnek köszönhetően. (no meg persze a készülékhez adott szemüvegeket lassan mázsaszám mérő LG-nek köszönhetően is)

A Toshiba nevét nem ártana most párszor elismételni, hiszen a márka keményen küzd a sikerért. Már egy éve bemutatták első autosztereoszkópikus (szabad szemmel is térérzetet nyújtó) tévéjüket, és ezután gyorsan bejelentették 3D notebookjaikat is. No nem az Nvidia aktív szemüveges megoldására épülőket, mert azok már rég a piacon vannak, hanem a szemüveg nélkülieket.

A szabad szemmel is élvezhető 3D élmény megvalósítása azonban nem kis feladat. A szemüveges megoldással ellentétben, itt nem mozoghatunk szabadon előre és hátra, vagy oldalra. A kép csak bizonyos helyekről nézve ad korrekt 3D élményt, ami persze fegyelmezett nézőpozíciót követel. Ezt a kényelmetlenséget a Toshiba egy kamerapár beépítésével és egy arckövető szoftver segítségével igyekszik orvosolni. A képernyő feletti kamerák segítségével egy program megállapítja, hogy merre is van az arcunk, a szemeink és a képernyőt ezek után úgy állítja be, hogy a sztereoszkopikus hatás ott alakuljon ki, ott legyen élvezhető, ahonnét a képernyőt épp nézzük.

Ez a megoldás ígéretesebb, ám minden elemében drágább a szemüveges megoldásoknál. Ezért aztán érthető, hogy másféle próbálkozásokkal is találkozhattunk. A Sony TD10 kamerája például ránk bízza, hogy megtaláljuk a legjobb helyet a képernyője élvezetéhez. A Philips az IFA-n kiállított olyan televíziót, ami alatt egy lentikuláris fóliára nyomtatott minta segített nekünk megtalálni az ideális helyet a készülék előtt. Az apró matrica a passzív 3D nyomtatásban is használt technikát hívta segítségül, hogy megmutassa nekünk, honnét is lesz a kép a legélvezetesebb. Ám ez az ötletes és olcsó megoldás még mindig túl kényelmetlen olyan hosszú használatra, mint például egy film megtekintése.

 

Nem mindenki volt ilyen alapos

A kiállítás talán legfájóbb bemutatóját a már rég elmúltnak hitt Thomson, pontosabban az ezen márkanév alatt forgalomba hozott termékeket gyártó TCL standján láthattuk. A kínai óriásvállalatnak sikerült négy darab autosztereoszkópikus képernyőt olyan módon összeillesztenie, hogy az sehonnét nem tudott az egész képfelületre kiterjedő 3D hatást adni.

 

Bármiáron szemüveg nélkül

A szemüveg nélküliség olyannyira csábító, hogy egyesek bármire hajlandónak tűntek egy ilyen demonstrációét, beleértve a kiállítás egyébként legpozitívabb 3D megoldását hozó Toshiba-t is.

A szabad szemmel is látható térélményt nyújtó bemutatók közül a legnagyobb csalódást azok az áttetsző vásznakra vetített megoldások nyújtották, amik egy több évszázados bűvésztrükkre alapozták sikerüket. Az illúzió mesterei anno félig áteresztő tükröket, ferdén beillesztett üveglapokat helyeztek a nézőközönség és a színpad közé, és az azon tükröződő, látszólag a semmiben lebegő kép segítségével keltettek ámulatot. A technika modern reinkarnációja ritka szövetű vászonra vetít képet. Ezzel a módszerrel tud a Gorillaz nevű rajfilmkarakterekből álló zenekar koncertet adni élő közönség előtt, s ezzel a módszerrel igyekezett néhány gyártó azt az érzést kelteni a látogatókban, hogy a szemüveg nélküli 3D megjelenítés titka bizony már az ő kezükben is ott lapul. (ilyen volt a TCL is, aki több rossz megoldást is felvonultatott pár méterre egymástól) A gond csak az, hogy ezek a bemutatóeszközök 2-4m mélységűek voltak. Vagyis bőven vastagabbak, nem csak a mai készülékeknél, de a régi képcsöves tv-knél is. Ráadásul, itt a mélység lehetősége kimerül 2-4 képrétegben, és nincs lehetőség igazán távolinak vagy közelinek tűnő kép megjelenítésére sem. A minőségi különbség hatalmas, ráadásul ez a rendszer cseppet sem praktikus. Tekintsük ezt inkább a szórakoztató elektronika világához lazán kapcsolódó vásári látványosságnak.

 

A régimódiak

Bár az IFA egy elektronikai kiállítás, találkozhattunk néhány nyomtatott 3D-s megoldással is. Természetesen több helyen felbukkantak a Fujufilm csodálatos 3D nyomatai. A bordázott (lentikuláris) fóliára nyomtatott kép persze nem újdonság, már 80-as években is hétköznapjaink része volt. Számtalan vonalzó és naptár használta ezt a technikát 3D szerű, vagy éppen mozgást imitáló képhez.

A lentikuláris fóliára épülő nyomtatás igazán érdekes része inkább a felhasználási terület szélesedésében mutatkozott meg. Egyes cégek névjegyet gyártottak vékony fóliát használva. Mások hátulról megvilágított hirdetőtáblát és persze naptárakat, egéralátétet és minden más reklámhordozásra alkalmas eszközt csináltak ilyen módon.

 

Végül a szemüvegesek

Bár az IFA déli bejáratának két oldalán hatalmas összetört szemüvegek hirdették a szemüveg nélküli 3D élményt, igazából ez az IFA is a szemüvegekről szólt. Volt itt számtalan aktív megoldás. Volt egészen abszurd mennyiségben rendelkezésre álló, az eldobhatónál éppen csak jobb minőségű, passzív szemüveg az LG által megtöltött csarnokban. Voltak divatos és tetszetős passzív szemüvegek igen szép számban. A Philips és az LG standján még 2D-re konvertáló szemüvegpárokat is láthattunk, amivel egyszerre két játékos is játszhat ugyanazon a képernyőn, mindkettő csak a neki szánt képet látva.

Volt számtalan madzagon és dróton rögzített szemüveg, mert a még mai is drága, aktív megoldást valahogy senki sem akarta szóróajándékká változtatni (még az LG is vette a fáradtságok, hogy szimpla kis szemüvegeit a kijáratnál visszakérje), végül pedig volt sok-sok állványon, rugalmas, vagy teleszkópos karon rögzített szemüveg is, amikbe belebújva az ember nagyjából úgy nézhet ki mint turista a Gellérthegy tetején, miután bedobta a 100Ft-ost a távcsőbe. Suta, esetlen és cseppet sem vonzó látvány, de ma még ez az úr.

Bármennyire is küzd néhány gyártó, élükön a Toshiba-val, hogy a 3D szemüveg nélkülivé váljon, a szabad szemmel is élvezhető megoldások még évekig csak egy kis szeletét adják majd a teljes 3D kínálatnak. Most nem is tehetünk mást, mint, hogy abban bízunk, hogy a Toshiba megoldásait majd mások is átveszik, nem lemondva annak felbontásáról és kidolgozottságáról.

 

További cikkek:

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a marketing@av-online.hu címre.