iCopy, Beats @ iFA

Piroska és a Barkas

2012. szeptember 18., kedd, 12:20

IFA IFA 2012 kiállítás konklúzió

Az IFA maga a változás. Nem csak azért mert bő két évtizeddel ezelőtt a név még mást is, Barkast, Roburt, MZ és Simson motorkerékpárt előállító gyárat (Industrieverband Fahrzeugbau) jelentett Berlin keleti oldalán, míg a város nyugati felében fényűző kiállítást, az otthonokat kiszolgáló technika csodás bemutatóját. Mostanra pedig az egész főváros minden forgalmas kereszteződésében egy hatalmas piros lufi jelzi, az IFA most zajlik. Az IFA Európa legrangosabb szórakoztatóelektronikai kiállítása, így itt mutatják be a legnagyobbak az általuk képviselt legújabb fejlesztési irányokat, a legújabb termékeket, a legújabb trendeket.

IFA vagy iFA?

Tény, hogy a kiállítás neve hivatalosan IFA, vagyis Internationale Funkausstellung Berlin, de egyszerűen nem mehetünk el szó nélkül amellett, ahogyan szinte az egész ipar önként fejet hajt az Apple előtt. Ezért a nagy I betűt akár kicsire is cserélhették volna így: iFA. Nem pusztán a másolásról van szó és arról, hogy a kisebb gyártók már szinte semmi mást nem próbálnak nekünk eladni, mint iPhone és iPad kiegészítőket, hanem arról is, hogy még az olyan standokon is jelentős szereplők voltak az Apple termékei, ahol amúgy a kiállítónak is vannak hasonló portékái. Ez bizony egy iVilág ahol minden második termék neve elé oda van szögelve egy kicsi ?i? betű, ahol minden egy iTermékre csatlakozik. Az egészben a legtragikusabb, mikor egy nagy márka termékei között sétál az ember és az egyik oldalon látja, hogy már ott az új technológia, készen áll és bevethető, a másik oldalon pedig az eladásra kínált termékek mégis csak a korábbi trendeket követik. Mintha piacért folytatott hatalmas küzdelem fegyverletétellel végződött volna. Mintha mindenki türelmesen várná, hogy az új technológia bevezetésével az Apple legyen majd úttörő, hogy csak követni kelljen. Majd vég nélkül pereskedni, szórni a pénzt, ami a fejlesztésre is elmehetett volna, mert az Apple esetleg joggal állítja, hogy ő volt az első. Az Apple sikere olyannyira átütő, hogy legfőbb konkurensei a döbbenettől bénultan állnak és csak csendben bólogatnak.

Isten veled innováció, isten veled versengés! Immár nem ti vagytok a főszereplők. Isten véled vásárló! Már nem te vagy a király, már nem rád figyelnek azok akik neked akarnak valamit eladni, hanem csak a szomszédra. Legyen az Apple vagy Beats, a trend a szolgai másolás és kiszolgálás.

A 3D-vel mi lett?

A 3D egy év alatt sokat veszített érdekességéből. Úgy látszik, már mindenki tudja, hogy mi fán terem az. Sok készüléken be sem üzemelték, éppen csak egy matrica hirdette, hogy ez a tévé is 3D-s. Ugyanakkor a szemüveg nélküli 3D-t sokan szeretnék bemutatni. Éppen csak annak mikéntjével vannak a legtöbben igen nagy gondban. A szemüveg nélküli, vagyis autosztereoszkópikus készülékek többsége ugyanis még csak bizonyos szögekből ad élvezhető képet. Ezért aztán a legtöbb ilyen eszköztől 3-4 m távolságban tartják a látogatókat. A megtekintés helyét pedig több helyen is a földön jelezték. ?Ide tessék állni? volt a jelszó.

Mindez persze elég gyászosan is hangozhatna, de nem az. Van már szemüveg nélküli 3D és ha még nem is tökéletes, az már látszik, hogy fejlődik, és lesz belőle valami.

Láttuk a jövőt!

Pontosabban láttuk a szemüveg nélküli 3D jövőjének építőköveit. Az egyik fő komponens a nagy pixelsűrűségű képernyő, amire remek példa volt a Sharp-nál látott IGZO technológiás LCD, amiből még egy 499 ppi-s képpontsűrűségű példányt is kiállítottak. Ez azért fontos, mert a szemüveg nélküli 3D egyszerre kell adja a jobb és bal képet, vagyis legalább kétszeres HD felbontással kell rendelkezzen. Úgy tűnik, az IGZO erre jó megoldás lesz.

A Sharp standjától légvonalban nem is olyan messze, ám jó pár lépcsőnyi távolságban, ahol a legújabb német fejlesztések sorakoznak, hosszas beszélgetésbe merültünk egy kiállítóval. Olyannal, aki 3D hirdetőfelületekkel, szemüveg nélküli 3D képernyőkkel foglalkozik. Itt a pult alól, egy doboz mélyéről előkerült valami egészen zseniális és egyszerűen gyártható alkatrész. Egy olyan technológia, amivel a hagyományos 2D kijelzők utólag auto-sztereoszkópikussá alakíthatóak. Vadul hangzik, de működik. Csupán egy gond van vele. A képernyőre utólagosan felszerelni különlegesen nagy precizitást igénylő folyamat, még a ma átlagosnak mondható képpontméretű és felbontású LCD-k esetében is. Ahhoz, hogy ebből elérhető árú és jó minőségű tévé szülessen, az alkatrészt már a panelgyártás során be kell építeni, egy lehetőleg 4K felbontású LCD-be. Ha ez megtörténik, akkor beköszönt végre a szemüveg nélküli és jó minőségű 3D kora.

KKKK, vagyis 4K

A Full HD már megfáradt dolognak tűnik. Annak ellenére, hogy rengeteg adás még ma is csak ?kis HD?-ben, vagyis 720p-ben jut el hozzánk és néhány még úgy sem. Persze a technikai fejlődés fontos dolog, ezért már itt is áll a következő felbontás, a Full HD négyszerese, a sok helyen csak 4K néven emlegetett UHDTV. Ne is törődjünk azzal, hogy sokan igazán a 720p és 1080p közötti különbséget sem látják, mert nem olyan a látásuk, vagy túl messziről nézik tévéjüket. Az meg már végképp ne zavarjon, hogy 4K filmet lényegében sehol nem kapunk! Még a mozik is javarészt 2K-ban vetítenek. A tévé majd felskálázza, ahogyan azt több standon is demonstrálták. Éppen csak meggyőzni nem sikerült minket a felskálázás nagyszerűségéről.

Azért akad a 4K-nak haszna is, nem is kevés. Pár kiállítónál láthattunk 3D bemutatót is. Itt például kiderült, hogy az LG által használt, a felbontást felező passzív 3D a 4K-val visszanyeri az elvesztett részletgazdagságot, és még egy kicsit hozzá is tesz tetszetősségben.

Monitorként sem tűnik elveszett ötletnek az UHDTV felbontás használata, amit a Sharp villantott meg előttünk, a monitornak amúgy túlméretes, 30 colos képernyőjével. Gondoljunk csak bele, hogy ha a képpontok sűrítése a telefonokban, tabletekben és persze a Retina képernyős MacBook Pro-ban már ennyire bevált, akkor vajon egy monitoron egy grafikus, vagy videós nem fog ennek örülni? Dehogynem! (én örülnék)

Fejhallgatók

A fejhallgatók kínálata egészen megdöbbentő volt az idén. Mindenki próbál valamit felmutatni ezen a területen. Az első pillantásra roppant színes kínálat azonban a pár csarnok után roppant unalmassá válik, amikor is az ember rájön, hogy igazából vagy a Skullcandy-féle street stílust, vagy a Beats-féle exkluzív vonalat próbálja mindenki majmolni, vagyis utánozni, pontosabban kreatívan felülmúlni. No, ez utóbbi, vagyis a kreativitás csak nyomokban van jelen, mint mogyoró a sportszeletben.

A másik visszatérő motívum a fülesek világában a híres emberrel hirdetés. A Marley gyerekek az örökül kapott névre építik a House of Marley márkát, bár náluk legalább az egyéni karakter hiányára nem panaszkodhatunk.

No de az ismert névvel eladás legalja az On Earz volt. A márka a Goodbye Kitty humormorzsa mellett James Dean és Elvis Presley nevének feltételezhetőleg jogszerű, de mégis némileg visszatetsző használatával hívta fel magára a figyelmet. Persze icipici standjukkal nem sok vizet zavartak. No de a nagyok sem maradtak ki a műsorból. A Yamaha és a Pioneer olyan szégyentelenül emelték át saját termékeikbe a Beats által meghonosított stílust, hogy messziről csak a szín segített megkülönböztetni egyiket a másiktól. A Harman Kardon új fül- és fejhallgatói viszont annyira karakteresek, hogy náluk csak az a kérdés, ki fogja őket elsőként másolni. A Beyerdynamic és a Sennheiser szerencsére nem hazudtolta meg önmagát és hű maradt eddigi stílusához. Mások jöhetnek és mehetnek, ezek a klasszikusok azonban jó eséllyel maradnak.

iHope

Az idén is megjelent rengeteg kis gyártó, akik javarészt csak egyszerű kiegészítők fejlesztéséhez rendelkeznek elégséges erőforrással. Nem telik tőlük többre, mint egy csinos tok megformálására, vagy ha még ehhez is kevesek, akkor kínálnak egy kis darabka műanyagot, amire azt mondják, hogy az az ideális iPhone támasz. Miközben a nagy és magas csarnokokban dübörgött a show, addig ezek a kis cégek a legalsó szinteken, kiállítás alagsorában, az IFA szuterénjében sorakoztak fel. Ezt a nem éppen fényes alapszituációt igyekeztek a helyiek azzal felpolírozni, hogy az itteni standok mindegyikét remekül előkészítették. A ragyogó fehér falak jól ellensúlyozzák az alagsor és az apró standok erős barlang jellegét.

Bár remény volt rá, hogy itt is találkozhatunk valami forradalmival, de valójában semmi mást nem láttunk, mint még több töltőt, tokot, táskát, támaszt, hangszórót, fejhallgatót, díszt és kábelt. Ráadásul mindezek 99%-ban iPhone-ra, iPad-re és esetleg iPod-ra készülnek. Akad még pár helyen Samsung Galaxy SIII-hoz szánt kiegészítő is, de ezzel vége és kifújt. Mindenki az Apple hátára felkapaszkodva akar meggazdagodni, de senkinek nincs hozzá igazán eredeti ötlete.

GoCopy!

Az elmúlt években egy apró cég néhány spártaian egyszerű és masszív kamerával hatalmas divatot csinált. A GoPro fogalom lett és hamar el is kezdte néhány hasonlóan kis gyártó másolni, majd az idén már a nagyok is beszálltak és szégyentelen módon igyekeztek egy készülékbe gyúrni mindazt, amit a kis márkáknál láttak. Ám miközben a Sony és a JVC is nagy igyekezettel szakít saját hagyományaival is, hogy ott legyen az áhított sportkamera piacon, még több kis cég tűnik fel, akik újabb fejlesztésekkel igyekeznek elhódítani a babérokat. Ezek közül a leginkább ígéretes talán a Liquid Image, ami rendes fotós állványmenettel és már alaphelyzetben is vízálló kivitellel, még kisebb mérettel, apróbb kiegészítőkkel és egy igazi különlegességgel, WiFi kapcsolattal igyekszik alaposan ráígérni mindenkire. Ha ez nem elég praktikus, még sí- és motoros szemüvegbe szerelt változat is van. Nekik legalább sikerült továbblépni a szimpla másoláson és a régi szolgáltatások beépítésén.

iRule

?Egy Tablet mind fölött, Egy Tablet kegyetlen, Egy a sötétbe zár, bilincs az Egyetlen.?

Nagyjából így összegezhetnénk azt, hogy a Sony és a Samsung csarnokait leszámítva mindenhol csak iPad-al találkoztunk. Ez maga a tablet, a megtestesült táblagép. Olyan gyártók kiállításán is kulcsszerepet kapott, akik akár saját termékkel is előállhatnának. Elrettentő példa lehetne a Panasonic standja, ahol egy iPad képernyőjének simogatásával csalhattunk delfineket a hatalmas Panasonic videofalra, hogy egy kicsit a környezettudatosság felé forduljunk. A rengeteg kiállított készülékről azonban senki nem akarta elmondani, hogy milyen típusúak. Volt még egy kisebb sarok is, ahol egy MacBook Air körül volt kiállítva rengeteg termék, jelezve, hogy ezek mind kompatibilisek az Apple gépével.

A hangban érdekelt cégek is mind az Apple felé tekintettek. Az IFA idején már nyílt titok volt, hogy az Apple felhagy a klasszikus iPod/iPhone dokkoló használatával, ezért a dokkolók helyett most mindenki az AirPlay kompatibilitással dicsekedett. Bárhová is mentünk, ugyanazt hallottuk. A készülékek tudják az AirPlay-t és esetleg még van rajtuk sima Bluetooth is.

Vezeték nélküli zene

Az iPhone és iPad kompatibilitás igénye végre kikényszerítette a vezetéknélküliség elterjedését a hifi gyártókból is. Ennek egyik alapesete a kicsi, akkumulátoros hangszóró, ami természetesen ?úgy szól, mint a nagyok?. Az ígéret, amit mindenhol hallottunk, de sehol sem teljesült. Minden AirPlay kompatibilis, vagy ha mégsem, akkor megfagy a levegő. Bizony volt olyan készülék, ami nem tudott iPhone-ra vezeték nélkül csatlakozni! Ez az idei IFA-n már olyannyira kuriózum volt, hogy a promóter valósággal belevörösödött, mikor be kellett ismerje, ez a készülék nem AirPlay-es. No de nem is a kompakt és mikro hifik, vagy éppen a házimozi erősítők vezeték nélküli csatlakozása volt igazán megdöbbentő.  Alighanem az Advance Acoustic vezeték nélküli hangfalai voltak az egész irányzat csúcspontjai.

iFA kis ?i?-vel

Az idei iFA kétségbevonhatatlanul hatalmas ütemű átalakulás bemutatója volt, de nem technológiai értelemben. Bármennyire is hangsúlyosnak tűnt néhol az OLED vagy a 4K, a kiállítás igazi karakterét az utánzás és a követés adta. Sikeres termékek szolgai másolása, trendek rohanva követése és  nagy Apple lábai előtti négykézláb mászás. Az iFA minden csillogása ellenére szomorú hely volt, a színfalak mögötti feladás show-ja. Így sajnos kétszeresen is kiérdemelte a kis ?i?-t, hiszen hiányzott az a fajta igazán áttörő innováció, amiről egykor ez a kiállítás híres lett.

 

További cikkek:

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a marketing@av-online.hu címre.