Vestlyd V15C hangfal teszt
2025. november 18., kedd, 22:45
Vestlyd audio hifi hangfal Argon Audio Vestlyd hangfal hifi hangfal hangfal teszt Vestlyd hangfal teszt hifi hangfal teszt
Magyarországon ismét egy új név ütötte fel a fejét a hangfalgyártók közül. Eleve csak négy éves a Vestlyd, azonban 20 éves tapasztalattal rendelkeznek a tervezők, hiszen az anyacég maga az Argon Audio. Elsődleges szempontjuk ezúttal visszautazni az időben külső és előadás terén is, tehát abba a korba, amikor a zene mindenek felett állt. Következzen most a V15C állványos hangdoboz, ami egyéniségért nem kopogtat más ajtaján, még akkor sem, ha bizonyos stílusjegyek vagy megoldások már ismerősek lehetnek valahonnan.
Új név, régi filozófia
A cég neve a vest és lyd szavakból tevődött össze, mert a termékeiket Dánia nyugati részén tervezték, továbbá a hangzás a legfontosabb a számukra. Ebben az országban elég sok hangfalgyártó van, és a többségük a dizájn területén visszafogott, a Vestlyd viszont ezt büszkén vállalja is, hiszen olyan termékek készítésére specializálódott, amelyek akár a hatvanas években is készülhettek volna. Ez alatt azt értik, hogy akkoriban nem a külsővel akarták eladni a portékáikat a hangfalkészítők, hanem az igazán elsöprő hangzással, a teljesítménnyel, a koncertek hangulatának otthonunkba hozatalával.
Azt is hozzáteszik még, hogy a hangfalaik úgy vannak tervezve, hogy akár régi erősítővel is jól szóljanak, a zenei műfaj nem igazán számít nekik, ahogyan a jelforrás sem, tehát lehet a jó öreg vinyl, de akár Spotify is. Amolyan mindenes tehát a Vestlyd V15C is, mely a jelenlegi legnagyobb a termékpalettájukon, ami eleve még nem túl bő, hiszen rajta kívül csupán egy másik, tőle valamivel kisebb található, és a hozzájuk tartozó állványok. Négy éve léteznek csupán, tehát biztosak vagyunk benne, hogy csupán egyelőre kell beérnünk ennyivel. De nézzük is a részleteket!
A V15C 468x742x417 mm-es méretével és darabonkénti 34 kg-os súlyával bizony nagyon termetes állványos hangdoboz, MDF-ből készült, az előlapja pedig több, mint 30 mm-es! A gyártó szerint, olyan a megépítés, mint egy tanké, és ezzel nem is igazán tudnánk vitába szállni. Ezek megtartásához spéci állványt kínál a Vestlyd, ami teljesen fémből készült, ad neki egy bizonyos dőlésszöget, hiszen vele a padlón való elhelyezést preferálják. Csak zárójelben jegyezzük meg, hogy lapunk hasábjain találkozhattak az olvasók már hasonló megoldással más gyártótól, és ott működött, tehát minket nem ért igazán nagy meglepetés, inkább némi elégedettség töltött el, már így látatlanban is.
A frontoldalon nem kisebb, mint 380 mm-es hangszóró vár minket, aminek membránja papírból készült, közepébe pedig egy 25 mm-es laminált TI dóm magassugárzót ültettek, mögötte neodímium mágnessel. Koaxiális hangszóróról van tehát szó, aminek minden egyes elemét, a hangtekercstől kezdve a nagy terhelhetőség érdekében terveztek és alkalmaztak. Alumíniumot használtak a magassugárzó hullámvezetőjénél, de belülre is tettek egy vastag, szintén alumíniumból készült gyűrűt.
A műbőr bevonatú előlapon kettő darab reflexport van, aminek csöve majdnem a doboz hátsó faláig nyúlik, amiben vízszintes és függőleges merevítéseket alkalmaztak. A fekete vagy tölgy színben kapható Vestlyd V15C-ből kiáramló nemkívánatos rezgést négy talp, majd a már említett állvány vezeti el. Hátul egy mélyedésbe szimpla csatlakozókat alkalmaztak, tehát itt is ragaszkodtak a klasszikus megoldásokhoz, viszont az aranyozásról, és a banándugók fogadásáról nem mondtak le.
Hangos szórakozásra tervezve
A Naim NAIT 50 sztereó erősítőt vetettük be a Vestlyd meghajtásához, aminek ugyan nem annyira jelentős a teljesítménye, a hangfalnak viszont az érzékenysége magas, így remekül tudtak együttműködni, pláne az Audio Forum egyik kisebb bemutatótermében.
A V15C a Vestlyd állítása szerint egy buli hangfal, és itt a gyártó a bemutató szöveggel tényleg nem lőtt mellé. Kiknek lehetne tehát ajánlani? Akik nagy társaságban szeretnek hangosan zenét hallgatni, műfajfüggetlenül, persze azért a kommerszebb régiót megtartva. Ez nem azt jelenti, hogy csak "diszkózhatunk" vele, bár egyértelműen arra a legjobb, jelentősen több van, pontosabban lehet benne.
Közel ülve hozzá azért elég nagy volt a légnyomás, és az is uralta elsősorban a terepet, de nagyobb távolságot kialakítva, kb. 5-6 méterről már megmutatkozott az, hogy a V15C-ben azért van finomság is. Itt domborodott ki a koncentrikus hangszóró sajátossága, ami kis puhasággal vegyült, de kellemes és egyáltalán nem indulatos volt, tehát egyből más arcát mutatta be. Egyértelműen több van benne, mint azt elsőre képzeltük volna, de visszakanyarodva a gondolatsorunkhoz, és egyben a cég filozófiájához, ez a hangfal arra termett, hogy szórakozzunk vele, ráadásul lehetőleg egy nagyon tágas nappaliban.
Hiába volt tiszta az ének, a hangszerek pedig tényleg meglepően természetesek és plasztikusak Eric Clapton vagy a The Cranberries során, a hangfal egyértelművé tette számunkra azt, hogy ha ebbe az irányba indulunk el, akkor csak húzogatjuk az oroszlán bajuszát. Nem fog ugyan bántani, de ha már egyszer ugrásra készen áll, akkor minek fosszuk meg őt tőle? Meglepő módon, de ugye már a Naim is bőven ki tudta szolgálni, pedig a kis teljesítménye mellett még a karaktere is barátságos, enyhén puha és meleg, ugyanakkor határozott. Azt el sem tudjuk képzelni, hogy mondjuk egy SUPERNAIT 3-mal mit tudna, de annak természete valószínű, hogy már sok is lenne. Legalábbis otthonra.
Viszont mi történik akkor, ha csak akkor vágyunk zenére, amikor többen is átjönnek hozzánk, a beszélgetés másodlagos, inkább a táncon van a hangsúly, és a parkett is elég tágas. Oda a Vestlyd V15C remek darab lehet, hiszen bár elég tetszetős a kinézete, remekül van összerakva, az állványok stabilak, ezért akár még rá is lehet ülni. A "gyengébbik nemnek" max a nyakáig emeli a légnyomás a szoknyáját, de az legyen a legnagyobb bajunk! Minőséginek titulálhatjuk a megmunkálást, bár a tónus inkább a nagyságon és strapabíráson van, még a védőszövet is roppant vastag MDF-re van felfeszítve!
Érdekes konstrukció abból a szempontból ez a hangfal, hogy a pontsugárzást, ami a nívó egyik főmértéke ezúttal a mennyiséggel illesztették össze, amire a hangfalépítés során kevés példa volt eddig. A fő koncentrikus hangfalgyártók - itt most szándékosan nem emelünk ki neveket - esetében általában a hangszóró átmérőjének növekedése jelentős többletköltséghez, ugyanakkor minőséghez is vezet, itt viszont a kapott mennyiség és ár nagyon jól el lett találva. Az ilyen jellegű hangfalépítés nem feltétlenül a döngetésről szól, de legalább megtudhattuk azt, hogy ilyen elvárásokat is képes lazán kielégíteni.
A frontoldali dupla reflexnyílásnak köszönhetően a basszus ugyan direkt, nagyon-nagyot tud ütni, de van benne némi plasztikusság és puhaság is, ami nem árt neki, főleg hosszútávon, egy hajnalig nyúló buliban. Némi pontatlanságot fel lehet róni neki, főleg azért, mert pontsugárzó, de ezért az árért, ilyen méretben még nem hallottunk jobbat. Mondjuk rosszabbat sem, mert bárhogyan is kutakodunk a piacon vagy az emlékeinkben, nincs, de bárki megvétózhatja a véleményünket, mi is mindig csak tanulunk.
Kaptunk hát egy 380 mm-es koncentrikus hangszórót, nagyon merev házat, stabil fémállványt, magas érzékenységet, bődületes mennyiségű megmozgatott levegőtömeget, és lendületet, pulzálást. Természetesen nem mindenkinek ez a vágya, és azt is le kell szögeznünk, hogy ez még nem audiofil kategória, viszont piszkosul szórakoztató tud lenni, és sokszor csak ez számít. Ez a jelleg akár operán is jól jöhet, tehát egy Verdi is remekül szól rajta, ha a teljes drámaiságról le tudunk mondani, ahogyan az Újévi Koncert is, ha inkább csak a pezsgőbontás mellé akarjuk meghallgatni.
Még finomabb jazzel is kísérletezhetünk, tényleg nem említhetünk zavaró momentumot mondjuk Diana Krall során, és egy Petrucciani koncert is valódi élvezethez volt képes minket juttatni a Vestlyd által, hiszen a hangulat átjött, a hangszerek testesek lettek, az előadás dinamikus és fókuszált, de a nagybőgő természetes rezdüléseit vagy a cintányér legapróbb finomságait nem vártuk el, ellenben végig tisztán és konkrétan átjöttek, az egyszer biztos. Még egy Toto koncert is feküdt neki, de a rock műfajnál maradva azért érezhető volt, hogy inkább az AC/DC a kedvence, ahol kevesebb a hangszer és több az egyértelműség, viszont a nagyobb zenekartól sem riadt vissza, ügyesen ábrázolta is a tagokat, de a brillírozás és finomságok helyett egyértelműbb erőssége a temperamentum és a nagyságérzet átadása volt.
Összegzés, végszó
Az Argon Audio saját hangfalmárkája a Vestlyd a jelenlegi trendnek hódolva a múltat szeretné megidézni, viszont elég egyéni módon. A hatalmas, de állványos doboztesttel és a hozzátartozó fémállvánnyal ugyan nem alkottak forradalmit a V15C-vel, viszont a 380 mm-es koaxiális hangszóróval igen, hiszen ilyen árban még hasonlóval sem találkoztunk. A hangja a gyártó állítása szerint sem világmegváltó, viszont annak, aki nagy térben szeret hangosan, elsősorban szórakoztató zenét hallgatni, és ezt másoktól, esetleg nagyobb társaságtól sem szeretné megfosztani, egy izgalmas lehetőséget nyújthat. Bombabiztos a megépítése, jól bírja a strapát, szereti, ha kihasználják a tudását, így a pontsugárzást egy olyan módon tálalja, ahol a megfelelő minőség a nagy mennyiséggel lett keresztezve. A Vestlyd V15C hangja ugyan nem audiofil, de amit a gyártó állít róla, azt egyértelműen hozza, és ez mindenképpen becsülendő.

Hangfal teszt, hifi teszt, erősítő teszt, házimozi teszt, fejhallgató teszt | av-online.hu

































































