Kanto REN aktív hangfal teszt
2025. augusztus 19., kedd, 13:50
Kanto audio hifi hangfal hangszóró hifi hangfal sztereó hangfal aktív hangfal Kanto hangfal hangfal teszt aktív hangfal teszt Kanto hangfal teszt hifi hangfal teszt Kanto aktív hangfal
Egy soundbar egyszerűsége, de valós sztereó hanggal - így népszerűsíti legújabb termékét az aktív hangsugárzókra specializálódott, kanadai székhelyű Kanto. Elsőre úgy tűnhet, hogy a REN csak egy tovább gondolt TUK, de huzamosabb ideig tartó ismerkedés után inkább úgy véljük, hogy a korábbinál szélesebb közönséget szólít meg. Oda kell tennie magát, hogy kiemelkedjen az erős középkategóriából, az eredmény szó szerint egy üde színfolt lett.
Több legyet egy csapásra
A Kanto REN úgy is értelmezhető, mint egy átmenet a belépőszintű soundbar hangrendszerek és a prémium minőségű aktív hangfalak között (mint KEF LSX II és hasonlók). Fő közönségét egyértelműen televíziósok, rendszeres film/sorozatnézők, illetve nagy kijelzőn 'kockuló' játékfanok képezik, amit alátámasztanak az "éjszakai" vagy "beszédkiemelő" hangprofilok, illetve HDMI bemenet. A Kanto korábban kipróbált, YU szériás aktív hangsugárzói, valamint a ribbon magassugárzós "elődnek" tekinthető TUK esetében is egyértelmű volt, hogy a tervezők az adott terméket nem feltétlenül egyetlen célra szánják, hanem több halmaz igényeit próbálják egyidejűleg kielégíteni. Nincs ez másképp a REN esetében sem.
Tesztalanyunk beilleszthető nappaliba egy tévé két oldalára, de egy telefon, hálózati zenelejátszó vagy számítógép is alkalmas lehet forráseszköznek. Ezek külön-külön és egyidejűleg is csatlakoztathatók hozzá. Összesen hat bemenettel rendelkezik, melyek között Bluetooth, számítógépes USB, RCA és AUX Jack egyaránt szerepel. Okos trendkihasználás az ARC képes HDMI behozatala, mely korábban még inkább a házimozi erősítő és soundbar kategória sajátja volt, de egy aktív hangfal esetében is kamatoztatható két gyakorlati előnye: kevesebb kábel és könnyebb vezérlés.
Küllem
A Kanto REN egy viszonylag helytakarékos kivitelű hangfalpár, mely a legtöbb íróasztalon vagy médiabútoron elfér. Kerekített sarkaival és matt felületével követi a divatot, de felülmúlja az elvárásokat azzal, hogy a szokásos egy vagy kettő helyett öt különböző színben kapható. Letisztult megjelenésű, előlapját nem tarkítják csillogó elemek és embléma. Ettől diszkrét, szinte alázatos használati tárgy benyomását kelti.
Olcsónak egyáltalán nem érződik, kézben tartva egész vaskosnak hat a 4,5 kilós aktív és 3,9 kilós passzív oldal. Jó ötlet, hogy egyetlen LED mutatja az aktív forrást és aktuális üzemállapotot is, ráadásul lehet sötétíteni (vagy csúnyán fogalmazva dimmelni). A korábbi távvezérlőt újra cserélték, szerintünk az előző jobb volt, de a frissített változat megőrizte fő előnyét, hogy széles, ezáltal kellemesen kézre áll.
Miből jön a hang?
Masszív, nagy valószínűséggel MDF-ből készült dobozokat kapunk, melyekben 2,5 cm-es, selyem dómos magassugárzó és 13 cm-es, alumínium membrános mély/középsugárzó fészkel. A meghajtást 100 W RMS teljesítményű, D osztályú erősítő végzi, a papíron közölt frekvenciaválasz 50 Hz-től 22 kHz-ig tart. Reális értékek, önteltség nélkül. Sejthető, hogy mélyláda jellegű robajokra nem érdemes számítani, de aki zúzós basszust szeretne, bármikor csatlakoztathat külön aktív mélyládát a rendelkezésre álló SUB kimenethez. Utóbbi esetén az elektronika automatikus frekvenciavágást hajt végre 80 Hz alatt, hogy a legmélyebb hangok terhétől teljesen megszabadítsa a dobozokat. Itt érdemes megjegyezni, hogy a Kanto mélysugárzót is gyárt SUB8 néven, bár ahogy korábbi tesztünkben utaltunk rá, nem volt egy földrengető behemót, azért moderált pénztárcabarát támogatásnak, közepes szobaméretig simán megfontolandó.
Hangminőség
Amit ára alapján sejteni lehetett, a gyakorlatban megmutatkozott: a REN nem csupán kinézet, hanem hangzás ügyében is rálicitált a kisebb YU modellekre. Egy univerzálisan kellemes karakterben volt részünk, ami bármilyen tevékenység során könnyed, dinamikus módon hozta ki a részleteket. A viszonylag kompakt doboz és hangszóróméret ellenére nagyobb terhelésen sem vált bántóan élessé a magashangok kezelése. Nem tudni, hogy ezt szoftveresen, vagy a magassugárzó kivitelében oldották-e meg, de egyfajta "simaságot" csempésztek az alap hangzásvilágba, ami hajszálnyit lefedte a mikrodinamikus részleteket, de cserébe nem ordította úgy a rosszabb minőségű albumok vagy túlságosan tömörített műsorok hibáit úgy, mint a sterilebb hangolású rendszerek. Utóbbiak őszintesége ideális esetben egy magával ragadó élményt nyújthat, de akinél a mérleg a streaming média felé billen, előfordulhat, hogy a tömörítésekből eredő hibákra hamarabb odafigyel, mint magára a lejátszott műsorra. Ilyen szempontból előnyösnek véltük, hogy a Kanto REN óvatos mértékben elsimította a gyengébb hangminőségű forrásokat, például YouTube Music tartalmakat Bluetooth kapcsolaton keresztül. E "megbocsátó" természet ellenére szerintünk még nem vált túlzóan elfedett, vagy tompa jellegűvé az összkép. A sztereó színpad még akkor is tagolt maradt, ha mobiltelefon volt a küldő fél, a hangszerek szeparációja pedig egyértelmű volt, még ha nem is történt olyan határozottan a szétkülönítés, mint a többször drágább alternatívák esetében.
A basszus gyors volt és feszesebb, mint a YU széria esetében. Az alumínium membrán stabilabb és szilárdabb érzettel jelenítette meg a basszusokat, ami könnyűzene és jazz esetében egyformán érvényesült. A REN nemcsak akkor őrizte meg szórakoztató, könnyed jellegét, ha Groove Armada, Lady Gaga vagy Post Malone került a lejátszási listára, hanem akkor is, ha egy régebbi The Dave Brubeck Quartet vagy Nils Frahm darab. A vártnál nyíltabb színpadképe szélesre tárt sztereó hatást eredményezett, nemcsak a dobozok tengelyére korlátozódott le a hallgatott műsor. Valamennyi függőleges távolságot is kaptunk, bár a dobozok fizikai kivitelükből eredően közeltéri monitor jellegű használattal, 2-3 méternél közelebbi hallgatói távolságnál tudták legjobban betelíteni az előttünk lévő virtuális "mezőt". Ha messzebb kerültünk a tőlük, továbbra is várakozáson felüli szórást produkáltak, de ekkorra érzékeltük, hogy a vízszintes és függőleges tengely nem volt olyan tágas, mint például egy drágább állványos, vagy jól megtervezett álló hangfal esetében.
Bár a dobozok valószínűleg nem aktív keresztváltót tartalmaztak, kisebb terhelésen is megőrizték dinamikus, viszonylag élénk karakterüket. Utóbbi hasznos lehet azoknak, akik rendszeresen kapcsolódnak ki az esti órákban, vagy egyszerűen csak "szomszédkímélő" módon kívánják használni rendszerüket. Ráadásként a mellékelt távvezérlővel mély/magashang vezérlésre és beszédkiemelő hangprofil választásra is nyílt lehetőség. Utóbbival az alap hangzást viszonylag tág keretek között tudtuk az élénkség, erősebben szaturált mély/közép tónusok, illetve lágyabb vagy erősebb kontrasztú magas hangok irányába változtatni.
Ami a hangtisztaságot illeti, szerintünk a TUK leginkább nagyjából 20-60% közti terhelésen mutatta a legjobban részletező, artikulált oldalát. Erős járatáson, ami már-már egy kisebb házibulinak felelt meg, előkerült a dobozok fizikai korlátja, konkrétan a felkeményedő basszus. Lady Gaga - Abracadabra és Post Malone - Wow. c. számánál kissé püffedt, kopogó alsó basszusokra lettünk figyelmesek, bár hozzá kell tenni, hogy csak alapbeállításon. Utóbbi azt jelenti, hogy a beépített EQ használatával szinte teljesen le tudtuk faragni a "gyárilag" hallhatóan kidomborított mélyeket, igaz, cserébe az ütőerő és súlyosság érzete is jelentősen lecsökkent.
A basszus összességében kellemes volt ésszerű járatás mellett, de aki zúzós, mellkassal érzékelhető mélyhangokra (vagy egyszerűen csak jobban kontrollált szub-bassszusra) tart igényt, annak érdemes mihamarabb aktív mélysugárzóval kiegészítenie saját REN-jét.
Végszó
A Kanto REN-t úgy lehet összegezni, hogy kapunk egy helytakarékos hifi szettet, de jóval olcsóbban ahhoz képest, mintha különálló eszközökből állna. Igaz, hogy a bemenetek száma korlátozott, de a manapság legszükségesebb funkciók kivétel nélkül adottak. Olyannyira, hogy jelenleg ez a leginkább felhasználóbarát Kanto, igen, történetesen a HDMI miatt gondoljuk így. A legtöbb gyártó egy vagy két színopciót nyújt, ez a termék ötféle kiadásban kapható. Basszuskorlátok főleg intenzív járatás közben, vannak, de a leggyakrabban használt terheltségi szinten fülbemászó és finoman részletes hangot produkálnak a kis dobozok. A méretigény viszont kifejezetten előnyös lehet kisebb vagy közepes alapterületű szobákba, melyekbe a REN-t tervezték. Az alapos bejáratáson kívül ajánlott egy minőségi állványt vagy vibrációcsökkentő talpat is biztosítani a hangsugárzóknak, ami plusz kiadás, de tisztább és nyíltabb hangzást fog eredményezni. A távvezérlővel meglehetősen célozni kell, de azt leszámítva a vezérlési élmény is zökkenőmentes. Az eredmény olyan hangrendszer, mely bárkinek ajánlható, aki soundbar helyett keres olyan alternatívát 300 000 forint alatti áron, ami szélesebb sztereó élményt, tisztább részleteket és határozottabb basszust képes nyújtani.
