Edifier MR4 aktív stúdió monitor teszt
Belépés a munkába
2025. december 12., péntek, 20:05
Edifier audio hifi hangfal hangszóró hifi hangfal sztereó hangfal aktív hangfal Edifier hangfal hangfal teszt aktív hangfal teszt Edifier hangfal teszt hifi hangfal teszt Edifier aktív hangfal
Az Edifier MR4 nem feltétlenül szórakozásra készült, bár nincs akadálya annak sem, hogy multimédiás igáslónak fogjuk be. Tudása java azonban akkor mutatkozik meg, ha kifejezetten a hangok részleteit akarjuk érzékelni zenekészítés, tartalomkészítés közben. Stúdiómonitor viszonylatban baráti ára által kezdő zenészek, hangstúdiók számára lehet ideális, persze mi szokásunkhoz híven általános zenehallgatással vizsgáltuk képességeit. Jöjjön a teszt!
Régi név, új terület
Az Edifier régóta ismert szereplő a globális audió piacon, különösen a megfizethető, de széles körben dicsért hangminőségű aktív hangfalak szegmensében szerzett nevet. Meglehetősen termékeny az asztali multimédiás rendszerek és állványra helyezhető hangsugárzók kategóriájában. Az MR4 piaci bevezetése azonban egyértelmű kísérletet jelent a professzionális stúdió monitor piac belépő szintű szegmensének meghódítására, ötvözve a multimédiás kényelmet egy kritikus stúdió monitor tulajdonságaival.
A cég a professzionális hitelesség megszerzése érdekében kiemelten hangsúlyozza, hogy az MR4 fejlesztése a német KLIPPEL rendszerrel végzett pontos elemzések alapján és az Edifier Acoustic Lab több tucat professzionális hangolása után történt. A KLIPPEL használata azt jelzi, hogy a gyártó komolyan vette a lineáris frekvenciaválasz elérését, ami a részletekre jobban kihegyezett, kritikus hallgatáshoz elengedhetetlen, és az árszinten (ami globális mércével, közeltéri stúrió monitor piacon lényegében az abszolút belépőszint, annak is a kapuja) ritka jelenség.
Mégis kiknek és mire való?
Tesztalanyunk nagyjából 40 000 forint körüli áron pozícionálja magát (ami a sztereó szettre értendő), de olyan funkciót is kínál, ami általában a lényegesen drágább stúdió monitorokra jellemző. Fő célközönsége a kezdő tartalomgyártók és zenészek köre, akik egy kis zenei produkciós rendszert szeretnének kiépíteni, és ehhez kihasználhatják a szimmetrikus bemeneteket (melyek +4 dBu érzékenységet nyújtanak). Másodlagos célcsoportot képeznek a költségtudatos médiafogyasztók, akik kiemelkedő hangminőséget várnak el filmekhez, zenéhez és játékhoz, amiért cserébe hajlandóak lemondani a manapság népszerű Bluetooth vagy USB digitális bemenetekről. Bár e funkciókat egy külső streamer/DAC hozzáadásával könnyedén tudjuk pótolni, mindenesetre az ár korlátozása érdekében érthető, hogy megválogatták a funkciókat.
Technikai részletek
A kis Edifier monitorok kétutas kivitelűek, dedikált magassugárzóval és mély/középsugárzóval, aktív D-osztályú erősítővel (TI TAS5713, RMS összteljesítménye 42 W RMS, 21 W + 21 W). A bemeneteket tartalmazó doboz tartalmazza mindkét erősítőt, a hangszóróhajtás szemlátomást passzív keresztváltóval valósul meg, viszont az elektronikának része DSP is.
A magassugárzó egy 2 cm-es selyem dóm membrán, amelyet speciális bevonattal láttak el. Ez a kialakítás a sima és természetes magas frekvenciák biztosítását célozza. Kritikus technikai elem a speciálisan tervezett integrált előlap, amely hullámterelőként (waveguide) működik. Ez a waveguide segíti a magas frekvenciák tisztább diffúzióját és hozzájárul a jobb irányítottsághoz.
A mélyközépsugárzó egy 10 centiméteres, PP (polipropilén) membránon alapul, melyet mérsékelt mennyiségben MICA anyaggal erősítettek. Utóbbi célja növelni a kúp merevségét és keménységét, ezzel javítva az alacsony frekvenciás tulajdonságokat. A doboz MDF amely a gyártó szerint csökkenti a rezonanciát - joggal merül fel a kérdés: mihez képest? Ha abból indulunk ki, hogy a számítógépes multimédiás hangfalak nagy része olcsó műanyag, ahhoz viszonyítva ez valóban jobb választás. Másfelől elengedhetetlen ahhoz, hogy az Edifier lépést tartson riválisaival (melyek zömében ugyancsak MDF alapú dobozokat alkalmaznak ebben a kategóriában).
Szolgáltatások
A kis monitor háromféle bemenetet nyújt: 3,5 mm-es Jack (az előlapon), valamint sztereó RCA és szimmetrikus bekötésű 6,3 mm-es Jack aljzatok közül tudunk választani. Utóbbival konzolhoz, keverőhöz és audio interfészekhez is lehet csatlakoztatni egy mini zenei produkciós rendszer felépítéséhez, miközben minimalizálja a földhurok (ground loop) okozta zúgást és zajt. Az egyedüli komromisszum, hogy legtöbb esetben valószínűleg XLR-Jack adapterre lesz szükségünk a szimmetrikus jelút kihasználására. Tehettek volna eleve 3 tűs XLR bemeneteket a hangfalakra, de (a Topping kisebb termékeihez hasonlóan) valószínűleg költséghatáron belül próbáltak maradni ezzel a kivitellel.
A beépített DSP lehetővé teszi, hogy különféle hangprofilok közül válasszunk. Az egyik a monitor mód, melynek során pirosan világít az előlapi LED: Ez egy autentikus, tiszta hangvisszaadásra fókuszál. Ideális zenekészítéshez és általános hangtartalom szerkesztéséhez. A jelszint vezérlő (hangerő szabályzó) rövid benyomásával zöldre vált a LED, ami egy színesebb, kvázi hifi hangzást aktivál. Ilyenkor az elektronika fokozza a dinamikát, egy enyhe kiemeléssel a mély és magas tartományokban, ezáltal kissé V-karaktert kapunk.
Hiányosságot bizonyára lehetne említeni, de belépő kategóriás monitorok esetében a minimalista funkció felhozatal megszokott. Igaz, hogy nincs beépített Bluetooth és más digitális bemenet, valamint távvezérlő sem, tehát a multimédiás oldal gyengébb. Azonban a már említett analóg bemenetekkel kapunk rá lehetőséget, hogy többféle forrást tegyünk a hangsugárzók mögé. A fő korlát, amit számításba kell venni, hogy az MR4 nem rendelkezik aktív mélysugárzó kimenettel. Ha későbbiekben szeretnénk mélyládával megerősíteni a basszusokat, akkor olyan külső interfészre lesz szükségünk, ami rendelkezik SUB kimenettel, vagy pedig elosztó kábelt kell alkalmaznunk a forrás kimenete és a mélyláda/hangfalak között. Tehát a hiány annyira mégsem égető, csak utólag kicsit bonyolultabb lesz pótolni.
Küllem
A fekete vagy fehér színben kapható Edifier MR4 szemből kifejezetten letisztult látványt nyújt. Ahogy az íróasztal előtt ülve ráesik pillantásunk, egy elegáns arculatot látunk, mely magasabb kategóriában is megállná helyét. A magassugárzó körül egy hullámvezető helyezkedik el, melynek akusztikai szerepe lejjebb kifejtésre kerül. A csomagnak nem része előlapi védőrács, ezért érdemes óvatosan bánni a hangfalakkal, nehogy rakosgatásuk közben benyomjuk a lágy magassugárzókat.
Ami közelebbről vizsgálva jobban elárulja az olcsóbb jelleget, az az előlapi Jack csatlakozók műanyag tokozása és a hátsó hangfal csatlakozó, mely a passzív oldal kapcsolatára szolgál. Utóbbi egyszerű csiptetős darab, mellyel egyébként nincs gond, ha óvatosan bánunk vele. Egy banándugó kompatibilis kivitel jobban mutatna az MR4-en, de lehet, hogy az elkényelmesedett hifi újságíró elán mondatja ezt velünk.
Beüzemelés
Az Edifier MR4 kicsomagolása és beállítása nem tartott tovább 5 percnél. A dobozok aljára vékony szivacstalpakat helyeztek vibrációcsökkentés céljából. Nemes gesztus, de lehetőleg ne húzza a kábel a dobozokat, mert a kis lábak nem sok csúszásgátlást végeznek.
A hangszín finomhangolására a hátlapon elhelyezett basszus és magas szabályzókkal van lehetőség, amelyek egyedi hangzásbeállítást tesznek lehetővé. Mindkét szabályzó +/-6 dB változtatást engedélyez (a basszus 100 Hz-nél, a magas 10 kHz-nél). Nincs aranyszabály arra, hogy mi az ideális beállítás, mivel szobától, lejátszott tartalomtól és ízléstől függ, hogy kívánunk-e élni a hangszín módosítás lehetőségével.
Esetünkben egy 13 négyzetméteres szoba sarkában, íróasztal tetején került beüzemelésre a hangfalpár. A magas és mélyhang potmétert is lejjebb vettük közel 25%-kal, a sarok kissé felerősítette a basszusokat és az Edifier magasfrekvenciás visszaadása meglehetősen szorgos volt, még alapos bejáratást követően is. Ám egy kis tekergetéssel elértünk egy olyan hangszínt, mely órákon át történő használat után sem fárasztotta fülünket, ha nem mentünk tartósan 60 dB fölé. A magassugárzóból minimális, susogó alapzaj jött, amit csak akkor vettünk észre, ha teljes csendben tartózkodtunk. Ez 1 m fölötti hallgatói távolság esetén minket nem zavart, de aki teljesen zajtalan monitorsugárzót keres, annak valószínűleg egy másik (drágább) alternatíva nyújthat megoldást.
Hangminőség
Tesztalanyunk a vártnál sokkal szélesebb és nyíltabb vízszintes színpadképpel jelenítette meg a lejátszott zenéket. Nemcsak az úgymond tökéletes, tesztelésre fenntartott 24 bites fájlokkal, hanem mezei YouTube műsorokkal is így bánt. A DSP és magas frekvenciás hullámterelő, valamint a MICA membrános mély/középsgugárzó együttese tiszta, részletekre erősen fókuszáló alapkaraktert nyújtott. Alapbeállításon szubjektív ízlésünknek kicsit túlságosan is domináltak a részletek, illetve a selyemdóm egy sajátos csilingeléssel tupírozta fel a cintányérok, csendülő, pengő effektusok élét. Ez az erős kontraszt könnyen enyhült, ha az előbb említett, hátlapi EQ potmtéterekkel játszottunk.
A széles, lélegző horizontális térnek köszönhetően nagyon jól kirajzolódtak a zenészek rengeteg műnél, beleértve olyan jazz klasszikusoka is, mint a The Dave Brubeck Quartet - Time Out c. albuma. A zongora könnyed volt, artikulált, pontosan hallottuk a leütött akkordokat. A nagybőgő erőben kissé homályos és ingatag alapokkal jelent meg, de tonálisan annak a dallamait is követni tudtuk. A dobjáték nem volt tökéletesen transzparens, mivel a selyemdóm kissé kozmetikázott a cintányérokkal, de térbeli rajza és a pergődob általánosan feszes dinamikája miatt bőven kárpótólt minket a kis hangfalpár.
A keményebb zenei stílusokat is meglepően nagy dinamikai keretek között kezelte ahhoz képest, hogy milyen fizikai méretekkel rendelkezett az MR4. Post Malone - Wow vagy HEDEGAARD - Ratchets c. darabjai meglehetősen túlzó mélyhangokra és nehéz ütemekre épültek. Ezekkel 60 Hz alatt konzekvensen nem foglalkozott különösebben a kis Edifier, de a basszusok feszes, kemény jellegét mégis igyekezett visszaadni még akkor is, ha átlagosnál magasabb terhelésre került sor. Hangnyomásszintben meglepően sokat bírtak a kis dobozok, bár 80 dB fölött a hanginformáció kissé berűrűsödött, a mély/közép és középfrekvenciák viszonylag tagoltak maradtak.
Megjegyzés: saját szobánkban, egyméteres távolságra a hangfalaktól 94 dB-vel jelent meg 70 Hz-es színuszullám, mely azonos jelszint mellett, 50 Hz-en már 82 dB-re süllyedt. A papíron közölt, 60 Hz-es alsó határ őszinte adat, utóbbinál 90 dB-t mért műszerünk.
A Linkin Park - Numb c. műve szépen texturált elektromos gitár riffekkel jelent meg, különösen tetszett, hogy a felfűtött basszus, torzított gitár és heves hangulat ellenére nem olvadtak egymásba a részletek. Az énekhang tiszta és kiemelkedő volt, tetszés szerint tudtunk koncentrálni a dalszövegre, vagy éppen a zenészek munkájára. Ez a fajta általános szeparáltság fektette le a "hangfigyeléshez" szükséges alapokat. A dinamika és felbontás jó egyensúlyban álltak egymással annak ellenére, hogy a legalsó basszusban előfordultak enyhén díszített, vagy éppen karcsúsított részek.
Alkalmi kockáknak jó tudni, hogy a remek részletesség videójátékoknál is fokozta az élményt. A Shadow of the Tomb Raider atmoszférikus zörejeitől (hóesés, szél, eső, visszaverődés barlangok falairól stb.) a, lépéshangokig, lövésekig és robbanásokig, minden effektus kristálytisztán jelent meg, ami még többcsatornás térhatás nélkül is segített jobban elmerülni Lara Croft kalandjaiban.
Végszó
Az Edifier MR4 figyelemreméltó teljesítményt nyújt, messze felülmúlva az árszintjén eddig kipróbált általános multimédiás hangszórókat. A DSP, a merev mély/közép membrán és a hullámterelő integrációja olyan technológiai szintet képvisel, amely a belépő szintű stúdió monitorok kategóriájában ritka. Kiemelkedő tulajdonságként említést érdemel a kiváló horizontális szórás és a részletes, lenyűgözően mozgalmas hangszínpad.
Mit tartsunk szem előtt? A felhasználónak tisztában kell lennie azzal, hogy a fizikai jellemzők és (talán) a DSP-optimalizálás együttese dinamikai korlátokat eredményez. Ne várjunk el tőle stúdió-szintű maximális hangerőt. Ez a hangfal akkor mutatja legjobb oldalát, ha közel-téri elhelyezéssel, alacsony és közepes hangerőn használjuk. Ha a kritikus munka miatt szükséges, érdemes lehet egy minimális EQ-t alkalmazni az magas tartománynál. Annak ellenére, hogy az Edifier nem a világot akarta megváltani, egy kedvelhető, aktuális kínálatba jól igazodó munkaeszközt hozott létre, mely hébe-hóba filmek és játékok fogyasztására ugyancsak alkalmas, ha nincsen igényünk nagy basszusra.

Hangfal teszt, hifi teszt, erősítő teszt, házimozi teszt, fejhallgató teszt | av-online.hu

























































