A Facebook is saját hangfalakat készít

Nem csak mi hallgatjuk a hifit, a hifi is hallgat minket, folyamatosan...

2018. február 26., hétfő, 13:05

Facebook audio hifi hangfal hangszóró okos hangfal Facebook hangfal

Ebben a pillanatban még keveset tudunk arról, milyen is lesz a Facebook első két okos hangfala. Bár az biztosnak látszik, hogy azok kifejezetten nagy képernyőt kapnak és az is, hogy legalább két modell érkezik, amik most, a fejlesztési fázisban a Fiona és Aloha nevet viselik.

Az Aloha arcfelismeréssel is rendelkezik, hogy mindenki, aki használja, azonnal a saját Facebook fiókját érhesse el. Emellett a rendszer a Google Play Music zenei szolgáltatását fogja használni. Azt, hogy elérhetőek lesznek-e más szolgáltatások még nem tudni. Mi természetesen szívesen látnánk a Spotify és TIDAL szolgáltatását is a rendszerben, bár azt nem tudjuk, hogy ezek mennyire állnak készen a hangvezérlés használatára. Az új hangfalak a hírek szerint idén nyáron érkeznek, bár azt, hogy Magyarországon mikor és hogyan lesznek elérhetőek, még nem tudni.

Facebook hangfal

Szép jövő vár ránk?

Nehéz, illetve az egyszerű hifi újságíró számára lehetetlen a jövőt megjósolni, ezért csak annyival kommentálnánk az okos hangfalak rohamos terjedését, hogy egy csipetnyi bizalmatlansággal és aggodalommal figyeljük azoknak a rendszereknek a szaporodását, amik képesek otthonunk minden zaját, akár egész nap megfigyelni. Akkor is, ha ennek csak annyi a célja, hogy "jobb felhasználói élményt" biztosítsanak. Vagyis pontosan a pillanatnyi igényeinkre szabott reklámok, vagy épp az aktuális hangulatunkat tükröző zene ajánlása a cél.

A Facebook a hírek szerint nem csak követni igyekszik a konkurensei, vagyis az Amazon, az Apple vagy a Google okos hangfalai által elindított divathullámot, de alaposan meg is előzné a nagy vetélytársakat. Ugyanis kapásból 15 colos kijelzőket épít a hangfalaiba, amik egyrészt egy kicsit tabletszerűvé teszik azokat, lehetővé téve a Facebook használatát, másrészt nyilván alkalmas lesz reklámok megjelenítésére is. Ugyanis, miközben az Amazon Alexa egyik fő célja, hogy rajta keresztül vásároljunk, az Apple HomePod pedig arra törekszik, hogy a cég saját zeneszolgáltatását használjuk, addig a Facebook fő bevételszerzési lehetősége nyilván a fizetett hirdetések megjelenítése. Persze túl azon, hogy megvesszük a hangrendszert.

A siker kulcsa?

Fontos látni, hogy túl azon, hogy az okos hangfalak képesek szóbeli kérésünk nyomán lejátszani kedvenc dalunkat, vagy megmondani a várható időjárást, és esetleg fel tudják kapcsolni a villanyt is, képesek még valamire, amire az egyszerű multiroom hangfalak nem. Az okos nem csak az eladás pillanatában hoz hasznot a gyártójának, hanem még éveken át, azzal hogy az általa preferált szolgáltatásokat ad el nekünk, legyen ez akár egy online bolt felkeresése, vagy előfizetéses zeneszolgáltatás. Ám a Facebook ezen is túllép, azzal hogy a saját, hatalmas hirdetési rendszerét is bedobja a hangfalba.

Ami biztos

Közeledik a következő nagy, a hifi világát megrázó forradalom. Ahogy a Walkman, a DVD, az iPod és a vezeték nélküli, hordozható hangrendszerek óriási hatással voltak arra, ahogy az emberek tömegei a zenével találkoznak, úgy a jövőben az okos hangfalak is meghatározzák majd mindennapi zenei élményeinket. Ez persze nem azt jelenti, hogy minden okos hangfal olyan szerény zenei képességekkel bír majd, mint az Amazon Alexa, vagy olyan jól szól majd, mint a Google Home Max, vagy az Apple HomePod. A változás nem csak néhány készülékben fog testet ölteni, hanem termékek millióit átformáló trendekben. Az okos, digitális asszisztenssel segített zenehallgatás be fog épülni a hagyományos hifi komponensekbe is. Vagyis ott lesz a digitális médialejátszókban és alighanem ott lesz az online szolgáltatásokkal felturbózott erősítőkben is.

Az okos hangfalak tudnak valamit, amit a fentebb felsorolt példák (Walkman, DVD, iPod) is mind felmutathattak. Az okos hangfalak nem pusztán önmagukban léteznek, hanem szorosan kapcsolódnak korunk jellegzetes magatartásformáihoz, ahhoz, ahogyan vásárlunk, tájékozódunk és szórakozunk. Látnunk kell, hogy a Walkman megjelenése idején a kazetták már a mindennapi zeneélvezet talán legfontosabb eszközei voltak, hiszen léteztek műsoros kazetták, és egészen hétköznapi dolog volt a rádióból, vagy más forrásból felvenni képes kazettás magnó is. A DVD a CD és Video CD formátumok bukása után, azok legfőbb hátrányát orvosolva, a "nagy" konkurens LD által már bevezetett, Dolby Digital-t is bevetve érkezett és ezzel részese lett, az ekkortájt már éledező házimozi divat elterjedésének. Az iPod esetében a Napster és az azt követő egyéb kalóz zenemásolási módszerek tárták fel a piacot, illetve ezek nyomán vált mindenki számára egyértelművé, hogy az internetről szerzett (akár lopott) zene lejátszató egy Walkman-nél kisebb digitális eszközön. Az Apple pedig felismerte a lehetőséget és fergeteges tempóval kiépítette a rendszerét, amiben mind a zene, mind az annak hallgatásához szükséges eszközök (iPod-ok, fülhallgatók, stb.) beszerezhetők. Tehát ezek a termékek nem önmagukban, hanem saját korukban, a vásárlók már kialakult, vagy épp kialakulóban lévő szokásaira építve váltak meghatározó technológiákká. Az okos hangfalak éppen ilyen módon, a vezeték nélküli hangfalak divatját meglovagolva adnak el nekünk egy olyan új szolgáltatást, amit eddig csak az Enterprise számítógépe, vagy a Vasember Jarvis nevű mesterséges intelligenciája tudott. És bár elsőre úgy tűnhet, hogy ez a mesterséges intelligencia, vagyis a számítógép amivel "beszélgethetünk" valami hirtelen jött újítás, az Apple Siri és a Google Asszisztens valójában már évek óta velünk van a telefonjainkban és folyamatosan tanulja, hogyan is kell minket, élő embereket megérteni.

 

További cikkek:

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a marketing@av-online.hu címre.