Focal XS 2.1 iPod dokkolós hangrendszer teszt

2012. április 23., hétfő, 12:25

Focal XS iPod iPhone audio hifi hangfal hangszóró hangrendszer dokkoló iPhone dokkoló pc hangszóró hangfal teszt hangrendszer teszt Focal teszt Focal hangfal teszt Focal hangrendszer teszt

A Focal - korábban JMlab - név hallatán minden hifiben, házimoziban és autóhifiben jártas zeneszerető embernek összefut a nyál a szájában. Akár a minőség szinonimájaként is alkalmazható mindhárom műfajban és újabban az XS széria jóvoltából a multimédiás hangkeltőkkel kapcsolatban is.

Két szett viseli az XS nevet, elsőként a 2.1 változatot mutatjuk be Önöknek, ám a Book is hamarosan sorra kerül. Ahogy ezt a Focaltól megszokhattuk, nem az alsó szegmensekben jeleskedik, így az XS 2.1 a desktop hangrendszerek high-end kategóriájába sorolható, ennek megfelelő az ára is. Nem szokásunk egy bemutató cikk elején a termék kiskereskedelmi árával foglalkozni, de ebben az esetben kivételt teszünk és megfordítjuk a sorrendet. Ennek oka abban keresendő, hogy sokan nincsenek tisztában az ár és minőségi kategóriákkal. Párezer forintos, tízdekás műanyag dobozkákat biggyesztenek monitoruk mellé, amik legfeljebb a Windows figyelmeztető hangjainak megszólaltatására, vagy levélnehezéknek alkalmasak. Akiknek nincs összehasonlítási alapjuk, azt hihetik, hogy a belőlük előtörő zaj egyenlő a zenével. Azokhoz képest tényleg elborzasztó lehet az XS 2.1 árcédulája, amelyen 160 000 Ft körüli összeg szerepel. Viszont a Focal zászlóshajója a Grande Utopia darabonként 23 millió forintba kerül, ennek ismeretében tessenek ránézni az XS 2.1-re, amellyel egy kicsiny darabka luxust, exkluzivitást csempészhetnek az íróasztalukra. Ráadásul olyan hangminőséget, amitől nekünk, több évtizedes hifis tapasztalattal a hátunk mögött, leesett az állunk és hosszú időn át úgy is maradt.

Focal XS szemben a Grande Utopia-val

A 2.1 szettek legfőbb erénye, a mélynyomó nélküli "sima" sztereókkal szemben, hogy a szatellit dobozkák, ugyanolyan apró méretűek, könnyen elhelyezhetők a monitor két oldalán, mégsem kell lemondani a teljes frekvenciatartományról, mint a maga nemében kiváló UFi UCube esetében. Az asztal alá, mellé állított aktív mélysugárzó nincs szem előtt, csak a "brummogását" halljuk, illetve azt sem, mert a hangja tökéletesen egybesimul a másik kettő által lesugárzott tartománnyal. Ideális esetben! Ennek ellenkezőjével is találkoztunk a már említett low-end kategóriában.

Az XS 2.1 szatellitjei egészen szokatlan kinézetűek, asztali lámpához és hősugárzóhoz is hasonlítanak. Téglatest alakú talpai ugyanolyan csillogóak, fényesek és szépek, mint a hangdobozok legömbölyített élei. Az alsó fémlap hátsó feléből kiinduló (valójában annak meghosszabbítása) lapos fémnyak tetejére illesztették a csillogóan fekete és matt sötétszürke, gumiszerű burkolatú, a hangszóróselymet fémkerettel körülölelő hangdobozkákat. Belsejükben 8 centis, papírmembrános mélyközép- és 19 milliméteres mylar dóm magassugárzó helyezkedik el. A szerkezet hátrafelé sokkal billenékenyebb, mint előre. Ha már nincs tökéletes egyensúlyban, az ellenkezőjének jobban örülnénk, erősebb hátsó alátámasztás, nagyobb stabilitás jót szokott tenni a hangzásnak. Az említett fémlapot, érdes felülete és világosszürke színe miatt simán alumíniumnak néznénk, ha nem tartaná meg a tartozékként mellékelt, mágneses hátlapú távirányítót. A másikra sörnyitót tapasztottunk próbaképpen, legalább annak is előkelő helyet biztosítottunk az íróasztalon.

A szubláda inkább házimozis, mint multimédiás méretű és kinézetű, 26x23x37 centis, a súlya 8,4 kilogramm, a belsejében elhelyezett erősítők 70 wattal hajtják meg a lefelé néző, 16,5 centiméteres hangszórót. A szatelliteket 2x30 wattos végfok szólaltatja meg. Hátlapja már nem annyira házimozis, mert a főkapcsolón kívül egyetlen tekerőgombot találtunk rajta, amivel a hangerejét szabályozhatjuk. RCA aljzatához csatlakozik a bal-, sokpólusúhoz a jobboldali hangszóró. Előlapja csillogó műanyag, közepén reflexnyílással. A szürke fémkeret, mint díszítő- és védőelem, itt is megjelenik, de nem mágnesezhető, tehát végre bátran nevezhetjük alumíniumnak. Arról nincsenek információink, hogy a Burr-Brown DAC hol helyezkedik el, elvileg lehet a szatellit talapzatában és a szubládában is. Itt említjük meg, hogy az XS 2.1 egy 3,5 milliméteres Jack hüvelyen keresztül analóg jeleket is fogad.

Focal XS mélyláda alulról

A különféle Apple készülékekkel való együttműködés, kompatibilitás kiemelt szerepet kapott az XS szolgáltatásainak listáján. Ehhez a jobboldali talapzatban dokkolót alakítottak ki, melybe iPhone-unkat egy mozdulattal bele tudtuk állítani. A csatlakozót takaró lapocska eltávolítása komoly fejtörést okozott, a kezelési leírásban semmiféle utalást nem találtunk arra vonatkozólag, hogy milyen módon és miféle szerszámmal, eszközzel férhetünk hozzá. Azt javasoljuk, megvételekor kérjék meg az eladót, mutassa meg a trükkjét! A távirányítóval lehet léptetni a zeneszámok között, ez praktikus, viszont lejátszás közben nem töltődik a telefon akkumulátora, amit hiányosságnak tartunk. Szinkronizálás - ami a talp hátsó élén lévő gomb benyomásával indítható - után már a töltés is elindul. A sokféle "i"-vel kezdődő nevű készülék egyszerű csatlakoztatásához hatféle adaptert mellékeltek az XS-hez.

Az XS 2.1 hangminőségének vizsgálatát laptophoz, USB kábellel csatlakoztatva kezdtük, APE, FLAC, WAV formátumban számtalan különböző stílusú zenei anyagot "engedtünk rá", majd mozifilmekkel is kipróbáltuk. Mivel nem valami hétköznapi ketyeréről van szó, az áramellátás fontosságáról sem feledkeztünk meg. A mellékelt vezeték helyett Furutech tápkábelt használtunk, melynek villás végét Isotek Solus tápszűrős elosztóba dugtuk.

Némileg nehezítette a dolgunkat, illetve az XS 2.1 használatát, hogy nem lehet tudni, hol állunk a hangerő skálán. Mindössze a jobboldali szatellit talpán elhelyezkedő mínusz és plusz jelzésű nyomógombok között lévő főkapcsoló háttérfényének villogásából lehet tudni, hogy vette a parancsot és annak eleget téve halkul vagy hangosodik. Gondoltunk egy merészet, mutatóujjunkat hosszan rajta tartottuk a jobboldali gombon - a nyomáspontja alig érzékelhető - aztán jött a döbbenet. Az íróasztal szinte táncraperdült, pedig nem rendeztünk spiritiszta szeánszot, olyan basszusok törtek elő a mellé helyezett mélynyomóból. Ez a szerkezet kezdetben szőnyegpadlón állt, majd alátettünk egy jókora bútorlapot, amitől túlzásoktól mentes, feszesebb, pontosabb lett a mélytartomány. Ez természetes, így viselkednek a lefelé néző membrános ládák. A füleinktől 60 centire lévő szatellitek is kivették részüket a táncoltatásból, torzítást, hangkép szétesését nem tapasztaltunk, de Celine Dion csodásan simogató énekébe némi harsányság vegyült, ami karosszékünket félméternyivel hátrébb gurítva alig észrevehetővé enyhült. Ekkor értettük meg, miért kell egy efféle hangeszközhöz távirányító. Könnyedén betölt hangjával egy közepes méretű szobát, a szatelliteket egymástól kicsit távolabb helyezve - amennyit a vezetékek engednek - 2-2,5 méterről hallgatva is élvezhető minden jó tulajdonsága. Ekkor tesz jó szolgálatot a távvezérlő. Az All The Way lemez, majd Bocelli One Night in Central Park koncertjének duettje, nagyzenekari kísérettel, elismerésre méltó módon szólaltak meg. A Focal XS 2.1 Éppen annyira igényli a lehető legjobb minőségű felvételeket, mint a Norma CD-játszó és erősítő páros a nappalinkban. A különféle gyári lemezek és a grabbelés esetleges (gyakran előforduló) hiányosságait ugyanúgy felfedte, mint a pozitív tulajdonságokat. Rengeteg finom, apró részlettel, szinte semmi színezéssel, és ami nagyon fontos: a szubládával hibátlan egységben muzsikált. Remekelt a színpadkép megrajzolásában, igaz, szélessége elvétve ért a szatelliteken túl, ellenben még némi magasságot és mélységet is hallottunk. Ezek a tulajdonságok jól jöttek a Dark Knight című film mozgalmas jeleneteinek, effektjeinek tolmácsolásakor, bizony az XS 2.1 még ezt az akadályt is könnyedén átugrotta. A mélysugárzó hangerő szabályozójával óvatosan kell bánni, különben képes elnyomni a szatelliteket és uralni a hangképet. Szerintünk 12 óránál, vagyis középállásnál feljebb csavarni nem érdemes.

Focal XS 2.1 iPod dokkolós hangrendszer szatellit sugárzói

A végére hagytunk egy kis negatív kritikát. Amennyiben csak az említett háttérvilágítású gombbal kapcsoljuk ki az XS-t, tehát készenléti állapotban hagyjuk, majd áramtalanítjuk, legközelebb, amint 230 voltot észlel, aktiválja magát és az előzőleg beállított - ki tudja mekkora, esetleg teljes - hangerővel bootol a Windows. Ettől kis híján frászt kaptunk, aztán rászoktunk a szubládán lévő főkapcsoló használatára.

A Focal XS 2.1 a multimédiás hangrendszerek létező legjobbjainak egyike, hangminősége mellett a különleges kinézet, a mintaszerű kidolgozás, anyagfelhasználás, és a szolgáltatások egyaránt indokolják ezt a minősítést.

A CIKK MÉG NEM ÉRT VÉGET, KÉRLEK LAPOZZ!

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a marketing@av-online.hu címre.