array(3) { ["column"]=> string(7) "hangfal" ["headline"]=> string(40) "focal-chorus-hazimozi-hangfalszett-teszt" ["id"]=> string(4) "1754" }

Focal Chorus házimozi hangfalszett teszt

Audiofil belépőjegy a házimozi világába

2016. május 25., szerda, 13:15

Focal Chorus audio hifi házimozi hangfal hangszóró hangfalszett házimozi hangfalszett Focal hangfal Focal hangfalszett Focal Chorus Focal teszt hangfal teszt hangfalszett teszt Focal hangfal teszt házimozi hangfalszett teszt

Focal termékek közül legutóbb fejhallgató, azt megelőzően két PC-s szett járt szerkesztőségünkben, ám a házimozis kínálatuk is hatalmas. Köszönhetően az új importőrnek, nemrég hangfalakat kaptunk tesztelésre, méghozzá a Chorus 700 család tagjaiból válogatott komplett 5.1 összeállítást.

Ismeretségünk a Focal gyártmányaival nem új keletű, durván két évtizedes. Talán nem mindenki tudja, hogy autóhifis palettájuk legalább akkora, mint az otthoni szórakoztatásra szánt modelleké. Ezt nem kifejezetten darab- és típusszámra értjük, hanem az iparágban betöltött szerepükre, fontosságukra is. Mindkét fronton megkerülhetetlennek számítanak, ha az ember minőséget keres, ami a hangzásra és a megépítés minőségére egyaránt vonatkozik. Visszatérve az első személyes találkozásra, nem elírás, vagy tévedés a Focal név és a '90-es évek együtt emlegetése, az autóhifis vonal már akkoriban ezt viselte, csak a szobai márkatársakat hívták JMlab-nak, Jacques Mahul alapító-cégtulajdonos után. A vállalat születésének éve 1979, tehát bőséges tapasztalattal rendelkeznek, ez meglátszik az összes termékükön. Roppant fontos tény, hogy a hangszórókat is a Focal készíti, valamint az sem elhanyagolható, hogy a gyártás teljes egészében Franciaországban, Saint-Étienne-ben történik. Házimozi és hifi megszállottként megragadtunk minden alkalmat a Focal-JMlab hangfalak megismerésére, alig tudunk olyan modellt említeni az utóbbi 15 év terméséből, amit ne hallgattunk volna legalább egy röpke bemutató erejéig, kezdve az alapoktól, egészen a Grande Utopia EM-ig.

A Focal kínálatában belépő a Chorus, ám a teljes hangfal piacot tekintve a felső középkategóriába sorolható, ennek megfelelő a hangminősége, a kivitele és bizony az ára is.

Focal Chorus 726 álló hangfal

A család állódobozainak legnagyobb tagja a Chorus 726, ezeket választottuk tesztrendszerünk frontsugárzóinak. Gyártói ajánlása szerint 40 négyzetméteres szobában is megállja a helyét, pedig nem hatalmas darab, persze apróságnak sem lehet nevezni. Háromutas, basszreflex, két db 16,5 centis, öntvénykosaras mélysugárzó, felettük egy ugyanakkora középsugárzó, mindhárom membránjának anyaga Focal specialitás: Polyglass. Kialakításuk nem egyforma, az alsó kettő hagyományos porsapkát visel a közepén, míg a középtartomány szórásképét fáziskúp segíti. A Polyglass-ról annyit érdemes tudni, hogy 1988-óta alkalmazzák, előállítása során parányi méretű üveggolyócskákat kevernek a cellulóz masszába. A végeredmény egy könnyű, mégis merev és kiváló csillapító képességekkel felruházott membrán alapanyag, mely tulajdonságok biztosítják a lineáris frekvenciamenetet. A középsugárzó mögött zárt üreget alakítottak ki, ellenben a mélysugárzók basszreflex kamrában dolgoznak, melynek légtere a külvilággal rövid (kb. 10 cm) csövön keresztül elegyedik. Ennek a csőnek pontosan ugyanolyan a felülete, mint a membránoknak és a hangszórókosaraknak: enyhén érdes és világosszürke.

Focal Chorus 726 hangszóró

Az előlapon legfelül a Focal hagyományainak megfelelő inverz dóm helyezkedik el, típusa TNV2, amiből nem derül ki, de eláruljuk, alumínium és magnézium ötvözetéből készült, ez 2007-óta jellemző tartozéka a Focal hangfalak egy részének. Néhány éve változtattak a membrán felfüggesztésén, aminek neve Poron és a korábbihoz képest kissé lágyított a hangzáson. Rácsa fix, a takaróidom eltávolítása után is védelem alatt áll a hártyavékony fém. A doboz anyaga MDF, az oldallapok látszólag hátulról előrefelé 2,5 centisre vastagodnak, ám ez dizájnelem, valójában a falak belül nem párhuzamosak, ami a hangzásra gyakorol kedvező hatást. A nálunk vendégeskedő Chorus 726 burkolata szép, fényes fekete lakk, az előlap matt szürke, a tetőlemez bőrhatású fekete burkolatot kapott. Még egy szín- illetve borítás-variáció kapható: ez a dió.

Focal Chorus 726 hangfal csatlakozó

A hátlapon egyetlen pár kábelcsatlakozó található, ez is Focal sajátosság, az átlagnál sokkal ritkábban szerelnek dupla terminált a hangfalakra. Ha nem banándugós a kábelünk, akkor sem kell aggódni, egyszerűen csereberélhetjük a villás végződésű, netán csupaszított vezetéket, mert a fellazítást és megszorítást gumi bevonat és négy kiálló borda teszi könnyűvé, ujjkímélővé. A hangfalak stabil alátámasztását gumilábak vagy hegyes tüskék garantálják, utóbbihoz nem adtak alátéteket, ezért kipróbálásuktól eltekintettünk a parkett megóvása miatt.

Focal Chorus 706 állványos hangfal

Háttérsugárzó szerepre többen is jelentkeztek a válogatás során, közülük számunkra nagyon szimpatikus a lapos kialakítású, falra is felakasztható SR 700, de inkább a nagyobbik állványos hangdobozt kértük el. Egyrészt a Chorus 706 elhelyezése tesztszobánkban egyszerűbben megoldható, másrészt adtak hozzá állványt, ami lehetővé tette, hogy kipróbáljuk frontsugárzóként is. Hangszórókészlete éppen ideális a rendszerünkbe, mert pontosan megegyezik az állódoboz felső szekciójával: egy 16,5 centis Polyglass mélyközép sugárzóból és egy TNV2 homorú dómból áll. Reflexcsöve értelemszerűen kisebb átmérőjű és szintén az elején található. Oldallapjai, borítása és minden egyéb részlete azonos a Chorus 726-ról elmondottakkal.

Focal Chorus CC 700 centersugárzó

Centersugárzóból csak egy Chorus modell kínálkozik, ez a CC 700. A már ismertetett hangszórók bukkannak elő a védőkeret eltávolítása után, annyi különbséggel, hogy két darab 16,5 centiméteres, fáziskúpos fogja közre a TNV2-t. Felépítése kivitele nem szolgált újdonsággal, olyan, mint a többiek, ez így van rendjén. Kis adalék következik a tesztelés bonyodalmairól. Ahhoz, hogy megszemlélhessük a hangszórókat, valóságos harcot kellett vívnunk az említett kerettel, ugyanis 7 db pöcök tartja azt bombabiztosan a helyén. Gondban voltunk, miféle szerszámot használjunk a feszegetéshez, aztán maradtunk a legkézenfekvőbbnél, a körmeinknél, mert inkább azok törjenek, szakadjanak, mint karcolódjon a drága portéka. Viszonyításképpen, a közel egy méteres frontsugárzókon csupán 4 db ilyen rögzítő elemmel kell megküzdeni, nem is okozott nehézséget.

Focal Chorus Sub 300 P aktív mélyláda

Nem meglepő a Chorus családba tartozó Sub 300P hangszórójának 27 centis mérete, hiszen tudjuk, hogy a Focal ebben régóta különcködik. Az elhelyezkedése sem megszokott, egészen az előlap alsó harmadára rögzítették a kosarát. Basszreflex felépítésű szubláda, sima felületű, középtájon ráccsal ellátott csöve az alján ásít, közelebb a hátlaphoz, mint az elejéhez, a membrán szintén Polyglass. Ugyanannak az elvnek alapján készítették a mélynyomót, mint a más megismert többi Chorust, a 25 mm vastag MDF oldallapok ezen sem párhuzamosak. Erősítője BASH technológiájú és folyamatos 300 W leadására képes. Található rajta nagyszintű (hangszóró) bemenet is a sztereó és a dedikált LFE társaságában. A többi teljesen szokványos: hangerő, keresztváltó, fázis (0 és 180 fok), üzemmód (ki vagy AUTO) és a főkapcsoló. Tápkábele cserélhető, ami ezen a szinten már kötelező.

Focal Chorus Sub 300 P aktív mélyláda hátfal

A Focal Chorus hangfalszett nagyjából négy hétig szórakoztatott minket, ebben társ volt egy Denon AVR-X4200W házimozi erősítő, egy Blu-ray lejátszó és egy Zappiti Player 4K Duo médialejátszó. Ezeken kívül besegített a szintén tesztelés alatt álló Denon PMA-2500NE és DCD-2500NE páros, mellyel kezdetben csak a frontsugárzók képességeit vizsgálgattuk, miként szólnak sztereó zenékkel. Nagyon jól muzsikáltak, a természetességet és a felbontóképességet ötvözték pontos és tagolt színpadképpel. Sajnos túlságosan is jól, mert ismét kiderült egy kedvelt cédénkről, hogy minősége alig éri el a hallgatható szintet.

Pár nap elteltével fixen a nehézsúlyú kétcsatornás hajtotta végfokként a Chorus 726 hangfalakat, mert más dimenzióba kerültünk általa. Ebből levonható a tanulság: aki Chorusok vásárlására szánja el magát, hozzájuk legalább eggyel, de inkább kettővel magasabb kategóriából válasszon házimozi erősítőt, ha ki akarja hozni belőlük a maximumot. Ez nem jelenti azt, hogy az AVR-X4200W-vel hallgatva fanyalogtunk volna. Picit sem, sőt, egyértelműen élveztük a teszt minden percét, de amikor bekötöttük a Denon jelenlegi csúcs sztereó vasát, nem volt visszaút, ott maradt. Annak ellenére, hogy nagyon odafigyelve, direkt arra koncentrálva észre lehetett venni, hogy hiába Denon mindkettő, mégis picit más karakterű a két erősítő.

A frontsugárzók hangjának legfeltűnőbb jellemzője a váratlanul mély basszus és ebből következően a gyártó által megadott 49 Hz-es alsó frekvencia-átviteli adat szerénysége. Annak alapján ványadt mélyhang-visszaadásra számítottunk és kellemesen csalódtunk. Füleink és nem hitelesített műszerünk szerint körülbelül 10-12 hertzcel alacsonyabb értéket is bátran leírhattak volna, akkor sem érné a Focalt a nagyotmondás vádja. Számos versenytárs (illetve akik magukat annak képzelik) simán füllentene még kevesebbet. Ugyanez érvényes a mélyládára, hiszen már 25 hertzen számottevő mértékben emelte az élményfaktort, bár ott a hangnyomása egyértelműen elmaradt a 31,5 Hz-es értéktől, szerintünk kettő között lehet a "mélypont", ezt látszik igazolni a táblázat 29 Hz-e, amire a mínusz 6 dB-t teszik. A gyakorlatban is megmutatkozott a 91,5 decibeles érzékenység, a szokásosnál kevésbé kellett feltekerni az erősítő hangerő szabályzóját az elsőprő moziélményhez. Filmekkel (Hulk, Valkyrie, Drive) tesztelve piszkosul nagyot, lehengerlőt szólt a Sub 300 P, pedig a hangerő szabályzó 12 órán állt. Ám mérőjeleinkkel és szubbasszusra kihegyezett tesztzenéinkkel hajlamos volt rezonálni a membrán, ami kissé torz hangokat eredményezett. 11 órára visszavéve ezek eltűntek, szóval a szokásosnál nagyobb önmérsékletet kell tanúsítani a beállítás során. Az "Aerodynamic port" itt és a többi hangfalon is jól vizsgázott, csőhang nem zavarta meg a filmek és zenék élvezetét. Ha már zene, Giuseppe Verdi Requiemjét is meghallgattuk, no nem az egész művet, csupán 10-12 percnyi részét, de a lényeg, hogy a Focal Chorus 726 kiválóan tolmácsolta. Netán a műben jelentős szerephez jutó hatalmas kórus miatt, a név kötelez?

Focal Chorus 726 álló hangfal és Chorus 706 állványos hangfal

A Chorus 706 párost is megküldtük a sztereó erősítővel, mert kíváncsiak voltunk, mi csalogatható elő a dupla mélysugárzó nélküli kis dobozokból. Itt elmaradt az áll-leesés, de csak azért, mert a nagy testvérek után az elvárásaink is emelkedtek és ezeket teljesítette az állványos hangfalpár. Ahogy a nagy könyvben meg vagyon írva, nagyszerű, plasztikus színpadot varázsoltak elénk és körénk, levegős, laza, könnyed és cseppet sem volt basszushiányos, pláne 10-15 perces hozzászokás után.

Visszaváltva 5.1-re, a Hit Man Returns: David Foster & Friends koncertlemezről Chaka Khan, Donna Summer, Michael Bolton és Seal dalai múlni nem akaró libabőrt okoztak, persze a kedvenceink, ezért talán ha valaki dúdolná, vagy fütyülné, az is örömet okozna. De messze nem olyan mértékűt, mint a Focal Chorus szett. Ide kívánkozik egy apró megjegyzés, miszerint egy komolyabb szubláda jócskán tudja fokozni az élvezetet. Konkrétan a DALI SUB K-14 F volt az, amit cserejátékosként bevetettünk, azzal bizony lehengerlő volt a rendszer hangja. Kétszer annyiba kerül, mint a Sub 300 P, ezért nem összehasonlításnak szánjuk ezeket a sorokat, pusztán tippet adunk a tuningolásra, feljebb lépésre. Erről jut eszünkbe a kábelek témaköre, azokkal is súlyosan alakítható a hang, ez fokozottan érvényes a Focalokra. A Nordost Heimdall 2 jó választásnak tűnt, és alighanem az amerikai gyártó valamelyik olcsóbb szériás vezetéke ugyancsak passzolna a Denon erősítő és Chorus hangfalak közé.

Focal Chorus Sub 300 P mélysugárzó

Akciófilmekkel nehezebb a hangzás megítélése, mint hangszeres zenékkel, sokszor elragadja az embert a cselekmény és az effektusok eredetijét emberfia sosem hallotta, nincs etalon. Illetve mégis van, más házimozi összeállítások, amiket az évek során hallottunk, teszteltünk. Hogy ez szubjektív? Igen, az, de szerintünk nem baj, mert aki valamilyen alkotóelemet választ magának, az szintén az érzékszerveire hagyatkozva teszi, nem mások véleménye alapján költi el a pénzét. Nekünk tetszett az összes film, amiket végignéztünk és azok a jól ismert részletek is, amikkel tesztelni szoktunk.

Mindez csak egy adalék, a lényeg a komplett összeállítás pompás egységessége, az, hogy minden helyzetben, a teljes hallható spektrumban olyat produkált, amiben nem lehet említésre méltó hibát találni. Félre ne értse a Kedves Olvasó, nem tökéletes a Chorus szett, ha csak közelítene afelé, akkor feleslegessé válna az Aria, az Electra, a Sopra és az Utopia. Viszont árkategóriájában az egyik legjobb, ez a szubjektív véleményünk. Ez a Chorus hangfalszett már belépő az audiofil világba és az elit Focal klubba, ezért kiérdemelte ajánlásunkat.

A CIKK MÉG NEM ÉRT VÉGET, KÉRLEK LAPOZZ!

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a marketing@av-online.hu címre.