TEAC HA-507 fejhallgató erősítő teszt
Ötmásodperces győzelem
2025. augusztus 22., péntek, 06:05
TEAC audio hifi előerősítő fejhallgató erősítő TEAC hifi TEAC erősítő TEAC teszt TEAC fejhallgató erősítő fejhallgató erősítő teszt
A TEAC HA-507 koncepciója nagyon egyszerű. A gyártó 500-as szériájának legjobb fejhallgató erősítője. Minden benne van mechanikailag, amit szerettünk a korábban tesztelt rokonoktól, de azáltal, hogy egyetlen funkcióra csupaszították le, a tiszta jel megőrzésben és hatékony fül-fejhallgató hajtásban új szintekre tör. Kérdés, hogy érzékelni lehet-e a beigért pluszt, vagy elég, ha maradunk egy DAC beépített füleskimeneténél? Ezzel a fejhallgatós rovat eddigi legtanulságosabb próbáját sikerült végrehajtani.
Bevezető gondolatok
A TEAC cégről számos korábbi cikkben esett szó, többek között az UD-507 tesztjében, ami egy elegáns továbblépést, felsőbb szintet mutatott számunkra ahhoz képest, amit saját, referenciaként tartott RME ADI-2 DAC FS konverterünktől megszoktunk. Az UD-507 sokadjára is reprezentálta, hogy ez a széria nem azoknak készült, akik csak hébe-hóba hallgatnak zenét és akkor is csak háttér jelleggel. Csak arra valószínűleg nem sokan költenének 500 000-1 000 000 Ft közötti összeget, egyébként ebbe a sávba (e sorok írásakor 850 000 Ft körül kapható) került a TEAC HA-507 is. Ezek az eszközök maximalista zenekedvelőknek készülnek, akiknek fontos a lejátszott műsorban történő elmélyülés és a tiszta, hiteles hangzás által nyújtott, olcsóbb eszközökkel csak korlátozottabb formában megjelenő zenei, érzelmi mélységek.
Utóbbi sorokból kihallik némi marketingszag, ezért inkább térjünk rá a HA-507 funkcióira és alapvető céljára. Dedikált fejhallgató erősítőként főleg teljesítményben lépi túl az olcsóbb riválisokat, szimmetrikus és hagyományos kimenetén is bődületes számokat nyújt. Előbbinél 6,7 W, utóbbinál 2,3 W értékeket mutat. Egy hagyományos zenelejátszóról küldött jel, átlagos impedanciájú fejhallgatóval, ilyen terhelés mellett már maradandó halláskárosodást okozna. Első logikus reakció a számok láttán, hogy "de hát erre nincs is szükség". Ugyanakkor érvényesül egy hasonló jelenség, amivel egyesek autóknál is szoktak érvelni. Talán nem használjuk ki a teljesítmény 100 %-át, de amit sima járatáson kapunk, az egy más minőségű hangélmény ahhoz képest, mintha egy alacsonyabban paraméterezett eszközt kellene a határaihoz közelebb pörgetni. De csak a wattszámnál lehorgonyozni még korai lenne.
A TEAC HA-507 analóg erősítő áramkörét magas sávszélességre és alacsony torzításra tervezték. Teljesen szimmetrikus, kettős monó felépítésű. A leírásból az derül ki, hogy eredetileg hagyományos hangsugárzók hajtására tervezték, de mérnökei úgy ítélték meg, hogy ezt a részletességet és erőt (bármilyen) fejhallgatóval lehetne kamatoztatni. A gyártó páratlan zenei hangzást ígér, amit akkor lehet igazán csúcsra járatni, ha szimmetrikus jelutat alkalmazunk. Utóbbi esetén aktív földelésre kapcsol az áramkör, ilyenkor a föld jelszintjét nulla voltra vezérli.
Funkciók áttekintése
A TEAC különböző környezetekhez javasolja eszközét. Opcionális jelforrásnak az UD-507-et jelöli meg termékleírásában, de természetesen bármilyen, felhasználó által választott, analóg kimenetű alternatíva szóba jöhet. Arra is van lehetőség, hogy a HA-507-et előerősítőként alkalmazzuk. A rendelkezésre álló RCA vagy XLR kimenetekről tudunk küldeni jelet aktív hangfalaknak, vagy külső végerősítőnek (a gyártó ehhez AP-505 nevű termékét javasolja), ami hagyományos hangsugárzókat hajt.
A legtöbb eddig kipróbált fejhallgató erősítőn általában analóg és digitális bemenetekkel találkoztunk. A HA-507 összesen négy analóg bemenetet (2 pár XLR, 2 pár RCA), ami az előbb említett kimenetekkel egy "színes" környezetbe való beillesztést tesz indokolttá, illetve ilyenkor jobban kihasználhatjuk a magas összegért nyújtott szolgáltatást.
A hangerőszabályzó mellé egy mechanikus balansz beállító is került, továbbá a fő jelszintet (gain) három állású kapcsolóval tudjuk módosítani. Infravörös távvezérlő is része a csomagnak, mely a széles átlagtól eltérően nem egy koppintott Apple TV távirányító benyomását kelti, hanem teljes méretű, elegánsabb megjelenésű.
Küllem
A TEAC HA-507 kissé ipari jellege sugallja a TEAC testvérmárkájának (Tascam) professzionális arculatát, de közben a szálcsiszolt fém előlap és a robusztus lábak is egy időtlen, szoborszerű tárgyat eredményeznek. Korábbi cikkekben már méltattuk az 500-as széria formatervét, így most csak egy szóval jellemezzük: szép. Egyszerűen jó ránézni, a japán aprólékosság minden szögből visszaköszön rajta. A fotók is árulkodnak, de még jobb élőben megtapasztalni, ahogy a különböző gombokat kattintjuk, forgatjuk és azok simasággal, vagy éppen műszer jellegű határozottsággal reagálnak.
Adottak a termékcsalád többi tagján is alkalmazott részletek: fel és le billenthető, fém főkapcsoló, kitűnő minőségű fém bemenetválasztó és jelszint vezérlő (hangerő szabályzó), valamint a szálcsiszolt alumínium fémház. Nálunk a fekete vendégeskedett, de létezik ezüst (natúr alumínium) kiadás is. Az éppen használt bemenetet borostyánsárga LED mutatja, ugyanilyet helyeztek a hangerő szabályzó fölé is, az csak akkor világít, ha némítva van az elektronika, vagy éppen a jelszintet (hangerőt) változtatjuk a távvezérlőről. Sötét szobában nem kell bámulni a potmétert, hogy vajon tényleg elfordult-e, ez szerintünk elmés elgondolás.
A hátsó oldal nem kevésbé rendezett. A jobb és bal oldali ki, illetve bemeneteket egyértelműen elkülönítették, jól olvasható felirat mutatja az összes csatlakozó rendeltetését. Érdekességként meg kell említeni, hogy automatikus kikapcsolást és pass through (jeláteresztés) módot is lehet aktiválni két apró kapcsolóval. Utóbbi akkor hasznos, ha már eleve rendelkezünk egy előerősítővel (vagy bármilyen előerősített kimenetes hifi eszközzel) és a HA-507-et csak úgy kívánjuk hozzáilleszteni, mint egy fejhallgatós végfokot. Ilyen lehetőséggel sem gyakran találkozni fejhallgató erősítőn.
Használat közben
A hivatalos magyarországi forgalmazó sok időt biztosított a TEAC HA-507 kipróbálására (amiért utólag is köszönet jár), mégsem lehet azt állítani, hogy minden lehetséges szempontból kiismertük az eszköz tudását. Tudtuk volna használni teljesen analóg rendszerben egy (akár szimmetrikus kimenettel rendelkező) vinyl lemezjátszóval és phono előerősítővel. Dönthettünk volna úgy is, hogy csak előerősítőként illesztjük be egy aktív hangsugárzó vagy végerősítő mögé. Mi elsősorban a fejhallgató erősítő részre voltunk kíváncsiak, ezért a TEAC egyik javaslatát követve, UD-507-et alkalmaztunk forráseszköznek. A teljes rendszer így nézett ki:
Forrás: TEAC UD-507, RME ADI-2 DAC
Tápelosztó: Atlas Eos 4.0em
Tápkábel (minden eszközhöz): Atlas Eos 2.5em
Analóg (XLR) összekötő kábel: LessLoss C-MARC
USB kábel (Mac és UD-507 közé): AudioQuest Carbon
Fejhallgató: Sennheiser HD 800 S, Meze Empyrean II
A TEAC HA-507 gondtalanul működött. Huzamosabb idő után kissé átmelegedett a készülékház közepe, de nem aggasztó mértékben. Nem volt mód ezt tudományosan bebizonyítani, de szubjektív véleményünk szerint akkor szólt a legszebben, ha adtunk neki legalább fél óra "bemelegítési" időt. A leírás ajánlása szerint először mindig teljesen letekert "hangerő" mellett kapcsoltuk be az elektronikát. A forrás és kimenet kiválasztása után következett csak a hangosítás. Érdemes ezt szokássá tenni, mert egy feltekerve felejtett potméter nem kis ijedelmet tud okozni, főleg, ha valami zúzós műsorral nyitunk.
Hangminőség
A HA-507 magas árát nem azzal bizonyította, hogy "szépen szólt", hanem hogy nem volt "saját" hangja. Rendkívül tisztán továbbította az UD-507 felől érkezett jelet. A zenei részleteket kifogástalan pontossággal megőrizte. Itt viszont rögtön le kell szögezni valamit, ami elsőre különösnek tűnik, de közben logikus. Aki csak az UD-507 hangját kívánja magasabb szintre emelni, a HA-507 által nem "ég és föld" szintű különbséget tapasztal majd. Mi legalábbis főleg apró eltéréseket vettünk észre, de megnyugtatásul hozzá kell tenni, hogy a HA-507 javára. Utóbbi nem azt jelenti, hogy a HA-507 nem volt elég jó, hanem hogy az UD-507 már eleve egy kimagaslóan magas mércét, bravúros hangminőségbéli szintet ütött meg, a saját fejhallgató erősítőjével is.
Félig az előző gondolathoz kapcsolódik, hogy saját referencia RME ADI-2 DAC FS DA konverterünket is kipróbáltuk forrásként. Részletgazdagsága megmaradt rendkívüli szinten, bár precíz, stúdiós jellege kissé szárazabb és technikaibb módon mutatott egyes részleteket. A TEAC UD-507 önmagában egy kerekebb és hajszálnyit természetesebb hangtónust tett lehetővé, mint a HA-507-essel kiegészített RME. Másszóval hiába miénk a világ összes pénze, ha a forrás felől érkező hangban van bármilyen számunkra nemkívánatos összetevő, a high end fejhallgató erősítő nem fogja azt megszépíteni. Éppenséggel az egyenes, őszinte karakter, amivel elismerést szerzett tesztalanyunk.
A HA-507-nek elméletben annyi feladata volt, hogy a DAC-ból (vagy bármilyen más forrásból) kijövő analóg jelet ne rontsa el. Ezt az elvárást tökéletesen teljesítette. Amiben még tovább tudta fokozni az UD-507 hangminőségét, az a hajszálnyit jobb hangsáv szétkülönítés, enyhén mélyebb atmoszféra megjelenítés és tovább finomított mikrodinamikus árnyalás volt. A jól ismert tesz zenék hallgatása során ezáltal egy árnyalattal mélyebb zenehallgatási élményt kaptunk és a fő tónusok, élvonalak, kontúros részletek kissé lazább, természetesebb módon jelentek meg.
Cassandra Wilson - Red Guitar c. művének hallgatása közben végletekig lecsupaszított, zsigeri szinten kaptuk meg az alapvető és lényegtelennek tűnő részleteket is. A hangszer hangoktól kezdve az énekesnő minden lélegzetéig, a teljes zene átjött teszt fejhallgatóinkon keresztül. Semmi nem hiányzott azt leszámítva, hogy a mű fejben és nem a szoba légterében bontakozott ki. Teljes evidenciával különültek szét a hangszerek, miközben az atmoszféra és mélység természetesen, felesleges színezés és élezés nélkül adott plusz élményt a központban lévő énekhez, gitárhoz.
Vivaldi - Négy Évszak c. klasszikusát hallgatva (Claudio Abbado, Gidon Kremer és az LSO közreműködésével) zseniális jelenlét érzetet kaptunk, olyan levegős és gyors ábrázolással, ami kiválóan elhitette velünk, hogy az élő zenekart hallottuk játszani. Csukott szemmel azonnal el tudtunk merülni az érzelmes hegedűjátékban, az élénk átvezetők, heves csúcspontok nagy dinamikai keretek között bontakoztak ki, így a dráma, súly és ütőerő sem maradt el.
Végszó
A TEAC HA-507 összességében totálisan transzparens hangot nyújtó fejhallgató erősítő, egyenes és színezéstől mentes karakterrel. Fegyelmezett, egyenes karaktere által kitűnően rámutat minden zenei mélységre, ha ehhez megfelelő forrással rendelkezünk. Más szóval a HA-507 csak félsiker, a küldő félnek is meg kell ütnie egy szintet, hogy elhiggyük, a zene teljes mélységét kapjuk. Mint minden high end termék esetében, szubjektív, hogy kinek éri meg a viszonylag magas árán, mely e sorok írásakor 850 ezer forint. Ha a leendő tulajdonos kizárólag UD-507 hangminőségének fokozására vásárolná meg (amire egyébként alkalmas), akkor nem fogja kihasználni a termék tudásának nagyobb hányadát. Másfelől UD-507 tulajdonosoknak a kábelezés és tápellátás prémium szintű megvalósítása is tud akkora (ha nem nagyobb) előrelépést hozni, mint hogy a TEAC DAC-ja helyett a HA-507 kimenetére bízzuk a hajtást.
Egészen más a helyzet akkor, ha több forrással is rendelkezünk. A szóban forgó termék négy fizikai bemenetet is nyújt, vonalszintű hátsó kimenetek szintén találhatók rajta, emellett támogatja a valós szimmetrikus jelutat. Ha előerősítőnek használjuk, vagy különböző referencia fejhallgatókkal és forráseszközzel rendelkezünk, jobban ki lesz használva a szolgáltatáscsomag, érdemesebbé válik a befektetés. Fejhallgatóból tökéletes lehet bármilyen zászlóshajó mellé, legyen az egy Focal Utopia, Meze Empyrean II, vagy akár egy final D8000 Pro Edition. Ennyire kiemelkedő hanghűségű fejhallgató erősítő hosszú ideje nem járt a szerkesztőségben. Az első öt másodperc és első öt nap után is ugyanez volt sziklaszilárd meggyőződésünk.
