Atlas Element Achromatic 2.0 és Hyper Achromatic 2.0 hangfalkábel teszt
2024. január 18., csütörtök, 13:00
Atlas audio hifi kábel hangfalkábel Atlas kábel audio kábel hifi kábel kábel teszt hangfalkábel teszt
Sok lelkes hangrendszer tulajdonos fejében motoszkál egy kisbogár. Ha már hazakerült az álomkategóriás hangfalpár és erősítő, mindenkinek jogos vágya, hogy a lehető legjobb hangminőséget kapja belőlük. Ahhoz, hogy egy sztereó vagy házimozi lánc felfedje a benne lévő potenciált, nem kell feltétlenül leváltani az eleve prémium tudású hangsugárzót vagy elektronikát. Legtöbb esetben már a kábelek cseréje rámutat, hogy mire képes valójában a rendszer. Ezúttal a skót Atlas cég felső-középkategóriás kábeleivel ismerkedtünk.
Egyenesen Skóciából
A legtöbb kábelgyártó (vagy azért, mert túl kicsi saját üzem fenntartásához, vagy pedig már olyan nagy mennyiségben kell előállítania, amire házon belül nincs kapacitása) keleten gyártatja termékeit. Néha még ennél is kényelmesebb és költséghatékonyabb egy külső gyártó eleve kész, már megtervezett kábelét, csatlakozóját választani és átcímkéztetni. Az Atlas különlegessége, hogy mai napig független cég, székhelye az Egyesült Királyságban található. Néhány kivételtől eltekintve minden terméküket házon belül tervezik és készítik. Asimi és Mavros high end szériás kábeleik világszinten taroltak a nemzetközileg publikált írások és felhasználói visszajelzések alapján. Bízunk benne, hogy azokról is közölhetünk cikket a jövőben, de hogy ne szaladjunk annyira előre, ismerkedésünket a cég kisebb, modelljeivel kezdjük.
Element és Hyper jellemzők
Az Atlas kínálata analóg és digitális összekötőket egyaránt tartalmaz. Hangfalkábeleken kívül koaxiális, USB, Ethernet, HDMI, DIN és tápkábel ugyancsak részei a felhozatalnak. Az Element és Hyper, mint szérianév, a hangsugárzó kábeleken kívül más kategóriákban is fellelhető. A felhasználó így következetesen építhet egységes karakterre, illetve szinergiára, amennyiben komplett hangrendszeréhez Atlas kábeleket szeretne alkalmazni.
Az Element és Hyper nevében szereplő 2.0 számozás a vezető keresztmetszetre (2 négyzetmilliméter) utal. Ettől vastagabb kiadás is kérhető, hangzásigénytől és hossztól függően. A fotókon jól látható, hogy mindkét kábel ugyanúgy Achromatic Z banándugóval szerelt. Ez a berillium anyagú csatlakozó kis tömegű, aranyozott és forrasztásmentes. Ránézésre úgy tűnik, hogy préselő eljárással rögzítették. Az alapértelmezett banándugós helyett igény szerint kérhető OFC sarus végződés is, amennyiben a vásárló előre jelzi szándékát. Az Element és Hyper hangfalkábelek egyaránt kaphatók méterre vágva, tetszőleges hosszúságban is, ami egyedi installáció, házimozi rendszer esetén jelenthet előnyt.
A vezető mindkét kábelben OFC (oxigénmentes réz). Az Element polietilén, a Hyper pedig Teflon szigetelésű. Árak tekintetében, e sorok írásakor 90 000 Ft/160 000 forintért kaphatók a gyártó által készre szerelve, 2 méteres (egy pár hangfal szimpla bekötésére való) kiszerelésben. A további méretek és szériák árai megtalálhatók a hivatalos forgalmazó (ART OF SOUND Hungary) webshopjában.
Tesztkörülmények
Kritikus meghallgatás előtt mindkét hangfalkábelt beillesztettük saját rendszerbe és körülbelül egy héten át járattuk a komplett láncot. Az Element kábelt úgy jellemezte honlapján az Atlas, mint "ideális első frissítést". Mi ezt úgy értelmeztük, hogy annak, aki az általánostól magasabb szintet szeretne és a rendszerét tovább finomítaná, először ezt érdemes kipróbálnia. Így abszolút indulásnak saját PVC szigeteléssel és fonott OFC rézvezetővel rendelkező KáCsa KCE-FLW25 kábelünket vettünk alapul (készre szerelve kb. 30 000 forint, hosszúságtól és dugóktól függően).
Elindítottuk a The Dave Brubeck Quartet - Take Five, Cassandra Wilson - Red Guitar c. számok hdtracks.com-ról származó, 24 bites kiadásait. Az első perc után következett egy FLW25 - Element, majd Element - Hyper csere. Ezt követően számot léptettünk és visszafelé is elismételtük a cserélgetést. A szubjektív tapasztalatok közül csak olyan hangzással kapcsolatos változásokat jegyeztünk fel, amelyeket azon nyomban és a legcsekélyebb bizonytalanság nélkül érzékeltünk. A teszteléshez használt hifi rendszer az alábbiakból állt:
Hangfal: Atlantic Technology AT-1
Erősítő: Rotel RA-1572 MKII
Lejátszó: Naim NDX 2
Tápelosztó: IsoTek V5 Sirius
Tápkábel (a lejátszó és erősítő számára): Atlas EOS 2.5em (teszt hamarosan)
Összekötő kábel (Naim és Rotel között): Atlas Alisa RCA Grun földeléssel (teszt hamarosan)
Saját "alap" kábel alkalmazása során a rendszer kellemes általános karaktert nyújtott, de a zenészek közti szeparáció és az atmoszféra átadása csekély mértékű volt. Hiányoltuk a befelé irányuló mélységet és színpad tagolást. Ez hiányérzetet okozott, ismerve az NDX 2 értékét és tudását. A KCE-FLW25 nem okozott bántó éleket, de Dave Brubeck cintányérját cserébe túllágyította. A nagybőgő szép, fülbemászó tónusokkal jött át, a hangulati elemeket hallottuk, de a hangszerek nem váltak le a hangsugárzók tengelyéről. Előnyös az ilyen kábel belépőszintű hifi rendszereknél, azokon belül is fényesebb karakterű dobozok csillapítására. A teszteléshez összeállított szettet azonban egyértelműen visszafogta.
Ahogy bekövetkezett az Atlas Element hangfalkábelre történő váltás, az "induló" KCE-t csendes mosollyal kiszedtük az állvány mögül és visszahelyeztük a fiókba. Atlasra váltva rendszerünk hangkaraktere kétségtelenül frissebb volt, élőbb és mozgalmasabb térrel. Az ének közvetlenebben úszott elő és tágasabb mezőt öltött. A hangszerek térbeli elhelyezése pontosabb volt és a háttérben ritmust játszó gitár is szebben elkülönült Cassandra Wilson művében. A zenészek között továbbra is elviseltünk volna további szeparációt, de legalább megszűnt a fapados kábelnél tapasztalt mosott, összesűrített színpad érzet. Az énekhang még mindig inkább a hangfalakból és azok közül érkezett, de a harmonika és jazzgitár egyértelműen kijjebb tolódott a vízszintes síkon, tovább a dobozok tengelyénél. Dave Brubeck számát hallgatva a cintányér gazdagabb textúrával szólt és a szaxofon jobban középre irányult. Az Atlas Element Achromatic 2.0 megőrizte a rendszer barátságos, közvetlen karakterét, de közben segítette a 24 bites zenék felbontását, a sztereó színpad részleteit hatékonyabban megjeleníteni. A sztereó középpont stabilitásában még továbbra is lappangott bennünk hiányérzet. A szaxofon nem teljesen szemből szólt és a nagybőgő textúrája kissé felszínesnek bizonyult. Három fő előnyt hozott a vékony fehér Atlas kábel: nagy vonalakban helyreigazította az elmosott színpadot, hallhatóvá tett néhány fontosabb mikro-dinamikus részleteket és frissebben továbbította a magashangokat, mint a kezdő kábel. Elérkezett az idő, hogy az Element helyét felváltsa fekete nagytestvére.
Öt másodpercen belül világossá vált, hogy a teszt rendszer képességeinek zavaró hiányérzet nélküli megjelenítéséhez minimum Atlas Hyper Achromatic 2.0 szintű hangfalkábel kellett. A teflonalapú szigeteléssel készített tesztalany egyértelműen finomabban közölte a gitárpengetéseket és végre lehámozta az énekhangot a dobozok síkjáról. Az Element esetében még az énekesnő sávja kissé rátapadt a dobozokra. Egyenesen előre fókuszálva, csukott szemmel Wilson kellemes orgánumát egyértelműen szemből, középirányból kaptuk a Hyper beillesztése után. Az AT-1 dómsugárzója hozta azt a lazább, levegősebb felbontást, amihez az elmúlt évek során hozzászoktunk. A Take Five legelső cintányérütése máris konkrétabb és precízebb ábrázolást kapott. A dob szebben átúszott balról jobbra, a szaxofon dinamikája kitágult, a zongora pedig háttérbe simult és finoman integrálódott a bőgő mellé. A basszus kevésbé volt puffadt és vastag, mint a KCE-FLW25 vagy Element hangfalkábelekkel.
Záró gondolatok
Az Atlas Element Achromatic 2.0 kellemes továbblépés azoknak, akik audiofil hangsugárzóval rendelkeznek és a teljesen alapszinttől jobbra váltanának. Segít rámutatni a hangszerek alapvető irányára, konkrétabb érzetet ad a virtuális középpontnak. Mikro-dinamikában és hangsugárzóról leváló részletekben még nem igazán ügyes, de érdemes szem előtt tartani, hogy ez még csak az Atlas induló szériája. Egy teljesen mezei opcióhoz képest tagoltabb, nem bánt, nem színez, de rutinos, gyakorlott fülű audiofilek számára szerintünk még kevés.
A teszthez használt hangrendszer felbontását kétségtelenül jobban megkaptuk, ahogy az Atlas Hyper Achromatic 2.0-ra váltottunk. A térmélység és a hangszerek finom, jellegzetes motívumai egyértelműen tisztábbak és szabadabbak voltak e hangfalkábellel. A PTFE szigetelés jobban befolyásolta az eredményt, mint feltételeztük. Az Element Achromatic 2.0 esetében még nem kaptunk választ arra, hogy mitől különleges az Atlas. A transzparenciát hozó Hyper Achromatic 2.0-t viszont már nem akartuk kivenni a rendszerből! Hamarosan jelentkezünk újabb Atlas kábel tesztekkel!
Atlas Element Achromatic 2.0 hangfalkábel
Műszaki adatok
Vezető: | 6n tisztaságú, 2 mm2 OFC (oxigénmentes réz) |
Szigetelés: | magas sűrűségű polietilén (PE) |
Csatlakozó: | Achromatic Z banándugó |
Ár (a cikk megjelenésekor): | 90 000 Ft (2 méteres gyárilag készre szerelt kábel) |
Forgalmazó: |
ART OF SOUND Hungary Kft. |
Webshop: | myhifi.hu |
Szubjektív vélemény
Hangminőség: | |
Kivitel: | |
Ár/érték arány: |
Atlas Hyper Achromatic 2.0 hangfalkábel
Műszaki adatok
Vezető: | 6n tisztaságú, 2 mm2 OFC (oxigénmentes réz) |
Szigetelés: | PTFE (Teflon) |
Csatlakozó: | Achromatic Z banándugó |
Ár (a cikk megjelenésekor): | 160 000 Ft (2 méteres gyárilag készre szerelt kábel) |
Forgalmazó: |
ART OF SOUND Hungary Kft. |
Webshop: | myhifi.hu |
Szubjektív vélemény
Hangminőség: | |
Kivitel: | |
Ár/érték arány: |
További cikkek: