Naim StageLine MM és MC phono előerősítő teszt

2019. július 24., szerda, 18:30

Naim StageLine audio hifi erősítő előerősítő előfok phono vinyl phono előfok Naim StageLine Naim phono Naim teszt phono teszt phono előerősítő teszt

A Naim bár lemezjátszókat nem gyárt, mégis kiemelt fontosságot tulajdonít a vinyl lemezek tökéletes megszólaltatásának. A kifejezetten high end kategóriát képviselő SuperLine árához képest olcsóbban megvásárolható StageLine szériát teszteltük és kifejezetten kellemes élményben volt részünk.

Bevezetés, kinézet és beüzemelés

A Naim StageLine phono előfokok MM és MC hangszedőkhöz is kaphatók, ám egy készülék csak az egyik felépítést támogatja, azaz ha MM és MC hangszedőkkel is szeretnénk hallgatni kedvenc lemezeinket, akkor mindkét modellt meg kell vásárolnunk. Ez a filozófia elsőre profithajhászásnak tűnhet a Naim részéről, hiszen ma már a legtöbb előfok támogatja az MM és MC hangszedők használatát is. A Naim-nek azonban helytálló érve van amellett, hogy így gyártja ezeket a készülékeket: a mindkét típusú hangszedőt támogató modellek esetében mindig valamilyen kompromisszum árán oldható meg az univerzalitás. A Naim - főleg high end termékeket előállító gyártóként - nem feltétlenül engedhet meg magának kompromisszumokat, ennélfogva inkább az egy előfok, egyféle hangszedőtípus elvet követi. Ennek a filozófiának is megvannak a maga komoly előnyei a hangzáson túlmenően, ezekről nemsokára szót ejtünk. Lássuk viszont először a készülékek kinézetét!

Naim StageLine phono előfok

A Naim-re jellemző spártai egyszerűségű dizájn a StageLine előfokok esetében is megmutatkozik: egyszerű, fekete fémház, melynek előlapján egyetlen zöld színű LED, míg hátulján egy sztereó RCA bemenet, egy földelés csatlakozó és két, a Naim készülékekhez tervezett DIN aljzat található. És ezzel vége, se gombok, se beállítási lehetőségek, se semmi más. Ez eleinte kétségeket vethet fel, de hamar kiderül, hogy nincs is szükség másra. A StageLine előfokok ugyanis a rajtuk lévő DIN csatlakozón keresztül kapnak tápfeszültséget, ami további Naim eszközökből származhat. Az előbbi profit típusú kétségünkre azonban most visszatérünk, hiszen részben emiatt a StageLine előfokok kizárólag kompatibilis Naim erősítőkhöz csatlakoztathatók, nincs lehetőségünk másmilyen végfokkal használni azokat. A speciális DIN kábel ára sem kevés, a szükséges SNAIC névre hallgató kábel ára majdnem hetvenezer forint. Ezt a költséget mindenképpen érdemes figyelembe vennünk vásárlás előtt, de elöljáróban annyit elmondhatunk, hogy a kábel nem okoz csalódást hangzás terén, sőt.

Naim StageLine phono előfok hátlap

Fentiek miatt a beüzemelés nem lehetne egyszerűbb: csatlakoztatjuk lemezjátszónkat az RCA, erősítőnket a SNAIC kábel használatával, valamint rögzítjük a lemezjátszó földelőkábelét. Ennyi. Nincs beállítás, nincs hangszedő-specifikáció keresgélés, kísérletezés, hogy milyen beállítás lenne a legjobb az aktuális hangszedőhöz vagy lemezhez, a Naim StageLine mindent elvégez helyettünk.

A kábelek csatlakoztatásakor komoly ijedtség lett úrrá rajtunk, mivel mindkét készülék hátlapja elmozdult a nyomkodás hatására, majd visszaállt eredeti helyére, így azonnal gyanítottuk, hogy a tesztezközöket valamilyen sérülés érhette. Egy gyors konzultáció a forgalmazóval viszont világossá tette, hogy ez is a normál működés része, mivel a StageLine belső kialakítása a nemkívánatos rezgések csillapítására hivatott. A belső NYÁK lap és a hozzá csatlakozó hátfal ugyanis olyan rugalmas gumi felfüggesztésekkel került rögzítésre, amelyek lehetővé teszik az elemek kismértékű elmozdulását, így csillapítva az említett rezgéseket. Gyakorlatilag azt mondhatjuk, hogy ezekre függesztve rögzítették a beltartalmat a StageLine házába. Ez bizony olyan egyedi megoldás, amivel mi még nem találkoztunk, reméljük hosszútávon is kellő stabilitást nyújtanak. Mielőtt tesztünk lényegi részére kanyarodnánk, lássuk milyen környezetbe kerültek nálunk a Naim StageLine előfokok.

Naim StageLine phono előfokok

Tesztkörnyezet és tesztzenék

A Naim StageLine előfokok előbb említett csatlakoztathatósága meghatározza a velük használható erősítők körét: Naim modellt kell választanunk, méghozzá olyat, ami rendelkezik a megfelelő, tápellátást is biztosító DIN bemenettel. Esetünkben ez egy nálunk vendégeskedő Supernait2 volt, amit már a high end kategóriába sorolhatunk ára és megszólalása alapján is. Láncunk elejére Roksan Radius 7 lemezjátszó került, MM oldalról Roksan Corus2, míg MC oldalról egy Denon DL-103R hangszedővel. Utóbbi a legendás DL-103 továbbfejlesztett (tuningolt) változata, hangjával igencsak elégedettek voltunk - ezt azonban egy másik tesztünkben fogjuk részletezni. Lemezjátszónkat egy AudioQuest LeoPard hangkar kábellel csatlakoztattuk a StageLine modellekhez, így biztosítva a magas szintű, zavarmentes jelátvitelt. A lánc végén egy pár Monitor Audio Silver 500 hangsugárzó állt, NeoTech NES-3003 II hangfalkábellel csatlakoztatva. Természetesen minőségi kábelezést alkalmaztunk tápkábelek tekintetében is. Így gyakorlatilag a teljes lánc magas minőségű, high end felé hajló alkotóelemekből épült fel, ennek köszönhetően tényleg csak a StageLine előfokokon múlt szereplésük.

Tesztzenék

Tesztzenéinket úgy válogattuk össze, hogy a lehető legtöbb féle stíluson keresztül tegyük próbára a Naim StageLine tudását. Válogatásunkba került a Pink Floyd - Wish You Were Here lemeze, Jean Michel Jarre - Chronology albuma, a DALI aktuális tesztlemeze (ami egyébként is egy kellően eklektikus válogatás, minden esetben remek hangzású zenékkel) valamint Mike Oldfield - Return To Ommadawn lemeze. Mindezek mellett további kedvenceinket is meghallgattuk, nem kis részben azért, mert jelen tesztünk egy idő után önfeledt, szórakoztató zenehallgatásba fordult.

Meghallgatás - Naim StageLine MM

Tesztünket - kellő bejáratást követően - az MM modellel kezdtük. Mivel a lánc további elemeit már többféle előfokkal is meghallgattuk, bőven volt viszonyítási alapunk a StageLine MM megítéléséhez. Eleinte volt bennünk egy kis gyanakvás, mivel semmilyen beállításra nem volt lehetőségünk, de hamar meggyőződtünk róla, hogy erre nincs is szükség. A StageLine-t bármilyen zenével kínáltuk, bőven hozta az elvárt szintet: kellemes, határozottan dinamikus megszólalást nyújtott, nagy térrel, részletező hangképpel. Külön figyelmet fordítottunk a panoráma és a sztereókép tulajdonságaira, mivel előző próbáink során úgy tapasztaltuk, hogy más, hasonló kategóriás előfokokkal a Corus2 nagyon határozottan, és ugyanennyire pontosan szólaltatja meg a sztereókép egyes elemeit és a panorámákat is. A StageLine MM minimum megtartotta ezeket a pozitív tulajdonságokat, talán egy kicsit még meg is növelte az egyébként is nagy teret és biztosak lehettünk benne, hogy mindig minden hang azon az oldalon szólal meg, ahol szólnia kell (ehhez természetesen szükséges volt a hangszedő precíz beállítása valamint a Corus2 25 dB-es csatorna szeparációja is). A térérzetet remekül feldobta a zenéinkben gyakorta előforduló 3D hatás: Jean Michel Jarre lemezének hallgatása közben például sokszor éreztük úgy, hogy a hangok éppen előttünk, a szőnyegen és a dohányzóasztalon táncolnak ahelyett, hogy annak rendje és módja szerint a hangsugárzókból érkeznének. Nem veszítettünk el részleteket sem, viszont ahogy egyre többet járattuk a StageLine MM-et, úgy vált egyre finomabbá hangzása. Ezt különösen a magastartományon figyeltük meg, elsőre fel sem tűnt, hogy kissé szárazabbak és ridegebbek, mint lehetnének, járatás után viszont selymes, minden zavaró fémességtől vagy harsányságtól mentes hangokat kaptunk. Fedettség vagy maszatolás természetesen szóba sem kerülhetett, a teszthez használt lánc minden bizonnyal azonnal és határozottan megmutatta volna, ha a StageLine nem boldogul zenéink részleteivel. Az akusztikus felvételek esetében szinte eltűntek előlünk a hangfalak, minden apró részletet pontosan hallottunk, Mike Oldfield klasszikusgitár játéka esetében még a köröm érintését is a húrokon. A tesztzenék meghallgatása után éppen ezért nem bírtunk magunkkal és még órákig cserélgettük régi vinyl barátainkat, előkerült Rick Wakeman - Criminal Record lemeze, vagy a Dire Straits - Love Over Gold-ja, és Mussorgsky - Egy kiállítás képei is (Ravel hangszerelésében), hogy csak néhányat említsünk. Nem tudtunk olyan lemezt feltenni, amit ne lett volna élmény meghallgatni a StageLine MM-el. Ezután tértünk csak át - a hangszedő átszerelése után - a StageLine MC meghallgatására, ugyanezekkel a zenékkel - kifejezetten kíváncsiak voltunk, hogy mit tud nyújtani az MC hangszedő és a StageLine MC modellje az előző élményhez képest.

Meghallgatás - Naim StageLine MC

Átszerelést és beállítást követően a Denon DL-103R, StageLine MC előfok párossal is meghallgattuk előző tesztzenéinket. Már az első pillanatban nyilvánvalóvá vált, hogy eddig egy dimenzióval kevesebbet kaptunk zenéinkből és láncunkból is. Az MC kiépítés - bár számítottunk rá, hogy tovább fogja emelni az élményt - még minket is meglepett: az az érzésünk volt, mintha láncunk minden egyes elemét egy kategóriával magasabbra cseréltük volna. A tér itt már bőven túlnőtt a kb. 35 m2-es szobánk falain, a dinamika megnövekedett és az egész hangkép mélyebbnek, tisztábbnak és térbelibbnek tűnt. Értelemszerűen megkaptunk minden részletet, amiket eddig is élvezhettünk, csak még pontosabban, még szebben ábrázolva. Viszont az egyes hangszedőkben használt tűk kialakításából adódó különbségek is az MC kiépítés javát szolgálták esetünkben. Ennek oka, hogy a Corus2 MM hangszedő Shibata (quadrohedron) csiszolású tűvel szerelt, ami kifejezetten érzékeny a lemez hibáira, esetleges szennyeződéseire, valamint mindent egybevéve eléggé háklis típus - mindemellett remek hanggal. A DL-103R tűje ezzel szemben egy egyszerűbbnek mondható kúpos kialakítású darab, amivel ezek a problémák nem jelentkeznek. Cserébe - legalábbis elméletileg - a hangzásban kell kompromisszumokat kötnünk, mi viszont ennek éppen az ellenkezőjét tapasztaltuk ezesetben, köszönhetően az MC felépítésnek. Egyébként rendszeresen tisztított, óvott és jól karbantartott lemezeink esetében is kevésbé zajos, pattogásoktól, ne adj' isten, sercegésektől mentes hangot kaptunk, a Shibata tű néha bizony megreccsent egy-egy kisebb porszemtől is. Visszatérve a meghallgatáshoz, rendszerünk hangzása a fotelhez szögezett minket és nem szabadultunk: lemezeink új dimenzióba kerültek eddig talán soha nem hallott dinamikával és részletességgel szólalt meg minden egyes hang, ami rögzítésre került rajtuk. A StageLine előfok ezen a rendszeren - és valószínűleg hasonló kategóriájú, de más felépítésű rendszereken is - érzésünk szerint nem tett hozzá és nem is vett el a hangból; pontosan azt tette, ami a feladata: alacsony szintű jelből magasabb szintűt képzett. Szeretett vinyl hangunkba nem rondított bele semmilyen digitális "mágia" és természetesen nem jelent meg az alacsonyabb árú előfokokra jellemző karcos, kevéssé részletező, vagy fedett hangkép sem.

Az érdekesség kedvéért viszonylag szakmaiatlan, ám annál érdekesebb összehasonlításra adtuk fejünket: a szintén nálunk vendégeskedő Naim NDX DAC-kal is meghallgattuk ugyanazokat a zenéket nagyfelbontásban, mint amiket eddig a vinylről hallgattunk. Ez az összehasonlítás csak azért jött létre, mert gyors fejszámolást követően megállapítottuk, hogy vinyl rendszerünk ára - minden forrásoldali komponenst beleszámítva - körülbelül a kétharmada az NDX árának, hangminőségben (és itt tekintsünk el a vinyl karakter hiányától) viszont közel azonos a kettő. Talán túl merész lenne kijelenteni, hogy ez alapján "megéri" vinylt hallgatni, de kellemes meglepetésnek éreztük, hogy ebben az összehasonlításban is értéket kapunk a pénzünkért, amennyiben szeretünk vinyl lemezekről zenét hallgatni (és vállaljuk az ezzel járó macerát - mi vállaljuk!).

Naim StageLine phono előfok

Összegzés

A Naim StageLine sorozatú MM és MC előfokjai kifejezetten minőségi megszólalást kínálnak, de csak házon belüli egyéb komponensekkel használhatók. Kinézetükre a spártai jelzőt is barokkos túlzásnak tekinthetjük, ugyanakkor az anyaghasználat és a megépítés minősége csak fokozza a minőségérzetet, valamint a gyakorlat azt mutatja, nincs is szükség másra, mint amit a StageLine kínál. Az MM és az MC modell is egyértelműen kimagasló hangzást nyújt, és nagyon plasztikusan megmutatja az MC hangszedők dinamikai és egyéb, hangzásbéli előnyeit az MM-ekhez képest. Ezeket mindenképpen Naim komponensekből összeállított rendszerekhez ajánljuk, viszont ha kedveljük a márkára jellemző hangot és rendszerünk összértékét valahol 2 és 3 millió forint között határoztuk meg, akkor mindenképpen érdemes kipróbálni ezeket a remek előfokokat. Egy bizonyos rendszer és hangszedő kategória alatt természetesen nincs értelme a beruházásnak, hiszen a StageLine előfokok a szükséges SNAIC kábellel együtt a 240 ezer forintos árat súrolják. Mivel viszont kifejezetten neutrális megszólalásúak, alacsonyabb kategóriában nem biztos, hogy azt az élményt nyújtják, mint a jelen tesztünkhöz használt rendszerben.

Összességében kifejezetten elégedettek voltunk a Naim StageLine phono előerősítőkkel, kipróbálásukat minden Naim rajongó vinyl barátnak melegen ajánljuk!

A CIKK MÉG NEM ÉRT VÉGET, KÉRLEK LAPOZZ!

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a marketing@av-online.hu címre.