FiiO K5 Pro fejhallgató erősítő és DAC teszt

2020. május 11., hétfő, 16:45

FiiO audio hifi erősítő fejhallgató hifi erősítő fejhallgató erősítő FiiO erősítő erősítő teszt FiiO teszt FiiO fejhallgató erősítő fejhallgató erősítő teszt FiiO erősítő teszt FiiO fejhallgató erősítő teszt

A FiiO 2010-óta szerepeltet a kínálatában asztali célra szánt fejhallgató erősítőt. A nagyon várt K5 Pro a negyedik generációt képviseli ebben a kategóriában, így megnéztük, hogy a 2019-es verzió mennyire képes kiszolgálni a mai igényeket.

Előzmény

A FiiO asztali erősítőinek a története egészen 2010-ig nyúlik vissza, akkor jelent meg az E9, ami kifejezetten asztali eszközként lett pozícionálva a gyártó kínálatában. Az akkori koncepció eléggé egyedi volt, egyszerű fejhallgató erősítő, ami a beépített dokkolóba helyezett eszközzel lett DAC-képes. Ekkor ez a FiiO E7 mobil USB DAC és fejhallgató erősítő volt. Az elképzelés életképességét bizonyítja, hogy az erősítő 2012-ben frissítésen esett át, ahol kisebb módosításoktól eltekintve maradt az eredeti forma és dokkoló elv. A harmadik generáció 2016-ban érkezett, itt már jelentősen áttervezett külső és belső módosításokat kaptunk. A K5 néven szereplő erősítő ugyancsak nem tartalmazott DAC modult, mint az elődök. A konvertáló képességet itt is dokkolóval oldották meg, de már képes volt fogadni a FiiO akkor X-néven futó lejátszó sorozatát is. Az X1 első generációs lejátszó ugyan működött a dokkolóval, de mivel nem tartalmazott DAC-ot, így csak egy fejhallgató erősítővel kombinált lejátszót kaptunk. A nagyobb, X3, X5, X7 modellek teljes értékű konverter funkciókkal rendelkeztek, így akár számítógépről is hallgathattuk kedvenceinket a K5-ön keresztül.

Aztán eljött 2019 és eljött a 4. generációs asztali erősítő és DAC, a FiiO K5 Pro.

FiiO K5 Pro FiiO K5

Küllem

A FiiO K5 Pro első ránézésre a dokkoló hiányától és a fekete színtől eltekintve szinte megegyezik az előd, K5 modellel. Ugyanaz a ház, ugyanazok a kapcsolók, potméter és a 6,3 mm-es fejhallgató Jack aljzat. A lényegi változás a gépháztető alatt és a hátlapon található. A K5 Pro-val a FiiO szakított a 10 éven át tartó dokkoló/erősítő kialakítással, ennek oka lehet a mostanra lassan átláthatatlan zenelejátszó kínálat, ahol egyszerre megtalálható az USB-C és a micro USB csatlakozós lejátszó is. A FiiO X7 Mark II típustól eltekintve az X sorozat tulajdonképpen megszűnt, így már érthető a K5 Pro-nál a dokkoló elhagyása. Akkor mi szükség volt erre a frissítésre? A FiiO-nál úgy érezték, hogy lennie kell a kínálatukban egy kezelhető méretű asztali fejhallgató erősítőnek, ami képes meghajtani akár a 300 ohmos fejhallgatókat is. Mivel a zenei források nagyon nagy része manapság a számítógép, így elengedhetetlen volt egy beépített DAC megléte is. Mivel jelenleg a FiiO-nál koncepció az éppen futó modellek korszerűbbé tétele és Pro névvel való ellátása, így kézenfekvő volt az előd, K5 ráncfelvarrása.

FiiO K5 Pro fejhallgató erősítő

Az előlap szinte változatlan, balra a bemenetválasztó és a jelszint állító billenő kapcsolók, középen a nagyméretű bekapcsoló és hangerőszabályzó gomb körkörös LED világítással, ami a mintavételezéstől függően más-más színű (48 kHz vagy alacsonyabb - kék, 48 kHz vagy nagyobb - sárga, és DSD esetén zöld) valamint jobb oldalon a 6,3 mm-es fejhallgató Jack aljzat. A matt fekete készülékház tetején hiába keressük a K5-nél megszokott dokkoló aljzatot, csak egy Hi-Res Audio embléma és a FiiO logó található rajta. Tartozékként kapunk a külső tápegység mellé egy USB A-B kábelt, négy szilikon tappancsot és egy 6,3-3,5 mm-es Jack átalakítót.

FiiO K5 Pro fejhallgató erősítő hátlap

Technológia

Az izgalmas dolgok a hátlapon kezdődnek. Ami nem változott, az a külső táp aljzat, az USB-B csatlakozó, az analóg RCA ki- és bemenetek. Ami viszont újdonság, az az optikai és digitális koaxiális bemenet megléte. Így a FiiO K5 Pro már teljes értékű DAC és fejhallgató erősítő analóg és digitális audio bemenetekkel, valamint USB aljzattal számítógépes használathoz. Számítógépes környezetben a támogatott USB driverek: ASIO/KS/DS/WASAPI/DSD DOP (natív). Az új funkciókhoz igazították a belső tartalmat is, az újonnan bekerült DAC funkció ellátásához. A digitális/analóg átalakítás az AK4493 chip feladata, 768 kHz/32 bit felbontással és DSD512 támogatással.

FiiO K5 Pro AKM AK4493EQ

Az USB dekódolást az XMOS XUF208 chipre bízták. Ami az elődből megmaradt, az az erősítő OPA1642 + TPA6120 konfiguráció, amely sok dicséretet kapott nagy teljesítményének és semleges hangolásának köszönhetően. Az újonnan fejlesztett ADC hangerőszabályzóval és a társított NJRC NW1195A erősítő chip alkalmazásával ultra alacsony -118 dB kimeneti zajt produkál és képes 0,5 dB-es lépésekben változtatni a hangerőt.

FiiO K5 Pro OPA1642

Az előd, K5 modellnél sem volt szimmetrikus fejhallgató kimenet, de ott az analóg kimenetet szimmetrikusan oldották meg, így egy XLR-Jack kábellel csatlakozhattunk az erősítőnkhöz. Igaz, a digitális/analóg átalakítást a dokkolóba helyezett X sorozatú lejátszó végezte. A K5 Pro szerintünk megérdemelt volna egy kettős DAC-ot és 2,5 vagy 4,4 Pentaconn csatlakozós fejhallgató Jack kimenetet. Talán a koncepció az volt, hogy így még van egy frissítési lehetőség a típusban, bár a fórumokon már elindult egy hír a hamarosan érkező K7-ről. A K5 Pro ízig-vérig asztali modell, ez kiderül a méretéből, a hálózati tápellátásból és a Bluetooth funkciók hiányából. Ha fülhallgatót akarunk csatlakoztatni, használnunk kell a 3,5 mm-es Jack adaptert. Érdemes szót ejteni a tápellátásról. A K5 Pro külső, 15 V-os tápegységgel rendelkezik. Így akik késztetést éreznek a hang még finomabbá tételére, lehetőséget kapnak így a tuningolásra a táp ízlés szerinti cseréjével.

FiiO K5 Pro fejhallgató erősítő hátlap

Beüzemelés

A beüzemelés tulajdonképpen a számítógépes csatlakozást jelenti, ami a hagyományos asztali DAC-oknál megszokott USB-A – USB-B kábellel történik. Ahhoz, hogy a K5 Pro tudjon kommunikálni a számítógéppel, szükséges a FiiO Support oldaláról letölteni az USB drivert. A telepítés után a K5 Pro készen áll a használatra. Ha nem számítógépről akarunk zenét hallgatni, még egyszerűbb a dolgunk, elég csak a forráskészüléket csatlakoztatnunk az erősítőhöz analóg RCA, vagy digitális optikai/koaxiális csatlakozóval. Értelemszerűen analóg csatlakozás esetén nincs jelfeldolgozás, csak erősítés. Érdemes figyelembe venni, hogy bemenet választó "S" állásában (SPDIF) a digitális bemeneteket egyszerre aktiváljuk, így nem választható külön az optikai vagy a koaxiális bemenet. A Gain kapcsolóval három állásban tudjuk a fejhallgatónk impedanciájához illeszteni az erősítő teljesítményét.

FiiO K5 Pro Audio-Technica ATH-MSR7se

Hangminőség

A FiiO K5 Pro meghallgatásához asztali számítógépet használtunk foobar2000 lejátszóval, valamint laptopot TIDAL alkalmazással. Mindkét számítógépen Windows 10 operációs rendszer futott. Az analóg és a digitális bemeneteket FiiO X7 Mark II zenelejátszóval próbáltuk ki, mivel ennek a kombinált kimenete mindhárom módban kiválasztható.

A teszt során az Audio-Technica ATH-MSR7SE zárt fejhallgatót, valamint a FiiO F9 PRO három hangszórós fülhallgatót használtuk.

FiiO K5 Pro fejhallgató erősítő FiiO X7 MarkII

Max Cooper - Yearning for the Infinite

Max Cooper bonyolultan részletes kísérleti techno-t állít elő. A 2000-es évek végén debütált egy aprólékosan megtervezett Tech-House EP sorozattal. Zenéjét magával ragadó, háromdimenziós audiovizuális show kíséri.

Az első hangok megszólalásakor érezhető volt az erő és az aprólékos előadásmód.

Számítógépről, foobar 2000 lejtszóval hallgatva a K5 Pro aprólékosan felépített, bőséges dinamikával ábrázolt színpadot rajzolt elénk. A megfelelően mélyre menő alsó frekvenciák nem zavarták össze a hangképet, az apró itt-ott megszólaló effektusok háromdimenziós érzést keltettek. A több zenei rétegből felépülő előadás nem engedett unatkozni, kifinomult ábrázolással tolmácsolta a zenét. A nyugodt, túlzásoktól mentes megszólalás igazán élvezetessé tette az albumot. TIDAL applikációval hallgatva ugyanez az album kissé fénytelen, de így is átlag feletti minőségben szólalt meg.

Philippe Chrétien - Le Chat Noir

A svájci szaxofonos és zongorista Noir lemezének hallgatásakor ugyan bele tudtunk feledkezni a zenébe, de itt már néhol tetten érhető volt egy kis digitális nyersesség. Ez az a zenei stílus, aminek kifejezetten jól áll az analóg feldolgozás és megszólalás. Jelen esetben kevés volt a súly a zenében, mintha kissé könnyedebben tolmácsolná a K5 Pro a mélységét és súlyát. Ettől eltekintve az előadás szórakoztató volt, szép hangszerhangok, feszes és erős ütősök, széles színpad jellemezték. Ami hiányzott, az az igazi füstös "Noir" hangulat ábrázolása. Kisebb az atmoszféra, nem volt igazán információnk az előadóteremről, a füstös, félhomályos érzés itt kevésbé jelent meg. TIDAL verzióban kissé fáradtabbak lettek a zenészek, leheletnyi unalom telepedett az előadásra.

Mindkét albumot meghallgattuk a FiiO X7 Mark II veszteségmentes lejátszóval. A tapasztalatok azt mutatták, hogy nagyon sokáig fej-fej mellett haladt a két DAC. A lényeges különbség a komplexebb, fajsúlyosabb zenei anyagnál jelentkezett. Analóg vonalszintű kimenetről csatlakozva a K5 Pro-hoz több térinformáció és nyugodtabb hangzás jellemezte Philippe Chrétien előadását. Itt már tetten érhető volt a füstös klubhelyiség hangulata. Finomabb lecsengések, jobban kidolgozott hangszerek voltak a lényeges eltérések.

FiiO K5 Pro FiiO K5

Kíváncsiságból kipróbáltuk a FiiO X7 Mark II-t az előd, K5 dokkolós erősítővel. Az előbb hallott különbség számítógépes forrásnál is hallható volt, ami nem csoda, hisz így egy olyan lejátszó DAC-ja végezte az átalakítást, aminek az árából 4 db K5 Pro-t lehetne vásárolni. Digitális csatlakozással sem optikai, sem koaxiális verziónál nem tapasztaltunk lényeges eltérést a számítógépes forrásnál tapasztaltaktól. Ami elsőre szembetűnő volt, az az erősítő minimális alapzaja. Fejhallgatónál egyáltalán nem hallható, a FiiO érzékenyebb fülmonitorán minimális volt az alapzaj.

FiiO K5 Pro fejhallgató erősítő

Végszó

A FiiO K5 Pro az ár/érték arányát tekintve jelenleg a legjobb vétel. A teljeskörű vezetékes csatlakozás, a minőségi alkatrészekből épülő elektronika, és a józan árazás egyértelműen a vásárlás felé billenti a mérleg nyelvét. Természetesen itt is kell kompromisszumot kötni, hisz még nem kapunk szimmetrikus jelfeldolgozást és kimenetet. Kinek ajánlott? Olyan felhasználóknak, akik sokat hallgatnak zenét irodában vagy otthoni környezetben és elsősorban a számítógép a zenei forrásuk. Ajánlható hagyományos hifistáknak is, akik meglévő berendezésük mellé keresnek egy kedvező árú fejhallgató erősítőt.

FiiO K5 Pro fejhallgató erősítő

Alternatívák

A FiiO márkában gondolkodva, aki kedvezőbb áron szeretné "megúszni" a DAC/erősítő kérdést, annak jó választás a K3. Itt adott a 2,5 mm-es szimmetrikus fejhallgató Jack kimenet, és a plug and play külső táp nélküli csatlakoztathatóság számítógéphez. A kb. 30 % spórolás is kompromisszumra késztetheti a vásárlót, mivel itt "csak" 384 kHz PCM jelfeldolgozást és a DSD256 támogatást kapunk. Fontos szempont, hogy a K3 csak 150 ohmig képes meghajtani fejhallgatót.

Aki a FiiO K5 Pro tudásánál többre vágyik, annak tökéletes választás a Q5s DAC/erősítő kibővített szolgáltatásokkal, teljes vezetékes és vezeték nélküli csatlakozással, valamint cserélhető erősítő modullal.

A CIKK MÉG NEM ÉRT VÉGET, KÉRLEK LAPOZZ!

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a marketing@av-online.hu címre.