Etymotic ER4P in-ear fülhallgató teszt

Vissza a fülbe

2020. május 30., szombat, 08:45

Etymotic audio hifi fülhallgató Etymotic fülhallgató hifi fülhallgató rezgőnyelves fülhallgató fülhallgató teszt Etymotic fülhallgató teszt hifi fülhallgató teszt rezgőnyelves fülhallgató teszt

Az Etymotic ER4P nem mindenki fülhallgatója, sokkal inkább egy bárhol elférő titkos, de hatékony segéd zenealkotóknak. Célja nem az élvezetesség, hanem a pontosság, ezért a részleteket úgy kezeli, ahogyan csak nagyon kevés in-ear vetélytársa képes.

Mit jelent a P?

Az ER4P a microPro (precízen illesztett in-ear fülhallgatók) család tagja. A precíz illesztés alatt azt értik, hogy a jobb és bal oldal frekvenciagörbéjét szigorúan egymáshoz igazítják. Erről nyomtatott mérési eredmény készül, amely a csomag tartalmaként a felhasználóhoz is eljut.

A figyelmes olvasó itt összevonhatja szemöldökét gondolván, hogy ez a frekvenciagörbe nem is lineáris. Igen, két okból: egyfelől az Etymotic kutatói miközben meghatározták az in-ear fülhallgatóik célgörbéjét, arra jöttek rá, hogy ha 2700 Hz körül megemelik azt, akkor az élő előadáshoz közelebb álló hangélmény érhető el. Másfelől az ER4P magas frekvenciáit szándékosan felerősítették a "standard" ER4S-hez képest. Sőt, a teljes kimenete erősebb, mivel 10-13 dB értékekkel hangosabban közli a magas/mély hangokat. Mindez fényes és hűvös karaktert eredményezhet, de aki analitikusan a zenét akarja figyelni, annak fontos, hogy a részletek egyértelműen, bujkálás nélkül jelenjenek meg neki.

Etymotic ER4P fülhallgató

Küllem

Az ER4P viszonylag spártainak tűnhet a mai rikító színű in-ear fülhallgatók kavalkádjában. Hangszórókamrája mindössze egy "cső", amelyből egy még vékonyabb hangkivezető cső kandikál ki. Utóbbira kell a mellékelt illesztékek valamelyikét felhelyezni, értelemszerűen azt, amelyik a legjobban és legkényelmesebben illeszkedik a felhasználó fülébe.

Etymotic ER4P fülhallgató

A fülhallgató doboza indokolatlanul nagynak tűnik, valójában azonban számos extrát rejt: egy nagyméretű cipzáras tokot (amelybe egyes DAP lejátszók is elférhetnének), egy puha falú, szintén cipzáras tárolót, az említett illesztékeket és néhány szűrő elemet. Fontos, hogy használat előtt a szűrőt behelyezzék a hangkivezető nyílásba (erre szolgál a szintén alaptartozék fém "pöckös izé"). Máskülönben szennyeződés (fülzsír) juthat a hangszórókamrába! Nem kevésbé fontos, hogy az illeszték teljesen rá legyen tolva a hengerre, használat közben pedig óvatosan, teljesen a fülbe kell csúsztatni, különben elvész a basszus és beszűrődik a zaj (bővebb információk, segéd videók a gyártó honlapján).

Etymotic ER4P fülhallgató

Az ER4P kábele moduláris, tehát szükség esetén cserélhető, ugyanakkor erősített kivitele eleve tartósságot sugall. Az 1,5 méteres vezeték végén 3,5 mm-es Jack csatlakozó található. Érdekesség, hogy rejt a csomag még egy néhány centis toldó adaptert is, amellyel a 4P hangkaraktere átalakítható úgy, hogy a 4S fülhallgató görbéjét nyújtsa. Összességében az ER4P nem tűnik drága terméknek (tehát nem látszik rajta egyértelműen, hogy kb. 100 000 forintba kerül), de ez talán nem is akkora baj és ne feledjük, félig-meddig munkaeszköz, nem pedig fülékszer.

Etymotic ER4P fülhallgató

Használat közben

A komfort, stabilitás és zajszűrés pontosan olyan, mint korábbi Etymotic tesztjeink bármelyikében, mivel a hangszórókamra mérete és a fülillesztékek kivitele megegyező. A megfelelő méretű szilikonnal (esetünkben ez a legkisebb volt) tényleg extrém szinten kizárja a külvilágot a fülhallgató, ezért nyílt terepen, pl. városban sétálva körültekintést igényel, sokszor az autók hangját sem engedi be (vagy csak nagyon halk zenehallgatás mellett).

Etymotic ER4P fülhallgató

A komfort jó olyan értelemben, hogy nem okoz fájdalmas érzést, bár kétségtelen, hogy érezhetően mélyre férkőzik. Akit zavar a szilikon gyűrűk enyhe tapadása, annak érdemes futni egy kört a mellékelt szivacs illesztékkel, vagy a forgalmazó - Muzix Group - kínálatában szintén megtalálható, megfelelő méretű Comply által készített dugókkal. Nekünk a Comply segített a legjobb stabilitást elérni, de a szilikon kevésbé "nyomta" hallójáratunkat, ezért végül visszatértünk ahhoz.

Etymotic ER4P fülhallgató

Az ER4P ülve, állva, sétálva zavartalanul használható, sportoláshoz nem annyira javasolt, mert átlagosnál hosszabb és vaskosabb kábele könnyen beakadhat/gabalyodhat és eleve nem "sportos" hangkarakterrel tervezték. De akkor mire való? Alapos bejáratás után miniDSP USB DAC/fejhallgató erősítőt és minőségi 24 bites zenegyűjteményt vettünk elő, hogy választ kapjunk e kérdésre.

Hangminőség

Az Etymotic ER4P műszerek pontosságával dolgozó fülhallgató, amelynek elsődleges célja nem az ámítás vagy kényeztetés, hanem a megkérdőjelezhetetlen, konkrét ábrázolás. Gyorsasága azonnal lehorgonyozza a hallgató figyelmét, borotvaélesen rajzolt részletei pedig rengeteg információt tényszerűen közölnek. Fókuszált, lineáris jellege miatt teljesen mellőzi az extra melegséget és lágyságot. Őszinte és tárgyilagos, ezért az első pillanatokban, vagy sok "ütős" zenei stílusnál összezavarhatja hallgatóját. A túlszínezett hangképhez és megemelt basszusokhoz szokott fül ugyanis nem tud mit kezdeni vele. Az ER4P nem a kész mű élvezetét szolgálja, hanem a hangsávok alkotóelemeit jeleníti meg mikro-szintre kiterjedő fegyelemmel.

Etymotic ER4P fülhallgató mérés

Az extra pontos hangmegjelenítés befogadása egyfelől tanulságos élmény, mert a felhasználó megértheti, hogy milyen a semleges(nek szánt) frekvenciagörbe. Ez a visszafogott és óvatos közlésmód azonban elveszi a brutalitást, erőt és határozottságot azoktól a zenéktől, amelyeket slágerként népszerűsítenek és tömegekre, valamint színezett hangú multimédiás komponensekre optimalizálnak. Az ER4P nem próbál meg többet vagy kevesebbet közölni a száraz hanginformációnál, de kinek válhat hasznára, hogy a rezgésekből "lefagyasztott" hullámformát színezetlenül kapja vissza?

Minél élőbb és igazibb (minél kevesebb elektronikus csűrést-csavarást, mesterséges adalékot, hangeffektust, felfokozott részletet) a lejátszandó zene, annál hamarabb fog jönni a válasz a fent megválaszolt kérdésre. Ahogy a referencia számlistánkon tárolt elektronikus (Trentemoller, Röyksopp), trip/hip hop (Post Malone, Massive Attack), metál vagy hard rock (Vitalism, Queens of The Stone Age stb.) stílusokról lassan áteveztünk jazz/akusztikus/szimfonikus darabokra, egyre jobban értékeltük az ER4P által nyújtott transzparenciát és kristálytiszta színpadképet. Gustav Mahler VIII. szimfóniáját hallgatva megszűnt a hiányérzet és a kórustagok, valamint rézfúvósok játékára, a hangok apró eltéréseire terelődött minden figyelem. Yuja Wang zongoraművész Sonatas & Etudes c. albumján a hangszer patyolattisztán jelent meg, könnyed, lebegő érzettel. Eredetinek érződött és cseppet sem kellett közben arra ügyelni vagy azon tanakodni, hogy vajon mennyire "szól bele" a fülhallgató. Kihallottuk a zongora testének rezgéseit, miközben a tér akusztikája sem maradt figyelmen kívül. Itt nem azon jártak a gondolataink, hogy "kevés a mély" vagy "száraz a hangkép", hanem a szavakon túli zene ránk gyakorolt jelenlét-érzetében tartózkodtunk.

És mi a helyzet az énekhanggal, azt nem kezeli túl soványan az ER4P? Ha a zeneszám készítői igényes munkát végeztek, akkor az Etymotic nem fogja "rosszként" mutatni az éneket. Mellőzi azt az intim finomságot és közelség érzetet az éneknél, amit egyes (többször drágább) in-ear fülhallgatók képesek elérni, viszont az előadó hangját a hangszerekkel azonos módon, térben elhelyezve, ugyanakkor egyenesen, tisztán jeleníti meg. A jól ismert Sting, Cassandra Wilson vagy Rebecca Pidgeon számoknál legalábbis így tapasztaltuk.

Etymotic ER4P fülhallgató doboz

A sztereó tér szélessége és nyitottsága nagy ahhoz képest, amit sokan egy fülhallgatótól elvárnának. A mélységérzet nem igazán nagy, viszont a színpadon lévő részletek irányítottsága, elhelyezése stabil és a különböző hangszerek elválaszthatók egymástól. A füles hosszútávú hallgathatósága sarkalatos pont lehet sokak számára. Ez természetesen függ az elektronikától és a lejátszott anyag minőségétől is, de ha ésszerű terheléssel hajtják, elméletileg akár 1-2 órás használat sem okozhat gondot. Mi 30-40 perces blokkokban teszteltünk közepes jelszinten (hangerőn), nem tapasztaltunk fejfájdító, frusztráló érzetet egyszer sem (kivéve mondjuk AC/DC-nél, de ahogy fentebb is utaltunk rá, nem ilyen muzsikák visszahallgatására szánja termékét az Etymotic).

No és a 4P-4S adapter kábel? Összességében kicsit szolidabb (és halkabb), nyugodtabb, semlegesebb hangzást kölcsönöz a fülesnek, de nekünk úgy tűnt, hogy unottabbá vált tőle a fülhallgató, ezért néhány AB teszt után inkább visszacsomagoltuk és a 4P natív tudására összpontosítottunk.

Etymotic ER4P fülhallgató

Végszó

A fentiek alapján éppen az bizonyosodott be, amit a gyártó is leírt: az Etymotic ER4P komoly hangmérnökök és zenészek eszköze. Nem akarja mindenki tetszését elnyerni és nem is baj, mert van éppen elég olyan fülhallgató a piacon, amit úgymond kellemes érzés hallgatni. Aki azonban zenegyártásból él és komplex hangszeres zenékkel dolgozik, annak munka közben nem kellemes, hanem egyenes hangra van szüksége. Összességében tehát olyan professzionális szakembereknek ajánlott az ER4S, akik bármilyen oknál fogva in-ear (azaz bárhol elférő) kivitelben is igényt tartanak egy precíz monitorra. Természetesen audiofil felhasználók tetszését is elnyerheti az ER4P, amennyiben 99 %-ban akusztikus tartalmakat fogyasztanak. Ismét tanultunk, köszönhetően az Etymotic mérnökeinek!

A CIKK MÉG NEM ÉRT VÉGET, KÉRLEK LAPOZZ!

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a marketing@av-online.hu címre.