LG 42LW650S 3D LED LCD TV teszt

Passzív ellenállás

2011. október 20., csütörtök, 08:55

LG LW650 LG LCD TV 3D LED TV LCD TV passzív szemüveg TV teszt LED TV teszt

Műsort belé!

A próbatételek során, első akadályként, analóg tv műsort néztünk. Nem sokat küzd a készülék a csapnivalóan ódivatú tartalom megmentéséért. Igaz is, a hagyományos felbontású analóg műsornak már a múzeumban volna a helye és nem egy Full HD képernyőn. Ennek ellenére, azt azért csak meg kell jegyezni, hogy volt már TV, ami ezt az idejétmúlt forrást is igyekezett emészthető módon közvetíteni.

A digitális adások és a HDMI-n érkező, normál felbontású tartalmak már teljesen más kategóriába esnek. A teljes képernyőre kifeszített, de eredetileg kis felbontású műsorok korrektek, a digitális tömörítésből fakadó hibák pedig zajszűréssel jól elrejthetők.

Az USB-ről vagy hálózatról lejátszott filmek, felbontástól függetlenül, szerethetőek. A tartalmak közötti böngészés logikus és átlátható, ami bár nem tűnik extra érdemnek, mégis egyre kevesebb vetélytárs dicsekedhet ilyennel.

Sajnos, a korábbi modelleken könnyen hozzáférhető nyelvválasztás itt kicsit el lett rejtve. Sőt, a lejátszás közbeni gyorsmenü egésze egy kicsit túlkomplikált és lassú lett. Az igyekezetet, amivel az eddigieknél többet akarnak nyújtani, vagy azt, hogy csoportosítják az ilyenkor elérhető beállításokat, elvben támogatandónak tartanám, az eredmény azonban lehetne praktikusabb is.

3D!

A legtöbben minden bizonnyal a 3D miatt veszik majd ezt a készüléket. No meg persze az olcsó szemüvegek és a villódzásmentesség okán.

A passzív szemüveges rendszerről korábban már többször is írtunk, így az alapokat nem is taglalnám.

A gyakorlatban az LG rendszerének egyik fő vonzereje az olcsó szemüveg kellene legyen. Ám ez abban a formában, ahogyan azt az LG megalkotta, inkább elriaszt, mint vonz. A lencsék hullámosak, a keretek pedig befelé domborúak, ezzel az egekbe katapultálva annak az esélyét, hogy a hátunk mögül valami fényes becsillanjon. Olcsóságuk valósággal gagyiba hajlik. A háttérből visszacsillanó, visszapillantótükör- szerű élmény ellen megvédhet persze a hosszú és dús haj, vagy akár egy széles karimájú kalap is. No de mégse vicceljünk már!

Szerencsére a gyárilag mellékelt szemüvegeken kívül használhatjuk a tévéhez a moziban vásárolt szemüvegünket is, ami tipikusan 200 Ft-os költsége ellenére, nagyságrendekkel viselhetőbb az LG által kínáltnál. Ha pedig szépet és jót szeretnénk, akkor ma már egészen sok gyártó kínál dizájnos és minőségi passzív szemüveget.

A passzív rendszer előnyeiként emlegetett szellemképtől és villogástól mentes, tetszőleges szögből nézhető kép valóban több esetben is tettenérhető volt, de nem mindig.

Az emlegetett előnyök közül, állandó jelleggel csak egyet élvezhetünk, ez pedig a villódzásmentesség. Ebben pedig külön öröm a passzív szemüveg, ami a 2D és 3D tartalmak között váltogatva (pl: menürendszer és film) nem zavar minket ki-be kapcsolgatással!

Az ígért előnyök közül, a szellemképmentesség, az esetek többségében elérhető. Pontosabban a szellemkép csak ritkán válik láthatóvá, és rendszerint olyankor is csak tudatosan azt keresve lelhetjük meg.

Látható, hogy a fekete négyzetben feltűnik a szellemkép, ami kisebb mértékben a kék részen is látható marad.

Az ígéret, miszerint a szemüveggel szabadon mozgathatjuk fejünket a 3D élmény elvesztése nélkül, azonban igen messze áll a valóságtól. Egyrészről a 3D hatás csak akkor jön létre, ha a képernyőhöz képest felfelé vagy lefelé viszonylag kicsi az eltérésünk. Egy tipikus TV-állványra (45-60 cm) letéve a készüléket, a 3D képből egy álló felnőtt (160-185 cm) lényegében semmit nem érzékel ha 3-4 m-nél közelebbről nézi azt. Le kell hajolni hozzá. Persze tudjuk, otthon nem állva szokás 3D filmet nézni...

Az oldalra elbillenő fejtartás, így az oldalt fekve mozizás, jelentős mértékű, színes szellemképet produkált a gyárilag mellékelt szemüvegekkel.

Végső soron a passzív szemüveges megoldás legfőbb, vagyis pontosabban egyedüli megbízható előnye a villódzásmentesség. Ha jó képet akarunk, akkor ennél a rendszernél is érdemes a hagyományos (normális), a képernyővel szemben leülős pozíciót választanunk. Ne akarjunk artista mutatványokat bemutatni filmnézés közben!

Ugyanakkor a passzív rendszer hátrányáról is szólni kell. Különösen azután, hogy nemrégiben több helyen is megjelent egy olyan objektívnek beállított kutatás eredménye, ami szemben áll mindazzal amit eddig gondoltunk és tapasztaltunk. Azt sugallta a hír, hogy a passzív szemüveges rendszer jobb és baloldalra elosztott, fél/fél felbontása nem kevesebb annál, amit az aktív szemüveges, jobb és baloldalon egyaránt teljes felbontása nyújt.

Az LG passzív szemüveges rendszere filmekkel élvezhetően, és viszonylag jó felbontással teljesít. Nem mondhatjuk róla, hogy a látott élmény csak fele annak, amit az aktív nyújt. A tényleges részletgazdagság azonban nagyban múlik a forráson, mind a kép tartalmát illetően, mind technikai értelemben.

A függőlegesen osztott, összesen 1920 képpont széles felvétel által nyújtott élmény alig hozta azt, amit egy 720-as videótól elvárunk. Már pedig a 3D tv adások többsége ezt a megoldást használja. Itt meg kell jegyezni, hogy ha a műsor vízszintes osztással kerülne sugárzásra, akkor az eredmény lényegében nem különbözne érezhető módon a kétszer nagyobb felbontással rendelkező felvételekénél, mivel a felbontásvesztés hasonlóan alakulna továbbításkor és megjelenítéskor. Bár az aktív szemüveges megoldás mögött még ekkor is elmaradna.

A 3D hatást a megjelenítendő kép tartalma gyengíti. Így a csillagos ég, házfalak fehér ablakkeretekkel, kék pólók, és még sok minden más, szellemképet szülhetnek. A leginkább destruktív hatású a finom mintázat és a különösen nagy kontraszt volt, így a nyári égbolt és a távolba futó homokkő falrészlet lényegében élvezhetetlenné váltak.

Persze, ha meg tudjuk adni a tévének az igazi Full HD 3D tartalmat, vagyis a 2x1920x1080-at, akkor az eredmény már egészen kellemes. Tény, hogy sok esetben hasonlít a részletgazdagság arra, amit aktív szemüveges 3D monitoron vagy 3D tv-n tapasztalunk. Ám az is tény, hogy a technikailag csupán fele felbontás, számtalan apró részleten még ekkor is tetten érhető. A vízszintestől csak kis mértékben eltérő vonalak a legnagyobb áldozatok. Gyakorlatilag a 20 foknál laposabban futó vonalak, részletek, töredezettek, látványosan lépcsősek lesznek. A mintás ingek megbolondulnak, a víz hullámai zavarossá válnak és ezek térbeli elhelyezkedése is meghatározhatatlanná lesz.

Ha pedig a 3D képességeket filmek helyett tesztábrákkal ellenőrizzük, akkor a passzív rendszer egészen katasztrofális hibákat produkál. Persze mondhatjuk, hogy a filmek nem tesztábrák, de az aktív szemüveges megjelenítők ezeket a hibákat nem követik el.

A felső kép az amit 2D-ben látunk, az alsó a 3D kép egyik oldala. A csíkozás két szemmel nézve kevéssé észrevehető, ám a ferde vonalak lépcsőzetessége olyankor is nagyon feltűnő marad. (a 2. kép a szemüveg jobb lencséjén keresztül fényképezve készült, így csak a jobb oldalt mutatja)

A CIKK MÉG NEM ÉRT VÉGET, KÉRLEK LAPOZZ!

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a marketing@av-online.hu címre.