REL 212SE aktív mélyláda teszt

Vihar előtti csend

2017. április 28., péntek, 19:35

REL audio házimozi hangfal hangszóró mélyláda REL mélyláda REL hangfal aktív mélyláda hangfal teszt mélyláda teszt aktív mélyláda teszt házimozi mélyláda teszt REL mélyláda teszt

Sokan szeretik a kimeríthetetlen teljesítményű és erejű mélysugárzókat, ami a gyártóknak is egyre inkább kapóra jön. Ennek apropójából az elmúlt években egyre nagyobb méretű, legalsó frekvenciákra összpontosító kolosszusok láttak napvilágot. Aktuális tesztalanyunk a REL cég szülötte. A basszus rajongók (és mindenki más) szívét, beleértve számos egyéb belső szervét, garantáltan megdobogtatja.

Küllem

A REL 212SE pont úgy néz ki, mintha függőlegesen egybeépítettek volna két S/5-öt. Kétszeres kapacitást, membránfelületet és erőt nyújt, miközben relatív keveset vesz el a padló alapterületéből. Nem vitás, hogy akárhova is tesszük, azonnal magára vonzza a szobában lévők tekintetét, esztétikai értelemben is domináns jelenség. Szögletes, zongoralakk-fekete testén itt-ott elhelyeztek krómhatású díszelemeket és alumínium emblémát, melyek érzékeltetik az eszköz felsőbbrendűségét. Ugyancsak hangsúlyosak az alumínium talpak is, melyek aljában tüske fogadására szolgáló csavarmenet található. Rutinos felhasználóknak talán említenünk sem kell, hogy a mélyláda és a padló közti elcsatolás különösen fontos. Érdemes alkalmazni legalább a tüskéket, de számos más rezgéselnyelő elem készül ilyen célra. Ahol mi kipróbáltuk, ott 3 cm vastag gránitlap és fo.Q rezgéscsillapító talpak is kerültek a 212SE alá.

Az előlapon lévő, világosszürke alumínium kónuszok szinte világítanak, éles kontrasztot alkotva a fekete dobozzal. Ezek az aktív hangszórók, amelyeket közvetlenül meghajt az elektronika.

REL 212SE aktív mélyláda

A padlólemezben található az egyik passzív membrán (melynek szabad mozgása érdekében lettek ilyen magasak a talpak) és a hátlapon, az elektronika fölött a másik. Utóbbi két hangszóró a dobozban mozgó, aktív testvéreik által elindított levegőre reagál, akusztikai értelemben rásegítve az eredményre. Így a zárt rendszer pontosságához hozzáadható az az extrém energia, ami többnyire a basszreflex dobozok sajátossága. Előlapi takaróselyem is része a tartozékoknak, mely a két 30 centis membránt elrejtve máris sokkal diszkrétebbé teszi a mélyládát.

REL 212SE aktív mélyláda hátlap

Funkcionalitás

Szolgáltatások tekintetében ugyanazt kapjuk, amikkel a korábban általunk tesztelt REL mélyládák (pl. T/9i vagy S/5) esetében is találkoztunk. Így a bemenetek része egy Neutrik Speakon csatlakozó (erre végerősített jel köthető, amelyből a rendszer leszűri a számára szükséges frekvenciákat) és persze a hagyományos RCA is. A kezelőszervek kiosztása és minősége kifogástalan, ahogy a prémium kategóriától elvárható. Állíthatjuk fázisát 0 vagy 180 értékre, továbbá a jelszintet és a vágási frekvenciát is pontosan oda tehetjük, ahova akarjuk.

REL 212SE aktív mélyláda Longbow-val

Opcionális kiegészítő (LongBow transmitter) vásárlásával vezeték nélkülivé tehető a rendszer, ami egy méretes nappali esetében nem kevés padlóplasztikától vagy falfúrástól kímélheti meg a lakókat. Természetesen az elektronika automatikusan felébred, amint jelet érzékel, de tetszés szerint áttehető folyamatosan bekapcsolt üzemállapotra is. Ezzel fel is soroltuk a szolgáltatások listáját, melyek alapján érezhető a 212SE lényegre törő kialakítása. Egyesek hiányolhatnak olyan, a  vetélytársaknál alkalmazott extrákat, mint telefonos applikáció alapú vezérelhetőség, elmenthető profilok, beépített hangszínszabályzás, stb. Utóbbiak kétségkívül könnyebbé és színesebbé tehetik a termék beállítását, ill. használatát, viszont oka van annak, hogy végül nem kerültek bele.

REL 212SE aktív mélyláda

A REL filozófiájának egyik pillére, hogy a mélyláda hangját egyszer állítsuk be jól, kerülve a későbbi kozmetikázást. A ma elérhető legjobb házimozi rendszereket szobaakusztika korrekcióval állítják be az erre specializálódott szakemberek, olyan eredményt megcélozva, ami a mélyfrekvenciákat integrálja, összesimítja a többi hangsugárzóval. Az ilyen aprólékosan bekalibrált összeállítást nem teszi jobbá a hozzáadott, mélyládában lévő EQ és a távirányítóval való profilváltogatások lehetősége. Ha leendő tulajdonosa mégis saját szájíze szerint akar babrálni mondjuk a 212SE hangerejével, akkor megteheti, sok esetben akár a telefonjáról is (mivel a legtöbb házimozi erősítő nyújt ilyen finombeállítási lehetőséget). Korábbi tapasztalatainkból kiindulva, a cég úgy ajánlja mélysugárzóit, hogy azok összesimuljanak hangrendszerünk többi elemével. Ettől függetlenül a REL 212SE kakukktojásnak számít, hiszen ekkora és ennyi hangszórótól egyfajta többletet, ráadást várhatunk. Összességében kicsit paradox elvárásnak kell megfelelni: legyen erős a mély, de ne fedje el a rendszer hangsugárzóinak spektrumát. Szóval mi is történik, amikor beindulnak a hangszórói?

REL 212SE aktív mélyláda

Tesztelés

Találkozónk helyszíne a Házimozi Stúdió bemutatótermének nappali hangulatú szobája volt. Itt a REL 212SE egy Arcam AVR850 házimozi erősítőből és Revel Performa3 hangfalakból álló házimozi rendszerbe lett illesztve.

Először a John Wick c. film diszkós fejezetét indítottuk el, onnan, hogy Reeves megjelenik a mosdóban, a táncteremben történő bunyóig. A szűk helyiségben játszódó beszélgetés közben is hallani lehetett a diszkó hangrendszere általi mélyhang gerjedéseket, melyek már eleve kicsit megrezgették alattunk az ülőgarnitúrát. Ezek azonban még csak finom árnyalatok voltak, amiket inkább hall, mint érez a néző. Az első közelharci snittnél a főszereplő ütése villámgyorsan hasított bele a szoba levegőjébe. Egészen a tarkónkig elért a testbe ütköző ökölhöz kevert impulzus. A fürdőházas jelenetben az egyik testőr véres holtteste az üveglapnak csapódott, aminek csattanása ugyancsak megfeszítette a szoba komplett légterét. Ezzel egy időben a kellemes chillout jellegű klubzene teljesen más tónusú és intenzitású basszusokat generált. Többször is érvényesült az illúzió, mintha több mélyláda szólna, több helyről. Miközben követtük diszkóterembe érő rosszfiúkat, csatlakozott hozzánk a 212SE-ben mindeddig szunnyadó fenevad. Minden ütem megrázta a testünket, de nem a multiplex mozik lomha vibrálásával, hanem gyors, kalapáló keménységgel. A lövéseket még ülepünk is megérezte, ami viccesen hangzik, mégis jól igazolja a szubbasszusok monumentális, meghatározó szerepét. Mindeközben a frontoldali jobb, center és bal csatornák teljesen zavartalanul, ködösségtől mentesen ontották a részleteket, gond nélkül tudtak kooperálni a mélyládával. Utóbbi fontos, hiszen senki sem akarja, hogy drága hangsugárzóinak részleteit elnyomják a sokszor helytelenül domináns, tompító hatású basszusok. Ilyesmire jelen esetben nem került sor, a csatornák nem akarták úgymond túllicitálni egymást.

A The Dark Knight c. film nyitó jelenetében, a felhőkarcolóhoz közeledő légifelvétel közben beúszó lágy dörgés olyan térmélységet húzott körénk, ami a szoba valós méreteinél tovább nyúlt. Ettől jobban elhittük az épületek nagyságát és a közeledő akciót. A drótkötélen csigával suhanó bankrablókat látva ismét "moccant" egyet a 212SE, hogy kiegészítse Hans Zimmer autentikus ütős zenekarát. A dobok szellősen és tágasan támadtak fel, olyan teret létrehozva, ami gigantikus jelenlétérzettel egészítette ki a vásznon lévő látványt.

REL 212SE aktív mélyláda

Nem ez volt az egyetlen alkalom, amikor képen kívüli, vagy a képnél távolabbi rezgéseket érzékeltünk. Hasonlóan kitárulkozott a hangmező az Interstellar repülős jeleneteiben is, különösen mikor Cooper legénysége elhagyta a Földet. Lehetett azonosulni a pilótákkal, mi magunk is egy űrsikló fedélzetén éreztük magunkat. A mélyhangok minden irányból támadtak, különösen szemből (holott a REL 212SE mögöttünk, a sarokban szólt). A lüktető, hullámzó effektusok által jobban lehetett érezni, hogy az űrhajó, mint nagy tömeg, átlagon felüli sebességgel közlekedik. Mindez már kb. 60 %-os jelszinten (azaz a házimozi erősítő kapacitásának alig több, mint felén állva) meg tudott valósulni.

Egy pillanatra sem mutatta magát gyengének, vagy bizonytalannak a mélyláda. Persze, furcsa is lett volna. Ahányszor egy kis munkát bízott rá a műsor, ő diadalittasan felugrott és végezte dolgát, a zárt rendszerekre jellemző megfogottsággal. Néha viszont érezni lehetett, hogy ez az erő több, mint amennyi a naturalista, szellős ábrázoláshoz szükséges. A REL 212SE önálló életre keltette a basszusokat, hosszú pórázon, gazdag skálán eleresztve. Emiatt az intenzív, drámai, monumentális filmek és zenék a vártnál kicsit feszesebb, markánsabb stílusban jelentek meg. A temérdek lóerő hangszeres koncerteknél mutatta meg a kompromisszumot. A nagybőgők, ütős hangszerek hangját nem skálázta és árnyalta olyan finom és precíz módon, mint mondjuk a kisebbsége és kevesebb hangszórója által könnyebben kontrollálható S/5. Megmutatta nekünk a hangszert, kihozta annak dinamikáját és teltségét, de a természetes lecsengéseket kicsit felületesen kezelte. Mindez nem húzta negatív irányba az élményt, viszont meg kellett békélnünk ezzel, a bajnoki erő és folyamatos izgalmak érdekében. Elképesztő tartalékok rejlenek a REL 212SE-ben, amit méretei alapján feltételeztünk róla, még azt is képes volt felülmúlni.

REL 212SE aktív mélyláda

Konklúzió

Fentebb eleget ecseteltük a REL 212SE aktív mélyláda vadállatias, mégis remekül kimért adottságait. De hova és kinek ajánlható ez a hang? Értelemszerűen olyan személynek, akinek nem okoz gondot az árcédula. Másfelől léteznek olyan akusztikai anomáliákkal, geometriai malőrökkel küzdő, nagy alapterületű szobák, amelyekben szükségszerű az átlagosnál nagyobb alsó frekvenciás jelerősség - hogy a kanapén ülők egyáltalán kapjanak valami basszust. Olyan környezet is szóba jöhet, amelyben nincs lehetőség két mélysugárzó elhelyezésére. Természetesen nem csak a magasabb hangnyomásszint miatt érdemes két mélyládát elhelyezni, de ha kizárásos alapon egy hellyel gazdálkodhatunk csak, akkor nagy meglepetést okozhat a 212SE. Az is előfordulhat, hogy a potenciális tulajdonos egyszerűen csak tengernyi, de ugyanakkor definiált basszusra vágyik - ötvözni akarja a herkulesi erőt a sebészi pontossággal. Ilyen szituációkban, magas áráért cserébe zokszó nélkül állja a sarat a REL. Ugyanúgy képesek megrezgetni nappalink ablakait a feleennyiért megvásárolható mélysugárzók is. A felárat az érti meg, akinek elege lett a monoton brummogásból, és elkezd jobban odafigyelni a film/zene részleteire, konkrét eseményeire.

Ettől persze továbbra is érvényesek maradnak a fizika törvényei. Utóbbi alatt azt értjük, hogy a REL 212SE hatalmas ereje rámutathat a szoba azon gyenge pontjaira, amelyeket korábban, kisebb mélyládát használva egyáltalán nem vettünk észre (váratlan zörgések, rezonáló állmennyezet stb.), ezért mindenképpen szakértői segítséggel, előzetes konzultáció után, kellően előkészített szobában célszerű beüzemeltetni. Hatalmas térmélységet közvetít, olyan egyértelműen érezhető, árnyalt rezgéseket, amelyek az egész testünkre hatást gyakorolnak. Megőrizte azt a REL-pozitívumot, amely a rétegeltséggel (a jobb-center-baloldali hangfalaktól elkülönülve, illetve azokkal finoman összesimulva képes dolgozni anélkül, hogy karakterével föléjük tornyosulna) és dimenzió ábrázolással kapcsolatosak, azonban nem éppen finomkodó természetű. Váratlanul támad, büszkén és nagy lélegzettel. Izmossága minduntalan érezhető lesz, ahányszor kicsit is dinamikus jelenetekre kerül sor. Ez eddig az első REL, amit nem a hangszeres zenéhez szokott audiofileknek, hanem inkább maximalista, de azért alkalmanként muzsikára is vevő házimozi rajongóknak javaslunk. Utóbbiak joggal behódolnak majd az iszonyatos, mégis zseniálisan kordában tartott decibelek előtt. Brutális darab!

A CIKK MÉG NEM ÉRT VÉGET, KÉRLEK LAPOZZ!

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a marketing@av-online.hu címre.