Atlantic Technology AT-1 H-PAS álló hangfal teszt

Hullámok Bajnoka

2012. május 25., péntek, 17:15

Atlantic Technology AT-1 AT1 H-PAS hangfal hifi Atlantic Technology hangfal H-PAS hangfal hangfal teszt

Nem tudni, hogyan teszi, egy biztos: ahol igazán meg tudjuk hajtani a nagy múltú Atlantic Technology AT-1 névre hallgató, szelídített szörnyetegét, ott kő kövön nem marad. Átlagosnak tűnő specifikációkat közöl a gyártó, amiket másodszorra olvasva már homlokunkat ráncoljuk, érthetetlenül: elírták volna? Nem, elvileg tényleg képes rá. Egyszerűen hihetetlen!

Hogy mindenki értse, miről is van szó, az AT-1 az első olyan termék, melyben alkalmazták az Atlantic Technology által kifejlesztett H-PAS (Hybrid Pressure Acceleration System - Hibrid Nyomás Gyorsító Rendszer) technológiát. A gyártó szerint az eljárás előnyei elsősorban a mélyhangok képzésénél érezhetőek. Miről is lenne szó?

Elírták volna?

Akik tisztában vannak a mélyhangok keltésének általános feltételeivel, elképzelhető, hogy velünk együtt értetlenül, fejüket vakarva olvassák mai tesztalanyunk papíron vázolt képességeit. Az AT-1 padlón álló hangsugárzó 29 hertztől alkalmas hangkeltésre, 106 dB hangnyomás mellett, a basszusok harmonikus torzítása pedig nem haladja meg a 3%-ot sem. Mindezt csupán 13 centis membránok művelik, egy átlagos méretű dobozban. Hol a trükk? Hogyan sikerült olyan hatásfokot elérniük, amit más neves gyártók eddig csak kétszer ekkora kabinettel, kétszer ekkora hangszórókkal tudtak megvalósítani? Félreértésről szó sincs, mindössze az Atlantic Technology fejlesztőmérnökei kicsit trükköztek a kabinet belsejében...

A külső nem minden

Az AT-1 legfőbb erénye szemünk elől rejtve, a vaskos burkolat alatt fogad. A fejlesztők rájöttek, hogy a doboz belsejét egyfajta "akusztikus keresztváltóként" hasznosítva, a hangszórók mögött kialakuló hullámokat irányítani lehet, talán fel is erősíthetőek. A mellékelt ábrán látható meghajtó egységek mögötti rácsok és lemezek egyfajta fázistükörként funkcionálnak, az alacsony frekvenciás hullámokat voltaképpen irányítják és gyorsítják is, és ami a legjobb, hogy így a nyíláson kiáramló hullámok fázisa megegyezik a hangszórókéval, így már érthetőbb, miért nem volt szükség nagy membránokra, inkább kisebb, nagyobb rezgésszámú kónuszra. Külön jó hír, hogy a ventiláció működéséhez még aktív áramkörre sincs szükség, bármilyen erősítőre kötve érezni fogjuk a H-PAS előnyeit. Az így elért hatást talán a robbanómotorok turbórendszeréhez lehet hasonlítani, legalábbis elvi síkon. Persze a meggyőző hangminőséget várhatóan pozitív irányba fogja terelni pl. a professzionális keresztváltó és a spéci magassugárzó is. Utóbbi textilből készült, a leírás szerint bőséges terhelhetőséggel bír, amit a köré húzott, 4 mm-es káva garantál. Ilyen apró fejlesztések, és más olyan komponensek, melyeket kívülről is láthatunk, egy nem hétköznapi végeredményt produlálnak.

Atlantic Technology H-PAS felépítés

Szobadísznek is elmegy

Az Atlantic Technology AT-1 ahogy már mondtuk, nem egy kredenc méreteit örökölte. Ettől függetlenül a csomagolása terjedelmes, belül vaskos szivacsok védik némaságba burkolózó, koromsötét tesztalanyunkat. Megfosztva nejlon szkafanderétől, szembesültünk vele, hogy az AT-1 tulajdonképpen egy szép hangfal, tervezői láthatóan igyekeztek alkotásukat az innovatív struktúra mellett gusztusos külső látvánnyal feldobni, nos, sikerült nekik. Az AT-1 felületét kézzel polírozták tükörsimára, lakkozása alatt egy sejtelmesen fénylő csillámréteg húzódik, ami messziről nem zavaró, közelről is csak visszafogott mértékű. Illesztései milliméterre pontosak, sehol nem láttunk megmunkálási hibákat, egyenetlenségeket. Ahogy a csomagolásban minden katonás rendben fogad, úgy a hangsugárzó struktúrája is kifogástalan. A cirka 25 kilós tömeg feketére fújt alumínium talpakon oszlik el, az esetleges rezgések csökkentésére tüskéket is mellékeltek, bár nehéz elképzelni ahogy ez a kabinet berezonál, ahogy koppintunk rajta, mint ha kőpadlót próbálnánk kongatni.

Atlantic Technology AT-1 hangfal tüskéi

Külön említendő a füstszínű üvegből készült tetőlemez, ami ellentétben a sokak számára rémálmot jelentő, kényes zongoralakkozott fával, jóval ellenállóbb a karcolásokkal szemben, nyugodtan porolhatjuk papírkendővel is, és még jól is néz ki. Az AT-1 egyméteres magasságának, kb. 20 centis szélességének köszönhetően  számos stílusvilágú, tágas nappaliban gond nélkül felállítható, az sem baj, ha rátoljuk a falra, mivel basszus-nyílása elöl tátong. A tekintélyes, szögletes száj kíváncsi betolakodókat (pl. kotorászó gyermekek) távol tartó  fémrácsa, sportkocsik  hűtőmaszkját idézi. Az AT-1 másik oldalán is hasonló jókat kapunk; dupla kábelezésre illetve kettős erősítésre alkalmas terminál fogad a hátlapon, a hangfalkábelt igény esetén befűzhetjük a kabinetre rögzített kábelvezetőbe, ami apró, de hasznos extra. Ekkor még nem sejtettük, mi vár ránk.

Atlantic Technology AT-1 üveg tető

Mivel tesztalanyunk árcéduláján szereplő összeg nyaldossa az egymilliót, igyekeztünk hozzá méltó komponenseket és környezetet biztosítani. Ennek fejében a teszthelyiség egy viszonylag kedvező akusztikájú, 30 négyzetméteres szoba lett, melyben felállítottuk az Atlantic Technology titokzatos tornyait. Meghajtáshoz két erősítőt is bevetettünk, név szerint a korábban már tesztelt, kedvező árú NAD C356BEE DAC középkategóriás sztereó erősítőt, és az egyértelműen high-end szegmensbe tartozó Norma Revo IPA-140 duál monó integrált erősítőt. Forráseszközünk a Norma szintén komoly tudású, Revo CDP-1R CD-lejátszója volt. Először a NAD erősítőt kapcsoltuk be...

Állak leesnek

Először semmi meglepő nem történik, persze a potméter szinte nullán áll. Megszólal Trentemoller Vamp című száma, amit jól ismerek, elsősorban mélysugárzókat szoktam vele tesztelni, mármint aktív ládákat. Kicsi hangerőt adunk rá, valami készülőben van, tiszta, masszív basszusokat hallani, szinte kézzel foghatóak a középső frekvenciák, kellemes az összkép, de igazán akkor dobjuk el az agyunkat, ha felmerészkedünk félhangerőig. Ekkor az AT-1 megtáltosodik, az aprócska mély-közép tányérok intenzív munkába kezdenek, beindul a ventiláció és a H-PAS technológia életre kel. A hangsugárzóból olyan iszonyatos erejű basszusok robbannak elő, hogy kollégámmal önkéntelen ujjongásba kezdünk. Nem is kizárólag a döbbenetes leképzés, hanem a mélyek precizitása hátborzongató, nemhogy szubládákat idéz, hanem egyeseket még űbereli is, miközben elementális erejét kiválóan összeilleszti a felsőbb hullámokkal. Csaknem szétesik alattunk a kanapé, mégsem érezni torzulást, búgást, brummogást, a közép- és magastartomány is mindvégig kontrollált. A NAD-dal hajtva ütős, markáns, vagány karaktert kapunk, minden zene lendületesen szólal meg, a hangfal szinte kérkedik saját képességeivel. Újabb dimenzióugrásra kerül sor, mikor bevetésre kerül a korábban említett Norma sztereó erősítő. Ekkor nem holmi hi-tech kütyüt, pár szépen fabrikált ládát, hanem egy valóban audiofil rendszert kaptunk, ahol már kritikus tényező, hogy milyen mikrofonokat használtak a színpadon vagy stúdióban, illetve milyen ízlésvilágú hangmérnök huppant a keverőpult mögé Az eddigiek alapján azt hinnénk, csupán idomított vadállattal van dolgunk, aki gyengébb pillanataiban mindent ész nélkül leteper, holott szükség esetén kristálytiszta, finom és színezetlen részletek jelennek meg, mérnöki pontossággal. Eleinte aggódtunk a hallgatói szoba viszonylag hosszúkás geometriája miatt, hogy nem fog kellően kiteljesedni az AT-1 térábrázolása, várakozásunkkal ellentétben a hangsugárzónak már-már gyanúsan nyílt teret sikerült modelleznie. Minden akusztikai felvétel felért egy láthatatlan koncerttel, csukott szemmel mutogattunk, "ott a dobos", vagy "nézd már, de vidáman bőgőznek a bal sarokban", persze a "te jó ég, mint ha centerből szólna az ének" jellegű gondolatokban sem volt hiány. Mikor úgy éreztük, ideje váltani a tingli-tangli muzsikákról, tesztalanyunkkal megismertetni némi összetettebb, akusztikus anyagot, a Midnight at Notre Dame lemezt vettük elő. A párizsi székesegyház orgonája a világ egyik legnagyobb hangszere, aki hallotta már élőben, tudja milyen az, mikor úgy érezzük, semmivé foszlunk a mindent átjáró zenében. Egészen extrém érzés, mikor egy pár hangsugárzó átváltoztatja a nappalinkat, fizikailag mélységérzetet keltve, agyunkat becsapva - nem halljuk a keresztváltási határokat, szinte még a kőfalak szagát is érezzük, a rengeteg orgonasíp annyira valósághűen rezonál, hogy a hideg kiráz.

Atlantic Technology AT-1 dóm magassugárzó

A mellékelt mérési ábrákon jól látható a mélyhullámok pozitív viselkedése, szobában mért frekvencia-átvitel tercsávos átlagolású mérés alapján 125 Hz és 20 kHz között mindvégig 5 dB-en belül marad. Azért végeztek kiváló munkát az Atlantic Technology műhelyében, mert innentől kezdve csak felvételeink minőségén múlik, mennyire tudunk belemerülni a zenébe. A nyílt sztereó, az életszagú részletek és a hibátlan dinamizmus minden pillanatban elszórakoztat, és nem érezzük tolakodónak a magastartományt sem, mi több, még kellemesnek is hat  a cinek csengése, vagy a rézfúvósok játéka. Persze az sem mindegy, milyen erősítő hajtja a koromfekete szépségeket, például egy Arcam AVR400 esetében úgy érezhetjük, kiforratlanul érkeznek a magasfrekvenciák, enyhe színezettséggel, amitől esetünkben a Yello Touch virtuális koncertfilmben csökkent az élmény.

Végítélet

Még most, hetekkel később sem tudom elhinni, hogy mindaz, amit az AT-1 produkált, valóban megtörtént. Ezért akit komolyan érdekel tesztalanyunk, feltétlenül győződjön meg szavaim hitelességéről, hallgassa meg. A mellékelt mérések is azt mutatják, hogy megfelelően kalibrált, kiegyensúlyozott teljesítőképességű rendszerrel volt dolgunk. Árkategóriájában komoly versenytárs, nem csak azért, mert csinos és "jók a mélyei", hanem mert az általa nyújtott basszusok még kétszer ekkora hangszórókkal is elképesztők lennének. Valószínűleg készítői több ízben alkalmazni fogják a belül megbúvó H-PAS rendszert. A konstrukció két apró negatívuma (már ha lehet annak nevezni), hogy bizony hajtani kell, 50-60%-os hangerő alatt nem érvényesül az állkapocs-leejtő effektus, mi több, kategóriájához mérten az sem mindegy, mivel hajtjuk (mint a legtöbb komoly hangsugárzónál). Emellett nem árt jóban lenni a szomszédokkal, vagy hangszigetelni a helyiséget. Ha olvasóink között akadna olyan, akit nem a magas ár, hanem az állófrontokat jellemző méret tart vissza, az ne bánkódjon! Akik kisebb helyiségbe szeretnének H-PAS technológiával működtetett hangsugárzót, örülhetnek, ugyanis azt csiripelik a madarak, hamarosan érkezni fog egy Atlantic Technology monitor sugárzó...

A CIKK MÉG NEM ÉRT VÉGET, KÉRLEK LAPOZZ!

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a marketing@av-online.hu címre.