fo.Q rezgéscsillapító kiegészítők

foQ-ozzuk a hatást

2011. december 19., hétfő, 10:30

rezgés rezgéscsillapító hangzás hifi házimozi foQ

A hifizéssel, házimozizással töltött évek szkeptikussá és ugyanakkor kíváncsivá teszik az embert minden olyan termékkel szemben, amit nagy hírverés vesz körül. Sok forradalminak hirdetett, a fejlesztés hátteréről tudományosan kifejtett magyarázattal beharangozott készülék okoz csalódást, míg más, kevéssé agyonmagyarázott termékeket látván, hallván, tátva marad az ember szája. Próbál a gyártó honlapján utánanézni, ismerősöktől érdeklődni, internetes fórumokon böngészni, hogy magyarázatot találjon arra, miért is működik ennyire jól az a bizonyos DAC, erősítő, RCA dugó, avagy tápszűrő.

A fentiek különösen igazak akkor, amikor olyan termékekről hall az ember, amelyek sem a jelútban nincsenek benne, sem a készülékek tápellátásához nincs közük. Ezekre vonatkozóan inkább a fent említett szkepticizmus uralkodik el a kíváncsisággal szemben, hiszen könnyen beleesünk az ?ez nem befolyásolhatja a hangot? csapdába, csak azért mert nem tudjuk, vagy nem értjük a mögöttes tudományos magyarázatot. Szerencsére több olyan termékkel találkoztam a Shaktitól, a Furutechtől, a Nordosttól, a Manától és még sorolhatnám, amelyek a kíváncsiságomat is ébren tartották.

fo.Qfo.Q DS-25Efo.Q G-53Ffo.Q RS-912 RS-33fo.Q RS-912 RS-33fo.Q LP

Ezért is örültem, amikor megkértek, hogy vegyek részt néhány olyan teszten, ahol fo.Q névre keresztelt rezgéscsillapító termékeket tettünk próbára. Magyarországon, ezekről még nem sokat lehetett hallani, külföldi fórumokon viszont annál többet szerepeltek. Azért is tekintettem várakozással a teszt elébe, mert régebben olvastam egy írást, amely azt részletezte, hogy ha a zajokat (mind elektromágneses, mind mechanikai) ki tudjuk küszöbölni egy rendszerből, akkor akár egy árkategóriával feljebb léphetünk a hangzást illetően. Az állítás igazi értelmet akkor nyer, amikor ezt kevesebb pénzzel el lehet érni, mintha valóban megvennénk a drágább készülékeket. A fo.Q egy ilyen termékcsoportot képvisel. A hallgatási teszt ismertetése előtt azonban egy kis háttérinformáció.

A fo.Q eszközök a Kiso Industry nevű japán cég kísérleteinek eredményeképpen kerültek piacra. A termékekben felhasznált új anyagok fejlesztése a Japán Tudomány és Technológiai Intézettel, illetve a Tokiói Műszaki Egyetemmel közösen történt. Eredetileg ipari alkalmazásra tervezték, járművek és épületek szerkezeti stabilitásának növelésére, a káros rezgések jelentős csillapításával. A különleges összetételű hibrid-polimer molekulákból készített anyag, az eddig használtakhoz képest sokkal jobban képes elnyelni a rezgéseket. Ezt úgy sikerült elérni, hogy belsejében a rezgési energiák először elektromágneses energiává alakulnak, majd hővé. A forgalmazó honlapján megtekinthetőek azok az ábrák, amely a fo.Q rezgéscsillapításának mérési eredményeit mutatja. Egy fém lap megütése esetén, a keletkező rezgés amplitúdója és lecsengési ideje 50 %-kal csökkent, mikor azt a hibrid polimerrel bevonták. Más anyagokkal összehasonlítva pedig nem csak azt láthatjuk, hogy a rezgéscsillapítása jobb ennek, hanem azt is, hogy a  hatékonyság a rezgés intenzitásának csökkenésével nő, holott ennek az ellenkezője a megszokott. Ez magyarázza, hogy miért is olyan hatékony audió/videó berendezések esetén, ahol sokszor csak az elektromos áram keltette mikro rezgésekről beszélünk. Tehát a fo.Q termékek hatásmechanizmusát értjük, és laboratóriumi körülmények között igazolva is látjuk ezeket, a kérdés az, hogy egy hifi vagy házimozi rendszerben ez valóban okoz-e érzékelhető változást.

A fo.Q-k tesztelését egy házimozi rendszeren kezdtük, és kizárólag a kép minőségére gyakorolt hatást néztük. Bevallom, hogy a teszt ezen részéhez szkeptikusan álltam hozzá. Nyilván a tesztre használt SIM2 C3X Lumis 3D-S projektorban is van rezgést okozó táp, hogy a ventillátorról már ne is beszéljünk, de hogy ezek számottevően csökkenthetőek egy tenyérnyi öntapadós fo.Q lapocskával, már önmagában kétkedésre adott okot. Hogy aztán ennek eredménye egy 5 méter távolságban levő feszített, motoros Stewart vásznon még látható is lesz, az már kicsit az ezoterika világba vezet ? gondoltam. Tévedtem!

Először az öntapadós TA-102 csíkokból ragasztottunk a vetítőre néhány kisebb darabot, majd újra megnéztük a Baraka című film néhány percét, illetve A sötét lovag első jelenetét. A képen egyértelműen ? a jelenlévők egybehangzó véleménye alapján ? javult a térérzet, mondhatnánk 3D-s hatás (bár természetesen 2D-s Blu-ray lemezekről beszélünk). Tovább javult a kép ugyanebben az irányban, amikor a vetítő tetejére ráhelyeztünk egy SH-21E ?damping sheet?-et. Ezzel együtt a színek szaturáltabbak lettek, az élénkebb árnyalatokban talán egy kicsit túlzottan is, a piros és a sárga felületeken egy kicsit egybefolytak a részletek. Mielőtt azonban újra kalibráltuk volna a vetítőt a megváltozott körülményekhez, ragasztottunk a vékonyabb típusú TA-52-es ?tuning csíkból? néhány rövid darabot a vászon két szélének hátuljára. A 3D-s hatás még tovább fokozódott, de ami meglepő volt, hogy visszajöttek a színekbe a részletek. A legtöbben, akik most ezt olvassák, bizonyára hitetlenkednek. Valószínűleg én is ezt tenném, sőt még ott a helyszínen is azt mondtam volna, hogy ?nem hiszek a szememnek?, ha mindhárman nem ugyanazt a hatást látjuk. Ami aztán tényleg meggyőzött, amikor egy másik nap, másik helyszínen, egy Pioneer Kuro KLP-600-as plazma TV keretére ragasztva néhány arasznyit a tuning csíkból, hasonló hatást tapasztaltuk. Mindkét esetben  jelforrásként Dune médialejátszót használtunk. Azonban a fo.Q lapokat nem a Dune-n próbáltuk ki, hanem a valóban forrásként használt hálózati háttértáron (NAS), illetve a benne lévő merevlemezeken. További kontrasztjavulást láthattunk, de ami talán még ennél is fontosabb, hogy a merevlemezek rezgése kézzel érezhetően csökkent, ami valószínűleg nem elhanyagolható a merevlemezek élettartamának meghosszabbítása szempontjából sem.

A fo.Q termékek széles skáláját egy jól összeállított audió berendezésen a Dob utcai Akusztika hifiboltban tudtuk csak igazán tesztelni, hiszen a digitális és analóg lemezek rezgéscsillapításától, az erősítésen át, egészen a hangfalakig, mindenre van megfelelő megoldás a fo.Q palettáján. Először a DS-25E ?disc stabilizer? nevű terméket próbáltuk ki, ami bármely digitális korongon (CD, DVD, Blu-ray) használható. A mindössze 0,3 mm vastag gyűrű formájú matricát a lemez közepére kell ragasztani. Ez valóban megpróbálja már a forrásnál a rezgéseket kordában tartani, mielőtt azok még bármilyen elektronikai feldolgozási folyamaton elindulnának. A jelenlevők választása a ? számomra ismeretlen ? Cubus jazz formáció egy albumára esett. A DS-25E korong feltétele előtt nekem kicsit összefolyó, mondhatnám unalmas zenének tűnt. A korong  ráhelyezése után jelentősen csökkent a zenére rátevődő zaj, jobban kivehető volt, hogy hányan és milyen hangszeren játszanak. Hasonló hatást csak komoly, nehéz és drága tápszűrők esetében hallottam. Következőnek a DS-25E korong használatakor, tulajdonképpen hasznos melléktermékként keletkező, a gyűrű közepéből kivett kör alakú kis korongocskát ragasztottuk fel a Xavian Giulia hangfalak magassugárzóinak peremére. A magashangok sokkal fókuszáltabbak lettek, a sztereó hatás erősödött. Ezeket a kis korongokat, amelyek a DS-25E használatbavétele után fennmaradnak, egyébként bárhova lehet ragasztani, melyet ajánl is a gyártó, ha valaki ki akarja próbálni a fo.Q rezgéscsillapító hatását ?kicsiben?. Mi ezután már ?nagyban? próbáltuk tovább, és rátettük a hangfalak tetejére az SH-22E ?damping sheet?-eket. Ez már rácsodálkozást okozott a társaságban. Mintha egy kategóriával komolyabb hangfalra váltottunk volna. A lábdob pufogása megszűnt, helyette átütő erejű, jó értelemben vett döngés került. A középtartomány is tovább tisztult, az egész zene lírainak kezdett tűnni, követhetőbbé vált. Többen is rákérdeztünk, biztos-e, hogy nem tett rá valaki a hangerőre; de nem. Mégis energikusabbá, intenzívebbé vált az előadás, gyors lett a zene.

Következtek a G-53F és G-51 ?damping spacer? alátétek a Goldenote S-1 erősítő és a Goldenote Koala Mini CD játszó lábai alá. Mintha újabb függönyöket húztunk volna el a zenekar elől, csakúgy, mint amikor a TA-102-es öntapadós szalagokból került a készülékek oldalára. Az eredetileg kicsit unalmasnak tűnő zene jóval izgalmasabb lett, de igazi nagyágyúk csak ezután jöttek. A G-53F és a G-51 helyett az AB-4045-ös ?audio board? lap, illetve az AB-70-es ?damping spacer? korongok kerültek a készülékek alá. Mivel nem vakon teszteltünk, így ránézésre is világos volt, hogy ezek az alátétek sokkal komolyabb szerkezetek, mint az előzőek, amit a gyártó leírása meg is erősít, miszerint ezek több rétegből és többféle anyagokból készültek. Azt is tudva, hogy az áruk is a G-51 és G-53F-nek többszöröse, igen nagy várakozással vártuk az újabb meglepetést. Nem csalódtunk. Mind az alátét lap, mind a pogácsa méretű alátét korongok még nagyobb hatással voltak a hangkép egészére. Ebből a közepes árú rendszerből egy high-end lánc hangját megközelítő, magával ragadó élményt kaptunk. Igaz, hogy némi anyagi áldozat árán, de ez annak töredékébe került, mint ha a készülékeket komolyabb modellekre cseréltük volna. Az AB-70-es alátét akkor volt igazán hatásos, amikor nem a készülék lába alá tettük, hanem közvetlen a készülék ház és a polc közé. Legvégül tettük be a hangfalak alatti tüskék helyére az SB-2025S ?speaker board?-ot, amely kifejezetten kis és közepes méretű  hangdobozok alá készült. (Nagyobbak alá az ?audio board? ajánlott, mely 100 kg-ot is elbír.) Nehéz helyzetben vagyok a hallottak megfogalmazásánál. Nem azért, mert leírhatatlan, amit hallottunk, hanem azért, mert csak ismételni tudom a már többször leírtakat: ?a zaj lecsökkent, a nemlétező függönyből egy réteget megint elhúztak, a térhatás javult?. Igaz, volt köztünk, akinek a dinamika ekkora hangfalakból már szokatlannak, szinte túlzottnak tűnt, de abban egyetértettünk, hogy a tüskékre és közvetlen a beton alapzatra állított megoldásnál sokkal jobb volt. Aki még tovább szeretné tökéletesíteni a hangfala és padlója közti elcsatolást, annak egy SB-2025S vagy AB-4045S lapot mindenképpen érdemes kipróbálnia.

Végül rátértünk arra a területre, ami szinte másról sem szól, mint rezgésekről, vagyis az analóg hanglemezek lejátszására. Nyugodtan állíthatjuk, hogy az analóg lemezjátszók, meghajtó motorok, karok tervezőmérnökei jórészt azzal foglalkoznak, hogy a nem odavaló rezgéseket csökkentsék, így aligha van jobb hely egy olyan termék számára, amely a mikro rezgések elnyelése terén mutat kiváló tulajdonságokat. A fo.Q szinte bármely terméke használható az említettekre, de kifejezetten erre a célra való az RS-912-es lemez alátét, illetve az RS-33-as ?LP Stabilizer?, ami egy szendvics szerkezetű rezgéscsillapító anyagból gyártott, meglepően könnyű ?lemez leszorító?. Miután meghallgattuk Bud Powell ?A Portrait of Thelenious? című albumának részletét egy Goldenote Valore lemezjátszón, elhelyeztük az előbb említett fo.Q-kat  a megfelelő helyekre. Most már mindannyian csak csendesen mosolyogtunk, amikor a zongora ?zongorább? lett, a bőgő húros hangszer volta előtűnt a 40-80 Hz körüli homályból és a már megszokott ?zaj el, függöny szét? effektust hallottuk, a fo.Q hozta a már várt hatást.

Összefoglalásként elmondhatjuk, hogy a fo.Q termékek teljesítik, amit a gyártó ígér. A vetített képből és a zenéből szinte teljesen eltűnik a zaj. Sok más alátét, állvány és rezgéscsillapító egy bizonyos frekvencián csökkenti, míg cserébe egy másik frekvencián erősíti a zajt. Mondhatjuk, eltolja a rezonancia-frekvencia csúcsokat. Ezzel szemben a fo.Q eszközök valóban elnyelik, megszűntetik ezeket a rezgéseket, így azt halljuk, amilyen a rendszerünk valójában, zaj nélkül. Egy-egy terméket kézbe fogva úgy tűnhet, hogy ezért a kis darab gumiszerű anyag ekkorát nem dobhat a kép- és hangminőségen. Azonban teljes egyetértéssel nyugtáztuk, hogy ár/érték arányt szem előtt tartva, nem találkoztunk még eddig ennél hatásosabb kiegészítővel. Ráadásul a fo.Q javára írható, hogy az audio/videó lánc bármely elemén használható és mindenhol egyértelműen hallható, látható pozitív hatást fejt ki. A legtöbb esetben csak sokkal több pénzért tudnánk ekkora javulást elérni, függetlenül attól, hogy milyen értékű készülékeken tesszük próbára. A fo.Q termékek használata esetén az évek alatt kedvelt hangzásra kialakított rendszerünk hangja alapjaiban nem változik melegebbé, analitikusabbá, fényesebbé, stb. hanem egyszerűen csak jobb lesz! Mindenkinek muszáj kipróbálnia, aki szeretné hallani, hogy mit is tud a rendszere valójában, mielőtt valamelyik egységét  drágábbra cseréli. Lehet, hogy nem lesz rá szükség.

Iránytű

Ár:

TA-52 - 13 000 Ft

TA-102 - 15 500 Ft

SH-21E - 21 000 Ft

SH-22E - 22 000 Ft

DS25E - 7900 Ft

G51 - 7500 Ft

G53FS - 21 000 Ft

SB-2025S - 112 000 Ft

AB-4045S - 150 000 Ft

AB-70 - 145 000 Ft

RS-33 - 45 000 Ft

RS-912 - 35 900 Ft

Forgalmazó:

Penna Poor

1025 Budapest, Törökvész út 95-97/D.

+36-1-325-8772

+36-30-738-7004

www.penna-poor.hu

 

További cikkek:

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a marketing@av-online.hu címre.