Látogatás a szörny gyomrában

Bepillantottunk a Cinema City Arena Plaza IMAX gépházába

2012. július 16., hétfő, 14:15

IMAX IMAX mozi IMAX 3D Cinema City mozi 3D mozi digitális projektor Arena Plaza mozi

A mozik világa különös, elvarázsolt hely. Akár a Cinema Paradiso-ra, akár a Harcosok Klubjára gondolunk, a vetítőgép mintha csak egy rejtett Univerzum kapuját őrizné. S amozigépész ennek munkása, titkok ismerője. Bár elsősorban technikai érdeklődés vezetett a Cinema City géptermeibe, végül magunk is a titkolt világ csodálatával távoztunk.

IMAX 3D mozi bejáratA gépezet a vetítőgépésszel mindössze egy terminálon hajlandó kommunikálni miközben a központtal minAz IMAX projektorok belseje precízen hőszabályozott, hogy egyetlen apró alkatrész hőtágulása se befoIMAXVezérlő és erősítőkÍgy érkezik az IMAX film készen, szinkronnalSpeciálisan formázott, egyedi formátumú és persze titkosított adatkapcsolatot igénylő adathordozó a Új 3D film érkezett3D szemüveg mosodaÚton a mosógépbe3D szemüvegek sokaságaMagányosan a mosó előttMég alkatrészeiben is gyönyörű a Barco projektorA tárcsa ami a 3D-hez szükséges szűrőket tartalmazzaTechnikai szemmel meseszépDöbbenetesen jó hűtés garantálja a megbízhatóságotAutomatizálás és hálózat gondoskodik a rugalmasságrólA digitálishoz képest az analóg mintha egy kifordult szerkezet lenne aminek a bonyolult szerkezete kAz analóg mozi fejlődésének csúcsa és végeEgyszerűnek tűnik, de tapasztalatból tudom, hogy hasonló minőségű ragasztót beszerezni nem könnyűRavasz megoldás, hogy ne kelljen a filmet visszatekerniTalán az utolsó még klasszikus mozihangulatú asztalIMAX új vászon érkezéseIMAX új vászon beemeléseIMAX új vászon beemeléseBent van az új IMAX vászonIMAX vászoncsereIMAX vászoncsereIMAX vászoncsereIMAX vászoncsereIMAX vászoncsere

Sötét szobák helyett végtelen folyosók

A bejárás, némi lépcsőzés után egy kis folyosón kezdődött. Az első ajtó mögött négy hatalmas tányérral fogadott. A malomköveket is megszégyenítő méretű alumínium korongok közül a legfelső, sebesen forogva tekerte fel a vetítőgépből távozó filmet. Az első titok, hogy ma már nem kell vetítés közben gépet váltani. Emlékszik valaki a Harcosok Klubjának arra a jelenetére, amiben a Tyler Durden a film sarkában felbukkanó kis fekete jelzésről beszél? Arról a kis apró fekete jelről, amiből a gépész tudja tekercset és vetítőt kell váltani. A dolog ügyes kivitelezése mellett a közönségnek fel sem tűnt semmi.

Ez már a múlté, a filmszalagokat a gépészek egyetlen nagy tekerccsé alakítják. Az így születő hatalmas hosszúságú szalag, illetve az annak súlyát viselő, masszív alumínium tányér vízszintesen, nem a vetítőgépre szerelve, hanem a helység egy védett sarkában. A hagyományos, félhomályba merülő gépteremre semmi nem emlékeztetett. Az egymásnak háttal elhelyezkedő mozitermek között egy tágas folyosó van zsúfolásig töltve a különböző gépezetekkel. Hiába, a multiplex már csak ilyen. Ugyanakkor a gépek többsége már digitális vetítő, ami semmivel sem kisebb filmes elődjénél. Sőt, ezek mellett a modern gépek mellett még kicsivel kevesebb hely is marad a folyosóból.

No de térjünk egy picit vissza a már azóta tán utolsó előadásaikat is levetítő analóg gépekhez. Van itt valami, amiről azt hittük, hogy a modern kor találmánya, holott nem teljesen az. Otthonainkban már jelen vannak a DLNA kompatibilis készülékek, amik egy központi tárhelyről, szerverről, NAS-ról, számítógépünkről képesek ugyanazt a filmet lejátszani a nappaliban, a hálóban és esetleg a gyerekszobában is, egyszerre. No ezt DVD-vel meg Blu-ray-jel nem tudtuk megcsinálni, csak ha mindjárt 2-3 lemezt, vagyis több kópiát vásároltunk, vagy magunk készítettünk másolatokat. Ez pedig vagy macerás, vagy drága mulatság. Nos, elmondhatjuk, hogy a Blu-ray lemezek nem olcsók, ám azok ára sehol nincsen 120 percnyi filmszalagéhoz képest. Utóbbi értéke autónyi. Vagyis a mozinak érdeke, a lehető legkevesebb filmtekerccsel a lehető legtöbb teremben vetíteni. Akár egyszerre, pontosabban kis eltéréssel. Ezt pedig rafinált módon meg is oldják a mozigépészek!

Az egymás mellett és egymásnak háttal elhelyezkedő mozitermeket közös folyosóról szolgálják ki, így ott elég néhány ügyes mechanikát és sok szalagvezető görgőt elhelyezni. A film a folyosó elején, egy hatalmas tányérról tekeredik lefelé, s halad az első vetítőbe. Itt megteszi dolgát, képe a vászonra vetül, s halad, falra rögzített görgők során vonulva egészen a következő vetítőig, majd a harmadikig és negyedikig. Végül visszatér a sarokba, egy másik, hatalmas tányérra. No, ezt sikerült a Cinema City szakembereinek különösen magas szintre emelni azzal, hogy ezek a görgős filmútvonalak lényegében a fél mozit behálózzák, hogy akár az egymástól távoli termek is játszhassák ugyanazt. Falakon, szellőzőrendszereken, géptermeken és mennyezeten keresztül vezet a titkos film-folyosók hálózata.

Maguk a vetítők igaz, hogy teljesen funkcionálisak, a steampunk felesleges díszítéseit praktikus takarólemezekkel helyettesítik, mégis teli vannak érdekes részletekkel. Persze mind közül a legszebb az optika és a filmmozgató rendszer, illetve ezek közvetlen környéke. A Schneider Kreuznach lencserendszert nézegetve azt hiszem, bármely fotósnak megdobbanna a szíve. Gyönyörűen összeszerelt és számos korrekcióra lehetőséget adó optika irányítja a hatalmas fényt a vászon felé. Amin pedig már egy másik varázslat, a film kel életre...

A titkos világ egy másik sarkában a filmtekercsek és a műsor előtti reklámok összefűzése zajlik. Ennek a helynek a hangulata valóban mesébe illő. A polc, rajta reklámokat őrző apró tekercsekkel, a nagy orsók, filmvezetők és Cinema City nevét viselő, fantasztikusan tiszta ragasztószalag mind a múlt század moziját idézik.

Ettől a helytől pár méterre egy újabb, titokzatosnak tűnő helység nyílik. Ezúttal azonban már szakítunk a félhomállyal. Egy erőmű vezérlőterme is lehetne amit látunk, de nem az. Ez a digitális mozi idegközpontja, itt vannak a filmek, itt van a szerver, itt születnek a döntések a gépek indulásáról és leállásáról. No de nem csak távirányítás zajlik itt, ide fut be sok fontos információ is a gépek és termek pillanatnyi helyzetéről. Ha probléma lenne a vetítéssel, azt itt hamarabb észreveszi a gépész, mint hogy egy néző azt bárkinek is elpanaszolhatná. Ebben a helységben azonban nem időztünk sokat, az valóban a beavatottak kiváltsága.

A vezérlőteremből távirányított vetítőgépek is érdekes szerkezetek. A Barco óriásai komoly, több képernyőt megtöltő vezérléssel rendelkeznek, amin teljesen külön ellenőrizhetőek a gép saját paraméterei, a világítás és a többi, a képet illetve az élettartamot befolyásoló alkatrész állapota és működése. Egy külön képernyőn pedig az éppen vetített műsorról, illetve a következő vetítés előkészületeiről láthatunk információkat. Bár, akár közvetlenül a szerverről is tudnának vetíteni, biztonsági okokból a gép saját tárolójára másolja az anyagot még annak megkezdése előtt. Mennyire jó lenne, ha az otthoni DLNA kompatibilis készülékeink is tudnák ezt!

A digitális vetítők optikái előtt nagy sebességű polarizáló tárcsák pörögnek, amik a 3D-hez szükségesek. Biztosan a nagy gépek erős hűtéséből fakadó zaj miatt, de a tárcsáknak és motorjuknak semmilyen hangját nem sikerült felfedezni. Maga a forgás is nagyon pontos és rezzenéstelen. A fekete monstrumok, bár rengeteg információt megosztanak velünk képernyőiken, zárt fekete testük miatt mégis titokzatosak. Még a hagyományos vetítőknél megnézhettük, ahogyan a film az optika és a lámpa között átfut, csodálhattuk az összetett, míves szerkezetet, tűnődhettünk rajta, hogy mennyit kell vajon ezeket tisztítani, addig Barco 2K-s gépei zártak, fény is csak a lencséken át távozik belőlük. Még az optika sem mutatja meg működésének titkait, ki tudja, hogyan is lettek kalibrálva?! Pedig kalibrálva vannak, erre utaló információk láthatóak a kijelzőn is.

Tény, hogy órákig tudnánk bolyongani a folyosókon, a gépek között, lesve a munkát, a film befűzését, azt, ahogyan egy jelenet kockái a fal mentén futnak a vetítő felé, majd pár pillanattal később a nézők a  mozgókép hatása alá kerülnek.De van itt valami, ami nagyon csábít, tudjuk jól, hogy valahol a közelben van az IMAX gépterme is!

A CIKK MÉG NEM ÉRT VÉGET, KÉRLEK LAPOZZ!

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a info@av-online.hu címre.