Krell Vanguard DAC és sztereó előerősítő teszt

2020. május 19., kedd, 11:20

Krell audio hifi DAC DA konverter DSD DAC high end DAC teszt Krell hifi Krell DAC DSD DAC teszt Krell DAC teszt high end DAC high end DAC teszt

A Krell bár csak néhány hónapja jelent meg Magyarországon, a vállalat négy évtizedes múltra tekint vissza a high end audio egyik vezető márkájaként. Bár leginkább analóg termékeinek és házimozi rendszereinek köszönheti hírnevét, sok év után a DAC-ok világa felé is nyitottak a Vanguard modellel - mi pedig tesztelhettük az itthon elérhető egyetlen példányt.

Krell Vanguard DACKrell Vanguard DACKrell Vanguard DAC kijelzőKrell Vanguard DAC front USBKrell Vanguard DACKrell Vanguard DACKrell Vanguard DACKrell Vanguard DACKrell Vanguard DAC hátlapKrell Vanguard DACKrell Vanguard DACKrell Vanguard DACKrell Vanguard DAC

Bevezetés

A Krell Vanguard DAC igencsak erős mezőnybe érkezett, a kategóriában szép számmal találunk konkurens termékeket: Aurender, Luxman, McIntosh, Audio Research vagy éppen Accuphase, hogy csak néhányat említsünk. E gyártók termékei közül néhány már megfordult kezeink között, így van viszonyítási alapunk - ami szintén nem könnyíti meg túlzottan a Krell dolgát. De lássuk először, milyen a Vanguard kívül és belül!

Krell Vanguard DAC

A Vanguard DAC követi a Krell mostanában megszokott dizájnját, így egy monolitikus, szabványos méretű, minden sallangtól mentes készülékházat láthatunk, elöl középen a jellegzetes köríves kidomborodással, rajta logóval. Az előlapja igen puritán - bekapcsológomb, USB-A csatlakozó, 12,5x2,25 centiméteres, kéken világító pontmátrix kijelző és ennyi - semmi mást nem találunk rajta.

Krell Vanguard DAC front USB

A készüléket megfordítva is egyszerűséggel találkozunk: főkapcsoló, optikai, koaxiális és Ethernet bemenetek, egy-egy pár RCA és XLR kimenet, trigger csatlakozók, tápcsatlakozó, valamint két HDMI 2.0 be- és egy kimenet. A HDMI aljzatoknak köszönhetően így közvetlenül csatlakoztathatjuk lejátszó eszközeinket és a Vanguard leválasztja az audio jelet, míg a képet 4K felbontásig továbbítja a megjelenítő felé. Ennek a megoldásnak a konkrét előnyeit nem igazán érzékeljük az optikaihoz vagy koaxiálishoz képest, ugyanakkor egy furcsaságot is hoz a lejátszható fájlformátumok tekintetében - erről később bővebben írunk. Elsőre feltűnik az USB-B bemenet hiánya: emiatt számítógépekkel és bizonyos lejátszókkal nehézkes lehet a használata. A Vanguard ugyanakkor USB-n vagy Etherneten érkező DSD lejátszást is kínál, ezen túlmenően pedig természetesen a legtöbb streaming szolgáltatást is támogatja. Vezeték nélkül is csatlakozhatunk hozzá: ehhez aptX szabványt is támogató Bluetooth kapcsolaton keresztül van lehetőségünk.

Krell Vanguard DAC hátlap

Természetesen okostelefonnal is vezérelhetjük a Vanguardot, ehhez Ethernet kábellel kell csatlakoztatunk routerünkre, majd a szokásos hálózaton keresztül elérhetjük. Hálózati lejátszás tekintetében a Vanguard kifejezetten rugalmas, gyakorlatilag az összes streaming szolgáltatást támogatja, valamint akár számítógépen tárolt zenéinket is streamelhetjük rá a Krell Server megoldás segítségével. Mindemellett azért szerencsés lenne egy USB-B bemenet is erre a célra, ez azonban kimaradt.

Krell Vanguard DAC kijelző

Már a Krell K-300i integrált erősítő-DAC tesztelésekor is furcsán hatott, hogy a Krell nem fejlesztett saját applikációt termékeihez, hanem egy generikus, mConnect névre hallgató, harmadik féltől származó, univerzálisnak nevezhető applikációval vezérelhetjük. A hangerőt is innen szabályozhatjuk, amennyiben a Vanguardot előerősítőként is használjuk. Mivel a Vanguard kizárólag digitális előerősítőként funkcionál, ilyen típusú tudása gyakorlatilag a hangerő állíthatóságában kimerül, analóg eszközöket nem tudunk csatlakoztatni hozzá, valamint phono előerősítőt sem találunk benne. Az analóg bemenetek hiánya miatt így nem teljes értékű előerősítő a Vanguard, pedig megtaláljuk benne azt a kiváló szimmetrikus felépítésű, A osztályú Krell analóg szekciót, ami az Illusion II előerősítőben is szolgál. Itt álljunk meg egy pillanatra, hiszen a Vanguard bár felsőkategóriás eszköz, mégis összesen egy darab, tulajdonképpen átlagosnak mondható DAC chip van benne, méghozzá egy ESS Sabre 9018.

Krell Vanguard DAC

A megszólalás mégis csúcskategóriás, ami leginkább a zseniális analóg szekciónak tudható be. Nem meglepő ez a megoldás, több magasszintű eszközben találkoztunk már ezzel: viszonylag egyszerű DAC chip, kiváló analóg szekcióval párosítva - és mégis csodás hangot kapunk. Itt utalunk vissza a már említett furcsaságra a HDMI csatlakozók tekintetében: a Vanguard valamilyen érthetetlen oknál fogva kizárólag azokon keresztül érkező DSD jelet hajlandó feldolgozni. Amennyiben digitális futóművünk - esetünkben egy Aurender N100C - támogatja a DSD fájlok lejátszását, nincs lehetőségünk a szokásos digitális bemeneteken keresztül hallgatni ezeket, csak a HDMI-n - amit viszont a legtöbb lejátszón nincs. Így gyakorlatilag egy csúcskategóriás lejátszóval sem tudjuk kihasználni a Vanguard teljesítményét, DSD esetében be kell érnünk a saját lejátszással, mivel USB-A bemeneten keresztül táplálhatjuk ilyen formátumú fájlokkal. Érzésünk szerint akár egy firmware frissítés is megoldhatja ezt a problémát, reméljük, hogy idővel ez bekövetkezik majd. Mindemellett a Vanguard natív Roon kliens támogatást is kínál, ebben az esetben DSD fájljainkat más forrásokat használva - vagy streamelve - is lejátszhatjuk, azaz gyakorlatilag így került megoldásra az előbbiekben kifejtett probléma.

Krell Vanguard DAC

Tesztkörnyezet, tesztzenék

Ahogy már említettük, a Vanguard DAC-hoz csatlakoztattunk egy hozzá illő minőséget képviselő Aurender N100C digitális futóművet, hogy zenéink digitális adatfolyamát a lehető legmagasabb minőségben juttathassuk a DAC-ba. A láncba került még egy Krell K-300i integrált sztereó erősítő, valamint egy pár Monitor Audio Gold 300 hangsugárzó, természetesen minőségi kábelezéssel és áramellátással párosítva.

Kedvenc zenéinket töltöttük az Aurenderbe: Wintersun - When Time Fades Away, Jean Michel Jarre - Equinoxe infinity, Mike Oldfield - Return to Ommadawn, Yes - The Steven Wilson Remixes, valamint Muszorgszkij - Egy kiállítás képei.

A meghallgatás előtt természetesen alaposan bejárattuk és bemelegítettük láncunkat.

Meghallgatás

A meghallgatást, már szinte szokásosnak mondható rendben a Wintersun dallal kezdtük. A komplex zenemű minden részletében kibontva, természetes dinamikával, tisztán szólalt meg. Ezek - és még egy sor más tulajdonság, mint például a színpad mérete vagy a hangszerek pontos térbeli elhelyezkedése - viszont alapvetőnek számítanak abban a kategóriában, ahová a Vanguard az árával pozícionálja magát. Ami viszont pluszt jelent, az a már említett A osztályú előerősítő szekció zeneisége, a hangok folyékonysága és természetessége, amit a K300i - szintén A osztályú - integrált erősítő még inkább kiemelt. Telt, határozott, erőteljes és életteli, mégis kifinomult, részleteiben is gyönyörűen kidolgozott hangot kaptunk. Digitális felhangoknak, szúrósságnak természetesen a nyomát sem fedeztük fel, ez is drága mulatság, azaz a felsőbb kategóriák sajátja - a Vanguard pedig teljes természetességgel tárta elénk ezt a megszólalást. Szándékosan nem használjuk az "analógos" kifejezést, hiszen egyrészt nem határozható meg pontosan a jelentése és szubjektív is. Ugyanakkor azt mindenképpen kijelenthetjük, hogy az alacsonyabb kategóriákban esetlegesen megjelenő, általában a digitális formátumnak tulajdonított zavaró tényezőket - hideg megszólalás, alacsony felbontás, esetleg fedettség a tömörített formátumok esetében - biztosan nem jeleníti meg a Vanguard.

Krell Vanguard DAC

A Jean Michel Jarre lemez dalaiban, mint általában, most is a színpad mérete bizonyult lenyűgözőnek, illetve az egyes effektek, űrbéli szintetizátor-hangok térbeli megszólalása, az elképesztő mélység fogott meg minket. Mivel ez egy teljesen elektronikus anyag, itt már előfordult, hogy éreztünk némi digitális ízt a megszólalásban, de ezt akár természetesnek is nevezhetjük, hiszen akusztikus hangszerek nincsenek a felvételen. A Mike Oldfield lemez viszont nagyrészt akusztikus, így ennek meghallgatásakor vissza is érkeztünk a megszokott, digitális felhangoktól mentes Vanguard-világba. A hangszerek apró nüánszait szépen tárta elénk a Vanguard, de ezek nem vonták el a figyelmet a zenéről, sokkal inkább "csak" a megszólalást tették élőbbé és természetesebbé - ízlésünk szerint éppen így kell ennek történnie. A csendből finoman kiemelkedő hangok megjelenítése parádés volt, nem éreztünk hiányt semmiben, különösen a jelenlétérzet erősödött fel a kiváló akusztikus felvételnek is köszönhetően. A Yes lemezek hallgatásakor a következtetések hasonlók voltak, ugyanakkor a vintage megszólalást is megkaptuk. Ez jelen esetben viszont nem azt jelenti, hogy a felvételek minősége ne lenne kiváló, hanem sokkal inkább azt a karaktert, ami a '70-es években készült felvételeket autentikussá teszi.

Krell Vanguard DAC

A klasszikus zenei mű meghallgatásakor pedig gyakorlatilag minden eddigi karaktert egyben kaptunk meg, méretes tér, pontosan elhelyezett hangszerek, szépen artikulált részletek és folyékonyság minden mennyiségben.

Ezután még néhány filmmel is kipróbáltuk a Vanguardot, itt azonban előkerült a forrásanyagokkal szembeni szigorúság, ami rendszerünkre egyébként is jellemző. A tömörített hangsávokban markánsan jelentek meg a zavaró tényezők: a megszólalás fedett, néhol szúrós és darabos volt, de ez természetesen nem tesztalanyunk hibája, hanem a kompresszió mellékhatása, amit viszont kegyetlenül elénk tárt a Vanguard. Éppen ezért javasoljuk, hogy ha házimoziznának vele, akkor mindenképpen a legkevésbé tömörített formátumú hangsávot válasszák, így elkerülendő a megszólalás ilyen problémáit. Épp emiatt tettünk még egy próbát David Gilmour - Live in Pompeii koncertfilmjével, ahol igazán jelentős javulást tapasztaltunk, a hangzás 99 %-ban megközelítette az előbbi, PCM formátumokkal hallott megszólalást. Ezen felbátorodva elindítottuk a Dream Theater - Breaking the Fourth Wall koncertanyagát, ami szintén nem okozott csalódást. Ez a koncert kifejezetten dinamikus, határozott rock megszólalást képvisel és a hangfelvétel is kellően magas minőségű, így a Vanguard remekelt ezzel az anyaggal is. Nem csalódtunk: megkaptuk mindazt a dinamizmust, pontosságot, transzparenciát, amit egy ilyen kategóriás eszköztől vártunk, kiváló élmény volt a körülbelül háromórás anyag végignézése.

Krell Vanguard DAC

Természetesen streaming szolgáltatásokkal is kipróbáltuk a Krell Vanguardot, a TIDAL magas minőségű anyagait hallgatva. Mindamellett, hogy a tömörített formátumoknál jobb hangot kaptunk, a saját eszközön tárolt zenékhez képest jóval kevésbé volt életteli és dinamikus a megszólalás, ami általánosságban is jellemző a streamelt anyagokra. Ennek okai sokrétűek lehetnek, ugyanakkor véleményünk szerint egy a Vanguard kategóriájában versenyző eszköz nem erre a felhasználási módra optimalizált, hanem a lehető legmagasabb minőségű forrásanyagok tökéletes megszólaltatására. Viszont háttérzenének, baráti összejövetelek esetén, vagy "ezt hallgasd meg" típusú felhorgadások kezelésére tökéletes az opció.

Krell Vanguard DAC

Összegzés

A Krell körülbelül 20 év után tért vissza a digitális eszközök előállításához, aminek első fecskéje a Vanguard DAC. Érződik, hogy a gyártó szakértelme leginkább a megszólalás és az analóg szekció terén kap nagy szerepet, míg a digitális feldolgozás és az egyes funkciók tekintetében akadnak kevésbé logikus megoldások is, mint például az USB-B bemenet hiánya vagy a HDMI-n keresztüli DSD kezelés. Emellett, ahogy fentebb jeleztük, a Vanguard megszólalása bőven hozza a kategóriától elvárható szintet, kiemeli a zenék karakterét és hozzáteszi rendszerünkhöz az A osztályú (elő)erősítők megszólalását, ami szintén emeli a zenehallgatás élményét. Az egyes, esetlegesen alacsonyabb minőségű formátumok hibáit szigorúan elénk tárja, így arra alkalmatlan, hogy elfedje, javítsa ezek megszólalását - egyszerűen igényli a minőségi forrásanyagokat. Mindemellett sokoldalú, viszonylag könnyen kezelhető eszköz, ami ha nem szándékozunk további, analóg forráskészülékeket a rendszerbe illeszteni, digitális előerősítőként is használható egy végerősítővel. Mindenképpen meg kell jegyeznünk, hogy az analóg bemeneteket hiányoltuk róla, pedig úgy teljesértékű előerősítővé avanzsálna a Vanguard.

Olyan rendszerekhez ajánljuk, ahol a magasszintű megszólalás a legfőbb szempont és a Krell Vanguardhoz hasonló kategóriájú további elemekből áll - ebben az esetben viszont minden tekintetben zseniális megszólalást érhetünk el vele.

A CIKK MÉG NEM ÉRT VÉGET, KÉRLEK LAPOZZ!

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a marketing@av-online.hu címre.